به گزارش مهر گیلان-آموزش و پرورش گیلان گفت: حضوری شدن‌ آموزش‌ها به معنی بمباران درس و امتحان نیست، هدف از بازگشایی مدارس آشتی دانش‌آموزان با مدرسه پس از دو سال است، معلمان باید فشار امتحانات پشت‌سر هم را از روی دانش‌آموزان بردارند و قرار نیست اضطراب را به دانش‌آموزان تحمیل کنیم. محمد فائزی امروز در […]

به گزارش مهر گیلان-آموزش و پرورش گیلان گفت: حضوری شدن‌ آموزش‌ها به معنی بمباران درس و امتحان نیست، هدف از بازگشایی مدارس آشتی دانش‌آموزان با مدرسه پس از دو سال است، معلمان باید فشار امتحانات پشت‌سر هم را از روی دانش‌آموزان بردارند و قرار نیست اضطراب را به دانش‌آموزان تحمیل کنیم.

محمد فائزی امروز در نشست با خبرنگاران با اشاره به حضوری شدن آموزش ها، اظهار کرد: تعطیلی دو ساله مدارس آسیبهایی برای دانش آموزان نظیر پرخاشگری، افت تحصیلی، افزایش آمارهای اتفاقات ناگوار، افزایش وزن، تضعیف شدن مهارتهای ارتباطی، افزایش آسیب چشمی و حذف تفریحات سالم را در پی داشته است در حالیکه در کشوری مثل دانمارک مدارس در پیک فقط یک ماه تعطیل شد لذا از تعطیلی بلند مدت مدارس همه متضرر می شویم.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان گفت: رسانه یعنی فرهنگ و کار فرهنگی که می تواند در کاهش برخی التهابات بازگشایی مدارس نقش آفرین باشد. افرادی که با بازگشایی مدارس اطلاعیه میدهند نگرانی و تشویش ایجاد می کنند در حالیکه باید به مسئول بالادست خود انتقال دهند تا در ستاد ملی و کشور تصمیم سازی شود.

فائزی با اشاره خبر منتشر شده در خصوص رفتار نامناسب یک مدیر مدرسه با دانش‌آموز گفت: قطعا این رفتار را یک عمل غیرحرفه‌ای و غیر اخلاقی می‌دانیم و اینگونه رفتارها را نمی‌پذیریم بلکه اقدام حقوقی نیز انجام می‌گیرد؛ ضرب و شتم به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست چراکه معتقدم امانت‌دار فرزندان هستیم و باید آنها را به‌خوبی رشد داده و تحویل جامعه دهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان ادامه داد: منصفانه نیست که با انتشار یک خبر یا تصویر خاص از رفتار نامناسب یک معلم، کل جامعه فرهنگی اینگونه معرفی شود چه بسا شاهد صحنه‌های باشکوهی از خدمت موثر معلمان در دوران کرونا بوده‌ایم و حتی بعضی دانش‌آموزان محروم که از امکانات لازم برخوردار نبودند با مساعدت و کمک معلمان صاحب گوشی هوشمند و امکانات شدند.

وی تاکید کرد: باید صحنه‌های زیبای فداکاری و ایثار معلمان و جامعه فرهنگی در دوران کرونا منعکس شود که دیده شدن این صحنه‌ها نیاز به هنر رسانه و فرهنگ‌سازی دارد، انتظار داریم که ظرفیت‌های رسانه‌ای در کنار مجموعه تعلیم و تربیت قرار گیرد.

فائزی با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت تصریح کرد: آموزش و پرورش امروز ناگزیر به هم‌افزایی است و در این مسیر رسانه‌ها نقش به‌ سزایی دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با تاکید بر اینکه در انتصابات به جوانگرایی توجه داریم، خاطرنشان کرد: خود را در مقابل ابن مطالبه مسئول می‌دانیم، تلاش داریم تا از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم و یکی از معیارها برای به ‌کارگیری افراد در عرصه‌های خدمتی غلبه وجه فرهنگی فرد بر مابقی زوایا و ویژگی‌های وی است و گرایش‌های جناحی در انتصابات جایی ندارد زیرا معتقدیم آموزش و پرورش ویترین جامعه است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا تاکنون گزارشی از شیوع سرخک در مدارس استان داشته‌ایم؟ تصریح کرد: در هفته گذشته یک مورد خوداظهاری توسط یکی از مادران دانش‌آموزان یک مدرسه ابتدایی در رشت داشتیم که پس از بررسی و اعلام گزارش اداره سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش استان سرخک نبوده و صرفا بیماری پوستی بوده است.

وی با بیان اینکه با نشستن دانش‌آموزان به صورت سه نفره در نیمکت مخالف هستم، گفت:  متاسفانه متناسب با افزایش جمعیت دانش‌آموزی ساخت وساز فضا نداشتیم و برخی از مدارس ما استاندارد لازم را ندارند اما با تاکید استاندار مقرر شده از فضای موجود ادارات یا مراکز دانشگاهی در شهرستان‌ها برای حل مشکل کمبود فضا اقدام شود و از فضاهای موجود بهره ببریم.

فائزی اضافه کرد: طبیعت پژوهی خود یک درس است لذا به معلمان توصیه کردیم در صورت وجود شرایط کلاس‌های درس به محیط بیرون از فضای کلاس انتقال دهند و حتی تاکید داریم محور تدریس در این نوع آموزش صرفا عبارات کتاب نباشد.

وی ادامه داد: حضوری شدن‌ آموزش‌ها به معنی بمباران درس و امتحان نیست، تجربه نشان داده ذهن دانش آموز بارش بیش از حد مطالب آموزشی را پس می‌زند؛ هدف از بازگشایی مدارس آشتی دانش‌آموزان با مدرسه پس از دو سال است، معلمان باید فشار امتحانات پشت‌سر هم را از روی دانش‌آموزان بردارند و قرار نیست اضطراب را به دانش‌آموزان تحمیل کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان تصریح کرد: چنانچه اولیا نسبت به نحوه رعایت دستورالعمل‌ها در مدارس یا موارد دیگر اعتراضی داشتند می‌توانند در سامانه شکایات به آدرس shekayat.medu.ir ثبت کنند؛ تاکنون ۷۰ مورد شکایت به صورت حضوری، تلفنی و سامانه‌ای گزارش شده که توسط تیم بازرسی بررسی و پیگیری می‌شود.