اکران فیلم های جشنواره فجر در حالی در گیلان آغاز شد که فیلم «خائن کشی» با بیشترین استقبال همراه شده اما تماشاگران از کیفیت پایین محتوای فیلم ها گلایه داشتند.

گزارش مهر گیلان-امسال هم استان گیلان همانند چند سال گذشته یکی از استان‌های پیشتاز در اکران همزمان فیلم‌های فجر است اما با یک تفاوت. ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر در این استان تلاش کرده اکران فیلم‌های جشنواره چهلم در گیلان متفاوت‌تر از سال‌های گذشته باشد.

مهم‌ترین تفاوت اکران‌های امسال نمایش فیلم‌ها در دو مکان سینما ۲۲ بهمن و تالار مرکزی رشت است. البته تلاش‌های بسیاری شده بود که بر مبنای همان شعار و رویکرد تمرکززدایی همزمان با رشت شهرهای انزلی و لاهیجان نیز شاهد اکران فیلم‌های جشنواره فجر باشند که ستاد مرکزی برگزاری جشنواره با این موضوع مخالفت کرد. فیلم‌ها قرار از در سه سانس ۱۷، ۱۹:۳۰ و ۲۱:۳۰ در سینما ۲۲ بهمن و در سانس‌های ۱۷، ۱۹:۳۰ و ۲۲ در تالار مرکزی رشت برای علاقه مندان به نمایش گذاشته شود.

بر اساس اعلام ستاد مرکزی برگزاری جشنواره فیلم فجر ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ جشنواره حضور دارند که از این تعداد ۱۷ فیلم در گیلان اکران می‌شود. البته جدول اکران فیلم‌ها طی روزهای گذشته بارها دچار تغییر شده تا در نهایت گیلانی‌های علاقه مند به هنر هفتم امسال شاهد اکران همزمان فیلم‌های «ماهان» به کارگردانی «حمید شاه‌حاتمی»، «ملاقات خصوصی» به کارگردانی «امید شمس»، «علف‌زار» به کارگردانی «کاظم دانشی»، «شهرک» به کارگردانی «علی حضرتی»، «شادروان» به کارگردانی «حسین نمازی»، «دسته دختران» به کارگردانی «منیر قیدی»، «خائن‌کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «بیرو» به کارگردانی «مرتضی علی عباس‌میرزایی»، «برف آخر» به کارگردانی «امیرحسین عسگری»، «بدون قرار قبلی» به کارگردانی «بهروز شعیبی»، «ضد» به کارگردانی «امیرعباس ربیعی»، «موقعیت مهدی (باکری)» به کارگردان «هادی حجازی‌فر»، «نمور» به کارگردانی «داوود بیدل»، «مرد بازنده» به کارگردانی «محمدحسین مهدویان»، «لایه‌های دروغ» به کارگردانی «رامین سهراب»، «شب طلایی» به کارگردانی «یوسف حاتمی‌کیا» و «هناس» به کارگردانی «حسین دارابی» هستند.

روشن شدن چراغ جشنواره فجر در گیلان با نمایش ۴ فیلم

اکران ۴ فیلم در روز نخست جشنواره فیلم فجر در گیلان

در نخستین روز اکران‌ها در رشت بر اساس جدول برنامه ریزی شده فیلم «خائن کشی» به کارگردانی «مسعود کیمیایی» و تهیه کنندگی «علی اوجی» برای تماشاگران به نمایش درآمد. همیشه اکران فیلم‌های مسعود کیمیایی در گیلان با استقبال خوب علاقه مندان همراه بوده و در سال‌های گذشته جشنواره نیز نمونه‌ای از آن را در اکران فیلم «خون شد» در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر شاهد بودیم.

این بار نیز همانند کارهای گذشته «مسعود کیمیایی»، «خائن کشی» نیز رکورد استقبال و حضور تماشاگران در سالن سینمایی را شکست و این فیلم که داستانش به گفته «علی اوجی»، یک فیلم تاریخی است که داستان آن در سال ۱۳۳۰ اتفاق می‌افتد و یکی از پر بازیگر ترین فیلم‌های سینمای ایران به شمار می‌رود و بر اساس واقعیت است.

