نخستین عمل ایمپلنت داخل استخوان پا یا کاشت پای مصنوعی برای یک جانباز، امروز در رشت با موفقیت انجام شد.

به گزارش مهر گیلان -عزیز عباسپور ، جراح متخصص ارتوپد گیلانی گفت : کاشت پای مصنوعی داخل استخوان ران پای سمت راست سلیمان رییسی جانباز ۷۰ درصد خوزستانی، امروز با موفقیت در یکی از بیمارستان‌های رشت انجام شد.

وی با بیان اینکه این عمل حدود ۴۵ دقیقه طول کشید ، افزود: بیمار ۵۲ ساله فردا مرخص می‌شود و تا ۴۵ روز آینده می‌تواند به شرایط عادی برگردد.

این جراح ارتوپد با بیان اینکه آلمان نخستین کشور در جراحی ایمپلنت داخل استخوان است افزود : ایران به عنوان پنجمین کشور جهان از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۳۸ بار این عمل جراحی را انجام داده که به جز دو مورد که در تهران بود ، بقیه عمل‌ها در رشت انجام شده است.

انجام عمل کاشت پای مصنوعی در رشتعزیز عباسپور افزود : قرار است دومین عمل ایمپلنت داخل استخوان برای جانبازان ، دو هفته آینده ، در رشت انجام شود.

وی با بیان اینکه این عمل برای همه ی افراد قابل اجرا نیست، گفت: باید پوکی استخوان نداشته باشند و با بررسی های قبلی تراکم و قطر استخوان افراد بررسی و اگر استخوانشان توانایی تحمل ایمپلنت را داشته باشد، این عمل انجام خواهد شد.

این جراح ارتوپد با بیان اینکه جانبازی که امروز عمل ایمپلنت داخل استخوان انجام داد ۵۲ سال سن دارد و مسن‌ترین فرد در این جراحی بود گفت: سال ۱۳۹۶ این عمل جراحی برای نخستین بار بر روی جوان ۲۶ ساله‌ای انجام شد که جوانترین بیمار این عمل بود.

سلیمان رییسی جانباز ۷۰ درصد خوزستانی نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت : سال ۱۳۶۵ در شلمچه جانباز شدم و ۳۵ سال از پروتز سوکت دار استفاده می‌کردم.

وی با بیان اینکه خودم داوطلب این عمل بودم افزود : پس از انجام مراحل موفقیت آمیز آزمایش ، آماده جراحی شدم و هزینه این عمل هم به صورت رایگان و با همت بنیادشهید و امور ایثارگران انجام شد.