مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در جمع اصحاب رسانه با اشاره به درپیش بودن بیست و نهمین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار از اجرای 450برنامه فرهنگی به میزبانی 85 کتابخانه عمومی در سراسر استان خبرداد.

به گزارش مهر گیلان –مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان صبح امروز یکشنبه(۱۶ آبان)، در آستانه فرارسیدن بیست و نهمین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار و در جمع اصحاب رسانه به اعلام مهمترین برنامه های این مجموعه در این هفته پرداخت.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این گفتگو با اعلام برنامه های بیست و نهمین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار این مجموعه، با گرامیداشت این ایام فرخنده با بیان اینکه امروز مقوله فرهنگ از درجه اهمیت و جایگاه بسیار رفیعی در کشورمان برخوردار بوده و به گفته کارشناسان امر در این حوزه، میزان مطالعه افراد در ایام فراگیری کرونا افزایش داشته است از همه گیری بیماری کرونا به عنوان فرصتی برای گشت و گذار در دنیای وسیع و پر رمز و راز کتاب ها یاد کرد.
پریسا کرمی به اقدامات مختلف و متنوع مجموعه کتابخانه های عمومی استان از آبان ماه سال گذشته تا به امروز نیز اشاره کرد و با بیان اینکه در طی این مدت برنامه ها و اقدامات بسیار زیادی در کتابخانه های عمومی برگزار شده است از برگزاری محافل ادبی، نشست های رونمایی کتاب، تجلیل از پیشکسوتان عرصه کتاب، تجلیل از فعالین قرآنی، دانش آموزان برتر، نقد کتاب، دعوت از رزمندگان دفاع مقدس و تجلی از ایشان و نیز رونمایی و اجرای طرح های ابتکاری برای سهولت دسترسی مردم به کتاب در زمان فراگیری بیماری، نظیر «کتاب دوخان»، «الو کتاب»، «لک لک کتاب» و «بالاکا کتاب» بعنوان مهمترین برنامه های این مجموعه در کنار صدها برنامه فرهنگی مجازی در کتابخانه ها خبرداد.
کرمی همچنین با اظهار امیدواری نسبت به مشارکت گسترده مردم گیلان در یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، استقبال گیلانیان در دوره گذشته این رویداد مهم کتابخوانی با حضور قریب به ۳۲ هزار نفر را برگ زرین دیگری بر افتخارات این استان دانست.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در ادامه این نشست با برشمردن مهمترین برنامه های گرامیداشت بیست و نهمین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار از اجرای ۴۵۰برنامه فرهنگی ملی، استانی و شهرستانی با محوریت معرفی و نقد و رونمایی کتاب، نشست ها و محافل ادبی متنوع بشکل مجازی و حضوری، برگزاری کارگاه های آموزشی و مشاوره، محافل قرآنی به میزبانی ۸۵ کتابخانه عمومی در گیلان خبرداد.
وی همچنین با برشمردن مهمترین برنامه های استانی و ملی این دوره از گرامیداشت هفته کتاب گفت: برنامه های این هفته با برگزاری مراسم کتاب و شعرخوانی ویژه نوجوانان در بوستان کتاب شهر رشت با همکاری مشترک محافل ادبی کودک و نوجوان و معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان و سازمان فرهنگی ورزشی و اجتماعی شهرداری رشت ساعت۱۵روز دوشنبه(۱۷آبان) آغاز می شود.
پریسا کرمی همچنین به برگزاری مراسم ملی تجلیل از کارتونیست برتر کشور از استان گیلان و برگزیده دوسالانه کاتون کتاب در صبح روز چهارشنبه (۱۹ آبان) و نیز مراسم نقد و رونمایی کتاب «مجموعه شعر طره» اثر ارزشمند پونه نیکوی، از شعرا و نویسندگان مطرح کشور و استان، با حضور علیرضا نیکویی، استاد و عضو هیات علمی دانشگاه گیلان و یکی از چهره های نام آشنای ادبیات استان ساعت ۱۶ روز چهارشنبه (۱۹آبان) در سالن توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اشاره کرد.
کرمی همچنین در ادامه، برگزاری مراسم تکریم کتابداران، کتابخوانان و فعالین حوزه کتاب در روز یکشنبه(۳۰ آبان) را مهمترین برنامه مجموعه کتابخانه ها در هفته کتاب عنوان کرد و گفت: در این مراسم ضمن اجرای برنامه های مختلف میزبان چهره های فرهنگی استان و کشور نیز خواهیم بود.
وی برگزاری برگزاری محفل استانی انس با قرآن کریم با موضوع اهمیت و ضرورت تدبر در قرآن با محوریت سوره مبارکه “ماعون” در روز سه شنبه(۲۵ آبان) با حضور اعضای کانون قرآن و عترت کتابخانه های عمومی سراسر استان گیلان به میزبانی کتابخانه شمسی موسوی واجارگاه شهرستان رودسر را یکی دیگر از برنامه های استانی این هفته عنوان کرد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در پایان این گفتگو، دیدار با نویسندگان شاخص بومی استان، برگزاری نشست ویژه کتابخوانان حرفه ای و برگزاری نشست هایی به میزبانی محفل ادبی دکتر معین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در طول این هفته را از دیگر برنامه های بیست و نهمین هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان گیلان اعلام کرد.
وی همچنین با دعوت از عموم مردم و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی جهت حضور و مشارکت در این برنامه ها اظهار امیدواری کرد: در هفته کتاب شاهد همکاری و هم افزایی بیشتر و بهتری از سوی مسئولین، دستگاه های متولی این حوزه و نهادهای دغدغه مند حوزه کتاب برای دسترسی آسان مردم به کتاب باشیم.