رئیس سازمان صمت استان گیلان با اشاره به اینکه آستارا یکی از پایلوت های مهم برای صادرات کشور است، گفت: نباید در رفع موانع به مسائل اقتصادی گیلان بخشی نگاه کنیم.

به گزارش مهر گیلان -فرهاد دلق پوش در نشست کارگروه توسعه و تجارت استان گیلان با اشاره به نقش ممتاز شهرستان آستارا در مبادلات تجاری کشور و استان گیلان، گفت: ۲۴ ساعته شدن گمرکات مرزی دریایی و ریلی آستارا همانند مرز زمینی بسیار مهم است و باید از جانب گمرک ایران عملیاتی شود.

وی بر ضرورت استقرار یک لایروب دائمی در مجتمع بندری آستارا تاکید کرد و افزود: مشکلات بندرگاه و گمرک زمینی آستارا در بحث لایروبی و همچنین روان سازی ترافیک کامیون‌های ترانزیتی داخلی و خارجی باید رفع شود.

دلق پوش با اشاره به اینکه هجمه‌های دشمنان علیه کشور افزایش یافته و ضرورت دارد که از همه ظرفیت‌ها در توسعه تجارت استفاده شود، ادامه داد: در حوزه اوراسیا شهرستان آستارا می‌تواند یک نقطه امن برای جهش صادراتی ایرانی باشد.

رئیس سازمان صمت گیلان با بیان اینکه کشورهای مختلفی در صدد رقابت با ما هستند و می‌خواهند زمینه را برای ما در حوزه اقتصادی و صادراتی سخت کنند، اظهار کرد: خوشبختانه در صادرات غیرنفتی از استان گیلان به کشورهای مختلف منطقه شاهد افزایش وزن و رشد و همچنین افزایش ثبت سفارش در این حوزه هستیم و شهرستان آستارا نیز نقش ویژه ای در این زمینه دارد.

پرهیز از نگاه بخشی به مسائل اقتصادی و توسعه‌ای گیلان

کارشکنی جمهوری آذربایجان با افزایش ترانزیت کالاهای صادراتی از آستارای ایران

سرپرست فرمانداری آستارا نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه با افزایش ترانزیت کالاهای صادراتی در مرز آستارا در این فصل از سال در برخی مواقع شاهد کارشکنی جمهوری آذربایجان در گمرک مرزی هستیم، اظهار کرد: امیدواریم این مشکل با تعامل و همکاری دو طرف در مرز مهم و بین المللی آستارا رفع شود.

سید سعید میر قربانی با بیان اینکه لایروبی اسکله مجتمع بندری آستارا در حال انجام است و همچنان ادامه دارد، گفت: لایروبی اسکله مجتمع بندری آستارا به توسعه صادرات ملی از طریق مرز دریایی کمک ویژه ای است.

میر قربانی با اشاره به اینکه با استقرار کد گمرکی در منطقه ویژه اقتصادی آستارا شاهد حضور سرمایه گذاران نیز هستیم، اظهار کرد: برای توسعه صادرات از مجتمع بندری آستارا به دنبال استفاده از ظرفیت کشتی‌های معروف به رو رو در آستارا هستیم و رایزنی‌ها در این زمینه ادامه دارد.

سرپرست فرمانداری آستارا، تصریح کرد: این شهرستان دارای ظرفیت‌های ملی زیادی در حوزه‌های اقتصادی و تجاری است و باید با تلاش و برنامه ریزی، تقویت شود.