استاندار گیلان به مدیران دستگاه‌های اجرایی و نیز شهرداری رشت، تکلیف کرد در سریع ترین زمان، نسبت به رفع موانع گشایش کتابخانه مرکزی رشت برای بهره مندی همه مردم استان از این ظرفیت بزرگ فرهنگی، اقدام لازم را انجام دهند.

به گزارش مهر گیلان –جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان گیلان به ریاست اسدالله عباسی، استاندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان گیلان، عباس صابر، معاون هماهنگی امور عمرانی؛ کیمیا تنهایی، معاون منابع انسانی و امور پشتیبانی استانداری، پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ رسول امام پناهی، فرماندار شهرستان رشت؛ رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ماکان پدرام، مدیرکل راه و شهرسازی؛ محمد رحمتی، مدیرکل آموزش و پرورش؛ سیامک حیدری، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان؛ زهرا یعقوب نژاد، مدیر کل دفتر زنان و خانواده استانداری؛ سید امیرحسین علوی، شهردار کلانشهر رشت؛ محمد حسن عاقل منش، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان؛ زهرا بدن ارا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری ها و یاسر تقوا، سرپرست معاونت اداری و مالی اداره کل کتابخانه های عمومی استان، نمایندگان دستگاه های اجرایی استان و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات غدیر استانداری گیلان برگزار شد.
استاندار گیلان در این جلسه انجمن که به منظور برسی آخرین تحولات فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی در استان گیلان برگزار شد با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی، گیلان را زادگاه انسان‌هایی فرهیخته و فرزانه به‌ویژه در حوزه ادب و فرهنگ عنوان کرد که در سپهر تاریخ استان می‌درخشند.
اسدالله عباسی با گرامیداشت یاد و خاطره سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی، دوازدهم دی‌ماه روز رشت را گرامی داشت و با اشاره به کتابخانه مرکزی رشت که در حال حاضر خدماتی به اهالی فرهنگ و کتاب ارائه نمی‌کند، گفت: برخورداری از کتابخانه ای با استانداردهای لازم، حق گیلان و مردم شریف این استان است و بر ضرورت رفع موانع پیش روی گشایش آن، تأکید دارم.
استاندار گیلان فعالیت جهادی و مغتنم دانستن زمان را انتظار خود از مدیران عنوان و خاطرنشان کرد: نباید مسئولیت کارها، به گردن دیگران انداخته شود بلکه همگان با هم‌افزایی و همکاری، نسبت به رفع مشکلات مربوط به راه اندازی کتابخانه اقدام لازم را انجام دهند.
دیجیتالی کردن استفاده از منابع کتابخانه‌ای، بهره‌مندی این کتابخانه از تجهیزات مدرن و روز، بهره‌گیری از نرم افزار هایی با نگاه به افق آینده و ارائه خدمات مناسب کتابخانه ای نه فقط به مردم رشت بلکه همه مردم استان و نیز دانشگاه‌ها، از دیگر مواردی بود که دکتر عباسی بر آنها تأکید کرد.
رئیس  انجمن کتابخانه های عمومی گیلان با تصریح اینکه هر اندازه به کتاب و کتابخوانی اهمیت دهیم، از ناهنجاری‌ها در جامعه کاسته می شود، گفت: لازمست در این مسیر از ظرفیت خیران نیک اندیش هم در حوزه اهدای کتاب و هم در ساخت و تجهیز کتابخانه ها، استفاده شود.
عباسی به همه دستگاه های اجرایی و نیز شهرداری رشت، تکلیف کرد در سریع ترین زمان، نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای گشایش کتابخانه مرکزی اقدام کنند.
وی همچنین به معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری وظیفه نظارت بر انجام این مهم و به اداره‌کل کتابخانه های استان، برنامه ریزی تأمین اعتبار تجهیز کتابخانه مرکزی رشت را محول کرد.
اسدالله عباسی همچنین شهرداری‌ها را نیز مکلف کرد نسبت به پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه های عمومی اهتمام کافی داشته باشند و گفت: پرداختن به امور فرهنگی از سوی شهرداری ها، تنها به برگزاری جشن های مناسبتی یا آذین بندی های خیابانی محدود نمی شود بلکه انجام تکلیف قانونی پرداخت سهم مذکور از محل درآمد شهرداری ها هم مورد انتظار است.
وی در خاتمه سخنانش گفت که در جلسه آینده انجمن کتابخانه های عمومی استان، گزارشی از برنامه ریزی های صورت گرفته برای ارائه خدمات مناسب و در تراز ملی در کتابخانه های گیلان ارائه شود.