برنامه‌ی جامع ارتباطات ، آموزش ، مشارکت و آگاهی افزایی تالاب بین المللی انزلی رونمایی شد.

به گزارش مهر گیلان -استاندار گیلان امروز از برنامه‌ی جامع ارتباطات ، آموزش ، مشارکت تالاب بین المللی انزلی موسوم به سیپا رونمایی و بر ضرورت بهره گیری از تمامی ظرفیت‌ها برای حفاظت بیشتر و احیای این تالاب بین المللی تاکید کرد.

ارسلان زارع در پنجاه و ششمین نشست کارگروه حفظ و ساماندهی تالاب انزلی در رشت گفت : اجرای بهینه‌ برنامه‌ سیپا نیازمند بهره گیری بهینه از مجموع ظرفیت‌های انسانی شامل جوامع محلی ، دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم نهاد است.

استفاده از برنامه سیپا برای احیای تالاب انزلیوی همچنین اجرای هر برنامه‌ی جامع و زیر بنایی برای احیای تالاب بین المللی انزلی را مستلزم تخصیص اعتبارات ویژه‌ی ملی دانست و با بیان اینکه در حال حاضر ۲ هزار و ۵۵۸ میلیارد تومان در ستاد ملی احیای تالاب‌های کشور برای ساماندهی و حفاظت از تالاب بین المللی انزلی تصویب شده افزود: تخصیص این اعتبار نیازمند پیگیری مجدانه در سطح ملی ست و نمایندگان استان می‌توانند برای تحقق این هدف مهم اثر گذار باشند.

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنان خویش بر لزوم تداوم انجام اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با پراکنش گیاه سنبل آبی و جمع آوری آن از تالاب انزلی تاکید کرد و افزود: در یکسال گذشته اقدامات خوبی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست و بسیج سازندگی استان به عمل امد که این مهم باید همچنان ادامه داشته باشد.

ارسلان زارع همچنین با اشاره به حریق حدود ۶۸ هکتار از اراضی حاشیه‌ی تالاب انزلی در شهریور ماه امسال اضافه کرد: پیشگیریاستفاده از برنامه سیپا برای احیای تالاب انزلی از اینگونه اتفاقات تنها با آگاهی بخشی عمومی و بکارگیری ظرفیت‌های مردمی برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی میسر می‌شود.

وی در بخش پایانی سخنان خویش تاکید کرد : همه زیرگروه های کمیته‌های ۷ گانه‌ی کارگروه حفاظت و احیای تالاب بین المللی انزلی با محوریت دستگاه‌های اجرایی مرتبط ، تا یک هفته‌ی اینده در نشستی راهکار‌های اجرای بهینه‌ی برنامه‌ی سیپا در این تالاب بین المللی را بررسی کنند.

استفاده از برنامه سیپا برای احیای تالاب انزلیساسان کفایی ، مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در گزارشی روند مقابله با سنبل ابی و کنترل حریق‌های سه گانه‌ی تالاب در شهریور ماه امسال را تشریح کرد و گفت: این اداره کل در یکسال گذشته با جذب ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار توانست بستر‌های همکاری با بسیج سازندگی را برای مقابله با تهدید سنبل آبی را در تالاب انزلی مهیا نماید.