رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه باید نگاهمان به زندان را اصلاح کنیم گفت: زندانی استعدادی دارد که نباید تحمیل شود بلکه لازم است اول غربالگری شود که استعداد او در چه زمینه‌ای است

به گزارش مهر گیلان-اولین نشست از سلسه‌نشست‌های تخصصی پیرامون توسعه اشتغال در زندان‌ها در راستای تحقق سند تحول قضایی و تدوین راهکارهای لازم در امر اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان که قرار است در قالب طرح «بامداد» به انجام برسد، با حضور رئیس سازمان زندان‌ها و جمعی از مسئولین در استان گیلان برگزار شد.

حجت‌الاسلام حاج‌آقا خلیلی، رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه گیلان به عنوان استان پایلوت طرح اشتغال‌زایی در زندان‌ها معرفی شده است، گفت: ما می‌توانیم و همه توان خود را به کار می‌گیریم تا طرح اشتغال‌زایی در زندان‌ها اجرا شود. با یک نگاهی جدید به افقی فکر کنیم که وضعیت فعلی ما را به شرایط مطلوب تغییر دهد.

وی در عین حال افزود: نمی‌خواهیم در این رابطه به شکل آرمانی فکر کنیم بلکه درصدد تغییر وضعیت به سمت شرایط بهتر هستیم و می‌خواهیم جریانی ایجاد کنیم که ما را به جلو هدایت کند. بنابراین امروز باید نگاهمان به زندان اصلاح شود. سازوکارهای جدی تولید را به عنوان متغیر اول باید مدنظر داشت.

رئیس کل دادگستری استان گیلان با بیان اینکه امکانات، قابلیت‌ها و استعدادهای گیلان در قیاس با استان‌های دیگر به عنوان یک متغیر دیگر مدنظر است، یادآور شد: هر میزان بتوان نگرش‌ها را با توجه به این متغیرها اصلاح کنیم جریان اشتغال در زندان‌ها به راه می‌افتد و تا نگرش هم تغییر نکند اتفاقی نمی‌افتد.

حجت‌الاسلام حاج‌آقا خلیلی تصریح کرد: باید به زندانی بگوییم که امروز زندان یک فرصت است نه تهدید. زندانی استعدادی دارد که نباید تحمیل شود بلکه لازم است اول غربالگری شود که استعداد او در چه زمینه‌ای است.

درمورد موضوع اشتغال باید با دقت عمل کرد

در ادامه نیز صاحب‌کار خراسانی، معاون راهبردی قوه قضائیه تأکید داشت: بعضی از کارها صرفا با نوشتن آیین‌نامه حل نمی‌شود بلکه ابتدا باید دوران گذاری برایش طراحی شود. موضوع اشتغال هم بسیار ظریف است و برای همین باید با دقت عمل شود.

وی دلیل انتخاب زندان‌های استان گیلان به عنوان پایلوت اشتغال‌زایی در کشور را ناشی از همگرایی و اراده و انگیزه مسئولان دانست و گفت: مهمترین عامل برای موفقیت همین همگرایی است. ضمن اینکه فرمانده این قرارگاه در استان که می‌تواند همه ظرفیت‌های موجود را به کار بگیرد رئیس کل استان است. در گیلان قرار است دست به نمونه‌سازی برای سایر استان‌های کشور بزنیم.

صاحب‌کار خراسانی در عین حال عنوان کرد: فرد زندانی یک آسیب‌دیده اجتماعی است که ابتدا باید برای او که یک موجودیت با کرامت است، انگیزه لازم را ایجاد کنیم تا شروع به کار کند. علاوه بر این فرصت‌هایی که در این طرح وحود دارد امیدوارم به صورت حداکثری عملیاتی شود.