فیلم «خائن کشی» داستان «مهدی بلیغ» که عمده شهرتش به خاطر نبوغ در کلاهبرداری بوده، است. گرچه او پس از انقلاب به جرم حمل مواد مخدر، قتل و سرقت به اعدام محکوم و سحرگاه بیستم فروردین ۱۳۶۰ به دار آویخته شد اما مشهورترین جرم و کلاهبرداری او اجرای فروش ساختمان کاخ دادگستری در دهه سی بود.

روشن شدن چراغ جشنواره فجر در گیلان با نمایش ۴ فیلم

انتظارات را برآورده نکرد

یکی از تماشاگران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه متأسفانه به عقیده من «خائن کشی» نتوانست نظر دوستداران آثار «کیمیایی» را جلب کند، اظهار کرد: این فیلم در ژانر اکشن و جنایی قرار داشت.

وی به نمایش برخی صحنه‌ها و مکان‌ها در این فیلم اشاره کرد و افزود: نمایش صحنه‌های خشن و نامناسب اجتماعی همانند استعمال دخانیات از ضعف‌های این فیلم بود چون در سالن گروه‌های سنی نوجوان و جوان هم حضور داشتند.

این شهروند رشتی با بیان اینکه انتظار بیشتری از کارگردان مورد علاقه ام آقای «کیمیایی» داشتم، گفت: تماشای این فیلم واقعاً مرا ناامید کرد فیلمی نبود که بعد از تماشای آن به خود بگویم چه خوب که اکران آن را از دست ندادم.

متولیان جشنواره فجر کیفیت را فدای کمیت نکنند

و اما فیلم دوم جدول اکران نخستین روز جشنواره فیلم فجر در استان گیلان به نمایش «لایه‌های دروغ» به کارگردانی «رامین سهراب» اختصاص داشت. «علی میر علم زاده»، «ونوس کانلی»، «ارسلان قاسمی»، «نادر فلاح»، «مجید سعیدی»، «جسیکا ولف»، «علیرضا خارکن» تعدادی از بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش کرده اند.

سهراب کارگردان این فیلم در نشست خبری این فیلم گفته بود ریسک بزرگی بود که ژانر اکشن بسازم اما همیشه دوست داشتم این کار را برای سینمای ایران انجام دهم و دوست دارم اکشن ایران را دوباره زنده کنم فیلم‌های «جمشید هاشم پور» فیلم‌های اکشن بسیار خوبی بود اما بعد کمرنگ شد و معتقدم باید دوباره اژدها وارد شود.

یکی از تماشاگران در پایان فیلم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه «لایه های دروغ» بعد از «خائن کشی» دومین فیلمی است که امروز تماشا می‌کنم، اظهار کرد: باید بگویم سطح هر دو فیلم بسیار پایین بود.

آریا نقدی با بیان اینکه در فیلم «خائن کشی»، «مسعود کیمیایی» به فیلم‌های بی کیفیت و بی محتوای قبل از انقلاب بازگشته بود که شاید برای تعداد اندکی از تماشاگران جذابیت داشته باشد، گفت: در فیلم لایه‌های دروغ نیز شخصیت پردازی فراموش شده بود تنها شاهد صحنه‌های زد و خورد بودیم.

وی با اشاره به اینکه تماشای این دو فیلم نشان داد که انتشار برخی نقدها درباره حضور آثار بی کیفیت در جشنواره چهلم بی راه نبوده است، ادامه داد: در فیلم لایه‌های دروغ شاهد تقلیدی ناشیانه و کورکورانه از نمونه‌های خارجی هستیم که هیچ جذابیتی ندارد.

این شهروند رشتی با بیان اینکه متأسفانه نسبت به محتوای فیلم‌های بعدی جشنواره ناامید شده ام، افزود: کاش متولیان برگزاری جشنواره تنها به فکر کمیت نباشند و کیفیت آثار را مقدم تر بدانند.

