آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با تجلیل از ۵۷ نفر از برگزیدگان استان گیلان به نمایندگی از 407 برگزیده گیلان برگزار شد.

به گزارش مهر گیلان-مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان استانی یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی عصر روز یکشنبه (۲۸ فروردین) به میزبانی تالار مرکزی شهر رشت و با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، حمیدرضا امام پناهی، فرماندار شهرستان رشت، رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حجت الاسلام محمد لاکانی، رئیس حوزه های علمیه استان، حجت الاسلام سعید مهدوی، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان، محمدحسن عاقل منش، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان، حجت الاسلام و المسلمین سید صالح و سید تقی رودباری، خانواده مرحوم آیت الله رودباری، حاج ابوذر بیوکافی، ذاکر برجسته اهل بیت، عبدالله عموزاد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان رشت، انوش نصر ماسوله، بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون و چهره فرهنگی استان، از برگزیدگان و کتابداران و اصحاب رسانه از ۵۷ نفر به نمایندگی از طرف ۴۰۷ برگزیده استانی یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی استان گیلان تجلیل شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ابتدای این مراسم ضمن تشکر از تمام کسانی که در برگزاری و ادامه مسیر ترویج فرهنگ غنی رضوی به کمک مجموعه کتابخانه ها شتافتند، جشنواره کتابخوانی رضوی را یکی از افتخارات نهاد کتابخانه های عمومی دانست و اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره آشنایی جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان با سیره، تفکر و اندیشه اهل بیت عظمت و طهارت(ع) است.

پریسا کرمی با اشاره به عشق و ارادت مردم گیلان به ساحت اهل بیت به ویژه امام رضا(ع)، افزود: شاهد مشارکت گسترده و استقبال خوب علاقمندان و دوستداران کتاب و کتابخوانی و نیز شیفتگان خاندان عصمت و طهارت در استان گیلان در جشنواره یازدهم با بیش از ۲۷ هزار شرکت کننده بودیم.

کرمی همچنین با بیان اینکه در ایتان گیلان ۲۷ هزار نفر از شیفتگان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی مشارکت داشتند گفت: در مجموع ۴۰۷ برگزیده در بخش های مختلف جشنواره از استان گیلان داشتیم که امروزاز۵۷ برگزیده به نمایندگی از ایشان تجلیل خواهیم کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز، از جشنواره کتابخوانی رضوی به عنوان یکی از رویدادهای مهم حوزه فرهنگ و هنر استان یاد کرد و متذکر شد: امیدواریم به زودی شاهد بهره برداری از کتابخانه عظیم استان گیلان و شهر رشت باشیم.

رضا ثقتی،کتابخانه مرکزی رشت را نگین انگشتری فرهنگ گیلان دانست و عنوان کرد: هدفگذاری های فرهنگی زمانی به اوج می رسد که این حوزه خطیر و راهبردی را با دین و دیانت گره بزنیم و لذا مردم ایران و گیلان شیفته مکتب اهل بیت هستند و پیوند کتاب و کتابخوانی با مکتب و سیره رضوی یک هدفگذاری ارزنده است.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، از فرهنگ و هنر به عنوان رساترین و نافذترین و ماناترین و ماندگارترین ابزار در جهت تعالی انسان یاد کرد و گفت: می توانیم با فرهنگ ارزش های الهی و مفاهیم انسانی را انتقال دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین سعید مهدوی، مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان نیز در این مراسم، با بیان اینکه کتاب موجب رشد فرد و جامعه می شود، اظهار کرد: ارزشمندی کتاب و کتابخوانی در آیه «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» متجلی است. در واقع خداوند متعال ارزش زیادی برای قلم قائل است و به نوشته قسم می خورد.

وی یکی از آموزه های دینی را آغاز کار با «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» دانست و افزود: وقتی کاری را با نام خدا آغاز می کنیم از رحمت خدا بهره می بریم و خودمان را تحت نظام آن الله ای می بینیم که دارای اسماء الحسنی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان، با بیان اینکه انسان تحت نظام تربیتی الله احساس پوچی نمی کند، متذکر شد: خداوند رحمت رحمانیه و رحمت رحیمیه دارد و لذا رحمت رحمانیه خداوند مهربانی عام است، اما برای رسیدن به رحمت رحیمیه خداوند باید صاحب ظرفیت خلیفه الهی شویم.

حجت الاسلام مهدوی، با بیان اینکه انسان باید لایق رحمت رحیمیه الهی شود، خاطرنشان کرد: قلم و نوشتن یکی از جلوه هایی است که انسان می تواند از رحمت رحمانیه الهی به رحمت رحیمیه برسد.

وی قدرت بیان و قدرت ثبت بیان و کتابت را یک توفیق الهی برای انسان دانست و گفت: همانگونه که کتاب و کتابت مقدس است، کتابخوانی هم قداست دارد و باید از فرصت کتابخوانی بهره ببریم.

این کارشناس دینی، ماه رمضان را فرصت ویژه رحمت الهی دانست و بیان کرد: در ماه رمضان قرائت یک آیه از قرآن برابر ختم قرآن از سایر ماه هاست که نشان دهنده ارزش و جایگاه کتاب است.

تقدیر از خانواده مرحوم آیت الله رودباری، از علمای برجسته کشور و استان گیلان که چندی پیش دعوت حق را لبیک گفت، حضور خدام حرم رضوی در محل برگزاری مراسم، مولودی خوانی حاج ابوذر بیوکافی از ذاکرین شناخته شده اهل بیت و اهدای جوایزی به شرکت کنندگان از دیگر برنامه های این مراسم بود.
گفتنی است یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در گیلان با شرکت بیش از ۲۷هزار نفر از علاقمندان و شیفتگان حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) به ایستگاه پایانی خود رسید.