کتابخانه عمومی مرحوم علی حاجیان شهر رانکوه شهرستان املش با برخورداری از بخش های مختلف کتابخانه ای و کتابداران فعال و خلاق، علاوه بر ارائه خدمات کتابخانه ای در سال جاری، در راستای ایفای نقش اجتماعی نیز پیشرو بوده است.

به گزارش مهر گیلان –در بسته خبری معرفی یک کتابخانه عمومی در گیلان که به صورت هفتگی تهیه خواهد شد، سعی خواهیم کرد تا شما را با فعالترین کتابخانه های عمومی استان گیلان آشنا کرده و اقدامات مهم این مجموعه ها را مرور کنیم.

در نخستین بخش از این بسته خبری کتابخانه عمومی مرحوم علی حاجیان شهر رانکوه شهرستان املش جهت آشنایی عموم علاقمندان به کتاب و کتابخوانی معرفی می شود.

کتابخانه مرحوم علی حاجیان شهررانکوه از شهرستان املش با زیر بنایی به مساحت ۲۲۰متر مربع در سال ۱۳۸۴ در دوطبقه احداث و بعنوان تنها مجموعه فرهنگی این شهر به مردم منطقه اهدا شد.

این کتابخانه عمومی که دارای بخش های مختلفی چون مخزن کتاب، بخش کودک، سالن مطالعه مجزا ویژه آقایان و بانوان، بخش نشریات، و خدمات رایانه ای نیز می باشد، در طول سال و به صورت روزانه بجز از روزهای تعطیل رسمی توسط یک نیروی کتابدار و مسئول کتابخانه خدمت رسانی می کند.

کتابخانه عمومی زنده یاد علی حاجیان رانکوه همچنین در راستای ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی در این سالها جدا از رسالت ذاتی ارائه خدمات کتابخانه ای و تامین نیازهای اطلاعاتی مردم منطقه با برگزاری برنامه های فرهنگی متنوعی نظیر قصه گویی، نشست های کتاب خوان کتابخانه ای و مدرسه ای، کارگاه های مختلف آموزشی و تربیتی در حوزه های مختلف، برگزاری محافل و کانون ادبی با حضور شاعران و نویسندگان وجلسات سیر مطالعاتی و نیز برگزاری نمایشگاه های مختلف کتاب مکانی پویا و پرنشاط برای دوستداران کتاب فراهم آورده است.

کسب عنوان کتابخانه عمومی برتر استان گیلان در سال ۱۳۹۴و راه اندازی کانون ادبی آوای شالی بعنوان یکی از فعالترین کانون های ادبی استان گیلان در این کتابخانه را می توان بعنوان افتخارات این مجموعه بشمار آورد.

کتابخانه عمومی رانکوه با فراگیری بیماری کرونا و تعطیلی فعالیت های فرهنگی در سراسر کشور بویژه در کتابخانه ها با ایجاد صفحه مجازی (اینجا) و اجرای برنامه های فرهنگی نظیر معرفی کتاب های متنوع، برگزاری نمایشگاه های کتاب، برگزاری کارگاه های مجازی و محافل قرآنی توانست پویایی گذشته را حفظ و خدمات خود را در بستر فضای مجازی به اعضا ارائه کند.

همچنین این مجموعه فرهنگی در سال ۱۳۹۹ با اجرای موفق طرح استانی “کتاب دوخان” و ارسال کتاب به درب منازل اعضای کتابخانه در روزهای تعطیلی کتابخانه بر اثر همه گیری بیماری کرونا توانست حائز رتبه برتر اجرای این طرح از میان ۸۵ کتابخانه عمومی استان گیلان شود.

بخش بزرگی از تصاویر نماهنگ سرود کتابدار نهاد کتابخانه های عمومی کشور با نقش آفرینی اعضای کودک و نوجوان و کتابداران این کتابخانه ساخته و در سال گذشته پخش شد.

گفتنی است شهر رانکوه در پنج کیلومتری جنوب شرقی شهر املش با جمعیتی بالغ بر ۱۵۳۷۹ نفر در شرق استان گیلان واقع است.