معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان: تاکنون ۷۸۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد سفیدرود ذخیره شده است.

به گزارش مهر گیلان-محمد جواد خانی‌پور گفت: تاکنون ۷۸۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد سفیدرود ذخیره شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به ورود ۷۰ مترمکعب بر ثانیه آب به سد سفیدرود، افزود: با تلاش‌های انجام شده ، تدابیر لازم برای رهاسازی آب برای فصل زراعی در گیلان انجام شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: هرساله شهرستان‌هایی که در انتهای شبکه آبیاری تحت پوشش سفیدرود قرار دارند با تنش بیشتری مواجه هستند که باید تدابیر لازم را در این خصوص به کار برد.

محمد جواد خانی‌پور با اشاره به انتقاد برخی از کشاورزان از رهاسازی دیرهنگام آب در کانال‌های گیلان، اضافه کرد: میزان آب مورد نیاز در گیلان برای سال زراعی، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب است، ولی با توجه به ذخیره ۷۸۰ میلیون مترمکعبی آب، اگر در شرایط کنونی تمام آب پشت این سد برای خزانه‌گیری برنج رهاسازی شود، تا خرداد امسال هیچ آبی در این سد باقی نخواهد ماند.

وی با بیان اینکه از پارسال تاکنون، جز در موارد زیست محیطی، آب ذخیره شده در پشت سد سفیدرود رها سازی نشده، گفت: آب سد سفیدرود در اواسط اردیبهشت در کانال‌های کشاورزی رها سازی می‌شوند و شالیکاران تا حد امکان از بانک نشاء، چاه، آب بندان‌ها و نهر‌های موجود برای خزانه‌گیری استفاده کنند.