معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی گیلان، از تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریالی از محل اعتبارات ملی به پروژه های آبخیزداری سال جاری خبر داد و گفت: با افزایش اعتبارات پروژه های آبخیزداری، سقف اعتبارات گیلان در اجرای پروژه های آبخیزداری به ۳۵۰ میلیارد ریال ارتقا پیدا کرده است.

به گزارش مهر گیلان-فریور نقوی ، از تکمیل صد درصدی پروژه های آبخیزداری سال ۹۹ در هفت شهرستان گیلان خبر داد و اظهار کرد: این پروژه ها در قالب ۱۰ قرارداد و با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در شهرستان های رودبار، سیاهکل، املش، رودسر، فومن، ماسال و تالش به انجام رسید.

وی پروژه های آبخیزداری را شامل احداث بندهای سنگی – گابیونی و سنگی – ملاتی، بندهای خشکه چین و بندهای چپری دانست و افزود: این پروژه ها در مساحت ۷۵ هزار و ۶۳۴ هکتار اجرایی شده است.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، از تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریالی از محل اعتبارات ملی به پروژه های آبخیزداری سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: این پروژه ها در سطح شهرستان های آستارا، تالش، رودبار، رودسر، رضوانشهر، سیاهکل، شفت و ماسال و در قالب ۹ قرارداد در دست اجراست.

نقوی، با بیان اینکه از محل اعتبارات استانی نیز اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال به پروژه های آبخیزداری هقت شهرستان املش، رودبار، رودسر، سیاهکل، شفت، فومن و لاهیجان اختصاص یافته است، تصریح کرد: این پروژه ها ابلاغ شده و در مرحله تعیین مجری قرار دارد.

وی با اشاره به افزایش سهم آبخیزداری از اعتبارات ملی سال ۱۴۰۰، متذکر شد: با پیگیری های انجام شده توانستیم اعتبار پروژه های آبخیزداری را به میزان ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش دهیم و بدین ترتیب سقف اعتبارات گیلان در اجرای پروژه های آبخیزداری به ۳۵۰ میلیارد ریال ارتقا پیدا کرده که در قالب اسناد خزانه تخصیص پیدا خواهد کرد.

معاون آبخیزداری گیلان، همچنین از تخصیص اعتبار ملی ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریالی برای پروژه های آبخیزداری بخش مرتع خبر داد و عنوان کرد: این پروژه ها در سطح ۲۷۶ هکتار از مراتع استان گیلان در شهرستان های تالش، رودبار، رودسر و سیاهکل اجرایی می شود.

نقوی، از تخصیص ۲۹۵۰ میلیون ریال از اعتبارات استانی به پروژه های مرتع استان خبر داد و اظهار کرد: این پروژه ها نیز در قالب عملیات های بیولوژیکی شامل بذرپاشی و کپه کاری و احداث آبشخوار در سطح شهرستان های رضوانشهر و ماسال در دست اجراست.

وی با اشاره به اجرای ۲۰۰۰ هکتار کپه کاری و بذرپاشی توسط مجریان طرح های مرتعداری، یادآور شد: اجرای این تعهد در سطح مراتع شهرستان های تالش، ماسال، رضوانشهر، شفت، رودبار، سیاهکل، لنگرود، املش و رودسر در دست پیگیری قرار دارد.

معاون آبخیزداری گیلان، از بزرگترین خدمات پروژه های آبخیزداری را جلوگیری از خاکشویی و کاهش خسارات سیل دانست و گفت: جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل رسوب با سازه های آبخیزداری اتفاق می افتد، اما آبخیزداری از خسارات مالی و جانی ناشی از سیلاب که خطرات آن به مراتب بیشتر است نیز، ممانعت می کند.

  • نویسنده : معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی گیلان خبر داد