استاندار گیلان:اختصاص اعتبارات قطره چکانی و محدود برای ساماندهی پسماند، مدیریت در این حوزه را با انفعال موا جه کرده است.

به گزارش مهرگیلان -استاندار امروز در نشست با اعضای کمیسیون داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی و معاونان وزارت کشور در رشت گفت: معضلات حوزه‌ی پسماند و روند اداره‌ی امور شهری و شهرداری‌های استان از جمله چالش‌هایی است که سبب شده تهدیدات و محدودیت‌های استان از ظرفیت‌ها و مزیت‌های آن پیشی بگیرد.
اسدالله عباسی با بیان اینکه در حال حاضر معضل دفع بهداشتی و اصولی پسماند از مشکلات جدی محیط زیست استان است افزود: اختصاص اعتبارات قطره چکانی و محدود برای ساماندهی پسماند موجب شد مدیریت در این حوزه با انفعال همراه و به روزمرگی محدود شود.
وی از رییس کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی خواست اقدامات لازم برای بازرسی از دستگاه‌ها در ۷ سال گذشته در خصوص روند هزینه کرد منابع محدود انجام گیرد تا هرگونه تخلف احتمالی در دستگاه‌ها مشخص شود.
استاندار همچنین با اشاره به حادثه خیز بودن گیلان بر ضرورت تخصیص اعتبارات ستاد مدیریت بحران کشور برای تعمیر و نگهداری ادوات راهداری و ساخت و ترمیم پل‌های آسیب دیده از سیل ، تاکید و تصریح کرد: ارتقاء آمادگی حداکثری استان در مواجهه با بحران‌های طبیعی، مستلزم تهیه و تجهیز زیرساخت هاست.
رییس کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی نیز عمده‌ترین معضل استان‌های شمالی بویژه گیلان را دفع بهداشتی پسماند دانست و گفت: این مشکل بزرگ بر ظرفیت‌های گردشگری و کشاورزی استان تاثیر نامطلوبی داشته و تسریع در روند توسعه‌ی پایدار را کند می‌کند.
محمد صالح جوکار افزود: در حال حاضر دو طرح مهم ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و همچنین تدوین قانون مدیریت جامع شهری و روستاییان در دستور کار کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس قرار دارد که نهایی شدن این دو طرح و اجرایی شدن آن می‌تواند بستر‌های تحول در مدیریت شهرداری‌ها و اجرای طرح‌های زیربنایی حوزه‌های شهری را فراهم کند و روستا‌ها را بیش از پیش توسعه دهد.
مهدی جمالی نژاد معاون وزیر کشور و رییس سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هم با بیان اینکه معضل پسماند استان‌های شمالی از اولویت‌های دولت است گفت: درحال حاضر اطلس پسماند ایران در وزارت کشور تهیه و تدوین شده و از این پس هر طرحی در حوزه‌ی پسماند کشور بر اساس برنامه‌ها و اولویت‌های این اطلس پیش خواهد رفت.
اسماعیل نجار رییس ستاد مدیریت بحران کشور نیز با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته امسال به گیلان در حوزه‌ی مدیریت بحران گفت: از مجموع ۳ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان اعتبار این ستاد، ۳۰۰ میلیارد تومان به استان گیلان اختصاص یافته و علاوه بر آن ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای توسعه‌ی زیرساخت‌ها و تامین آب کشاورزی استان در نظر گرفته شده است.
حجت الاسلام صفری، رییس مجمع نمایندگان گیلان هم به نواقص و محدودیت‌های تقنینی مرتبط با مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: بسیاری از نابسامانی‌های حوزه‌ی تجهیز زیرساخت‌ها و انفعال در زمان بروز بحران‌های سنگین ناشی از کمبود‌هایی است که باید با اصلاح قوانین، جبران شود.
رسول فرخی نماینده‌ی سیاهکل و لاهیجان در مجلس شورای اسلامی نیز به حجم تولید روزانه ۲۰۰ تن زباله در لاهیجان و دفع نامناسب آن در منطقه‌ی تموشل اشاره کرد و از دست اندرکاران اجرایی و تقنینی خواست با تعامل و وحدت رویه، مشکلات روستانشینان حاشیه‌ی دپوی زباله در لاهیجان را برطرف کنند.