روشن شدن چراغ جشنواره فجر در گیلان با نمایش ۴ فیلم

دسته دختران روایتگر قصه‌ای متفاوت از دختران قهرمان ایرانی

«دسته دختران» سومین فیلم جدول اکران‌های امروز جشنواره فیلم فجر در گیلان بود که ساعت ۲۱:۳۰ در سینما ۲۲ بهمن رشت به نمایش درآمد. این فیلم دومین فیلم بلند «منیر قیدی» بعد از ساخت «ویلایی ها» است که روایتی از قصه زنان جنگ و صبوری‌ها و مقاومت‌های آن‌هاست. در این فیلم «پانته‌آ پناهی‌ها»، «نیکی کریمی»، «فرشته حسینی» ایفای نقش می‌کنند.

خلاصه داستان فیلم «دسته دختران» از این قرار است که دو سال پس از انقلاب ایران در شرایطی که کشور هنوز در تلاطم است ارتش عراق به رهبری صدام حسین با تجهیزات کامل نظامی به جنوب حمله کرده و در حال پیشروی است. مردم به سختی مقاومت می‌کنند اما به دلیل کمبود سلاح و مهمات و نیروی تعلیم دیده، سقوط شهر نزدیک است.

مینا رجبی یکی از تماشاگران فیلم دسته دختران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سابقه فیلم قبلی خانم منیر قیدی مرا برای دیدن این فیلم به سینما کشاند، افزود: فیلم «ویلایی ها» با آن سبک و سیاق خاصش و نمایش رنج‌ها و دردهای زنان در دوران جنگ خاطره خوبی از کارهای این کارگردان در ذهنم ایجاد کرده و به همین واسطه برای دیدن فیلم «دسته دختران» ترغیب شدم.

وی با بیان اینکه بعد از تماشای این فیلم به این نتیجه رسیدم که واقعاً جای فیلمی همانند دسته دختران در سینمای ایران خالی بود، ادامه داد: در این فیلم هم به خوبی شاهد هستیم که زنان ما در دوران جنگ همانند مردانمان دغدغه حضور در میدان را داشتند.

این شهروند گیلانی با اشاره به اینکه به نظر من همه شخصیت‌های این فیلم دارای یک شناسنامه خوب بودند، افزود: به عنوان یک تماشاگر که نگاه غیر تخصصی دارم هم موسیقی فیلم تأثیرگذار بود و هم نوع فیلمبرداری آن.

وی ادامه داد: فیلم «دسته دختران» یک اثر جنگی در سینمای ایران است که در آن شاهد روایت قصه‌ای متفاوت درباره دختران ایرانی در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ هستیم.

روشن شدن چراغ جشنواره فجر در گیلان با نمایش ۴ فیلم

حضور بازیگر گیلانی در فیلم «ضد»

و اما آخرین فیلم جدول اکران نخستین روز جشنواره فیلم فجر در استان به فیلم «ضد» به کارگردانی «امیر حسین ربیعی» اختصاص داشت که امروز با حضور تعدادی از عوامل ساخت فیلم و بازیگر گیلانی آن «مجید پتکی» در تالار مرکزی رشت به نمایش گذاشته شد.

«ضد» یک تریلر سیاسی است که در بستر التهابات کشور در تابستان سال ۱۳۶۰ می‌گذرد. قصه این فیلم درباره یک عشق در دل حوادث سیاسی است که پس از سال‌ها دوباره شعله‌ور می‌شود. مهدی نصرتی، لیلا زارع، نادر سلیمانی، لیندا کیانی، مهشید جوادی، مجید پتکی، روزبه رئوفی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی، جواد خانی و… بازیگران «ضد» هستند.

شاید این فیلم از آن نظر برای اهالی فرهنگ و هنر و دوستداران سینما در استان گیلان مهم باشد که «مجید پتکی» هنرمند گیلانی بازیگر یکی از نقش‌های این فیلم است. مجید پتکی متولد ۲۵ شهریور ۱۳۵۳ رشت، محله چماسرا است. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی و متوسطه را در رشت به اتمام رسانده و تحصیلات دانشگاهی را در دانشکده شهید رجایی لاهیجان تمام کرده است.

مجید پتکی که در فیلم ضد نقش یک روحانی را بازی می‌کند درباره این فیلم گفت: فیلم ضد هم همانند فیلم قبلی ربیعی در حال و هوای دهه شصت تولید شده است.