مدیرکل مدیریت بحران گیلان، از پایش گسل های استان گیلان با شبکه شتاب نگاری آنلاین خبر داد و گفت: در سال های گذشته نصب و راه اندازی ۱۲ دستگاه شتاب نگار نسل جدید در سطح استان عملیاتی شد و ۹ دستگاه شتاب نگار آنلاین دیگر نصب می شود.

به گزارش مهر گیلان-امیر مرادی ، با بیان اینکه زلزله های سال های گذشته نشان دهنده این موضوع است که بسیاری از ساختمان های ساخته شده در مناطق لرزه خیز توانایی مقاومت کردن در برابر اثرات زلزله را ندارند، گفت: اجرای طرح مقاوم سازی ساختمان یکی از اولویت های اصلی جامعه امروز کشور می باشد.

وی افزود: در دسترس نبودن یا فقدان آیین نامه طراحی لرزه ای به هنگام ساخت ساختمان در گذشته موجب شده که بسیاری از سازه های موجود بر مبنای آیین نامه ها و استانداردهای تدوین شده ای ساخته شوند که بسیاری از این ساختمان ها به دلیل ضعف های موجود در آیین نامه ها در برابر زلزله آسیب پذیر باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استان گیلان هدف از آیین نامه ۲۸۰۰ را تعیین حداقل ضوابط و مقررات برای طرح و اجرای ساختمان ها در برابر اثرات ناشی از زلزله دانست و تصریح کرد: آیین نامه های طراحی ساختمان در برابر زلزله محتمل‌ ترین شتابی که در آینده و در عمر مفید هر سازه ممکن است در اثر وقوع یک زلزله ایجاد شود را در اختیار طراح قرار خواهد داد.

مرادی اظهار کرد: خوشبختانه امروزه با بهره‌مندی از پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه مهندسی زلزله و زلزله شناسی می توان با ساخت و ساز ایمن مخاطرات ناشی از زلزله را به حداقل ممکن رسانید.

وی از پایش گسل های استان گیلان با شبکه شتاب نگاری آنلاین خبر داد و متذکر شد: از آنجایی که هدف از نصب شتاب نگار در یک محل، سنجش شتاب اعمالی توسط زلزله می باشد لذا برای طراحی ساختمان ها در برابر زلزله، احتیاج به شتاب زلزله را خواهیم داشت.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با بیان اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتاب نگاری زلزله کشور مرجع مهمی در طراحی سازه‌های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در کشور است، ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته در سال های گذشته نصب و راه اندازی ۱۲ دستگاه شتاب نگار نسل جدید در سطح استان عملیاتی شد تا جهت تکمیل پازل اصلی شبکه شتاب نگاری آنلاین، ۹ دستگاه شتاب نگار آنلاین دیگر نیز با توجه به آماده سازی زیرساخت ایستگاه ها در استان نصب و راه اندازی شود.

وی درخصوص مهمترین موارد کاربردی این دستگاه‌ها، عنوان کرد: طبق ضرایب آیین نامه ۲۸۰۰ مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، شتاب و وقوع مکان زمین لرزه مشخص ثبت می‌شود و در مهندسی زلزله و تحلیل سازه‌ها و شناخت زمین شناسی منطقه کاربرد اصولی دارد.

مرادی، با اشاره به اینکه دستگاه‌های جدید دارای امکانات و حساسیت بیشتری نسبت به دستگاه‌های نسل قبل هستند، اضافه کرد: دستگاه‌های نسل جدید قابلیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفته‌ای دارند که می‌تواند در تشخیص میزان خسارت و همچنین مدیریت بحران پس از وقوع زلزله کمک کنند.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان با اشاره به اینکه تشخیص مدیریت بحران درخصوص خسارت پس از زلزله و ارسال امکانات به محل‌های آسیب دیده به وسیله شتاب ثبت شده توسط دستگاه های شتاب نگار امکان پذیر است، گفت: امیدواریم با حمایت و همکاری مسئولان استانی شاهد نصب و راه‌اندازی تعداد دیگری از این تجهیزات به روز در پهنه استان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: فراهم کردن شهر ایمن‌تر و زندگی بهتر برای شهروندان از وظایف ماست و امیدواریم اطلاعاتی که به واسطه نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های شتاب‌نگار به دست می‌آید بتواند مورد استفاده مدیران دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

این مقام مسئول، اولویت راه‌اندازی و نصب این شتاب نگارها را در مرکز استان و شهرها و بخش‌های پرجمعیت و با خطر بالای زلزله دانست و گفت: با نصب ۲۱ ایستگاه شتاب نگار آنلاین در سطح استان امکان راه اندازی سامانه پاسخ سریع در استان با تامین منابع مالی عملیاتی می شود.

وی با بیان اینکه سامانه‌ پاسخ سریع، یکی از ابزارهای مهم در مدیریت بحران است، اظهار کرد: این سامانه حضور سریع تر تیم های ارزیاب را در مناطق زلزله واقع شده میسر میسازد؛ همچنین داده های ثبت شده توسط این دستگاه ها قدم‌های بسیار مهمی را در طراحی و اجرای توسعه شهرها و مناطق مهم و پرجمعیت خواهد برداشت.

مرادی، با اشاره به اهمیت مدیریت خطر حوادث و بلایا با رویکرد مردم محوری در جهت کاهش خسارات مالی و جانی، خاطرنشان کرد: آمادگی در برابر بحران یکی از نیازهای اصلی مردم به شمار می رود. در این راستا انجام ارزیابی های اولیه از میزان آمادگی و آگاهی خانوارها جهت مشخص کردن نقاط ضعف و قوت آنها ضروری است.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان اضافه کرد: با مشخص شدن نقاط ضعف می توان احساس نیاز به آموزش در خانوارها را ایجاد کرد و با توجه به این نیاز آموزش های لازم در جهت مقابله و آمادگی حوادث و بلایا داده شود. همچنین انجام مانورها و تمرین های عملی، فیلم های نمایشی و جلسات پرسش و پاسخ در گروه های مختلف(بزرگسالان، دانش آموزان و کودکان) با اولویت مخاطرات بررسی شده در آن منطقه می تواند در ارتقای آمادگی خانوارها بسیار مفید باشد.

به گزارش ایسنا، استان گیلان ۲۹ ایستگاه شتاب نگار از مجموع ۱۳۷۰ ایستگاه شتاب نگار در سطح کشور را به خود اختصاص داده است./ایسنا