تولیدکنندگان بزرگ مرغ، روغن خوراکی، لبنیات و تخم مرغ معتقدند اصلاح نظام پرداخت یارانه، به درستی یک جراحی بزرگ در پیکره اقتصادی کشور توصیف می‌شود و برای تولیدکننده و مصرف کننده سودمند خواهد بود.

به گزارش مهر گیلان-تولیدکنندگان باسابقه کالا‌هایی مانند روغن خوراکی، لبنیات، مرغ و تخم مرغ که بخوبی با زیر و بم این صنایع و بازار آن آشنا هستند و در سال‌های اخیر، بطور مستقیم با آثار ارز ترجیحی روبرو شده و از نزدیک، طعم تلخ و شیرین دلار ۴۲۰۰ تومانی را چشیده اند، این روز‌ها و بر خلاف تصور اولیه، از اصلاح نظام پرداخت یارانه ها و قطع ارز ترجیحی استقبال کرده و اقدام دولت سیزدهم را، مفید و به سود خود و مصرف کنندگان می‌دانند.

واکنش مثبت تولیدکنندگان کالا‌های اساسی به این اقدام مهم اقتصادی، نشان دهنده واقعیت تلخی است که اتفاقا یکی از علل اصلی این تصمیم به شمار می‌رود و آن، اینکه بر خلاف اهداف اعلام شده سال‌های گذشته، ارز دولتی نه تنها یاریگر تولید داخلی و تامین کننده امنیت غذایی کشور نبود، بلکه به انحاء مختلف برای اقتصاد کشور تولید زحمت می‌کرد و به ویژه تولیدکنندگان را در مضیقه می‌گذاشت.

باید زودتر از این، حذف می‌شد!
از این رو، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغ تخم گذار میهن، معتقد است که حذف ارز ترجیحی می‌بایست زودتر از این‌ها و به ویژه در سال‌های گذشته که اختلاف قیمت ارز آزاد و دولتی کمتر بود، انجام می‌شد.
نظر تولیدکنندگان درباره پرداخت مستقیم یارانه به مردم
حمید کاشانی همچنین با بیان اینکه افزایش بهره‌وری و بهتر شدن تولید از تبعات اصلاح نظام پرداخت یارانه است، می‌افزاید: این روند به سود تولیدکنندگان است. البته آن‌ها دغدغه‌هایی در مورد سرمایه در گردش، ذخیره سازی، صادرات و عوارض دارند که در جلسات مختلف با وزیر جهاد کشاورزی مطرح شده و امیدواریم رفع شوند.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغ تخم گذار میهن تاکید کرد: تخم مرغ به اندازه کافی تولید می‌شود و جای هیچگونه نگرانی در تامین تخم مرغ وجود ندارد.
وی افزود: تولید امسال ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از پارسال است و در چند روز آینده با فروکش کردن جو هیجانی، قیمت‌ها به سطح عادی خود باز می‌گردند.

هدر دادن سرمایه های ملی، ممنوع!
حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی، اصلاح نظام پرداخت یارانه را باعث جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های ملی دانسته و گفت: این اقدام افزایش بهره‌وری در تولید را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: اگرچه با اجرای این طرح، قیمت نهاده‌ها افزایش می‌یابد، اما این امر سبب مدیریت و دقت بیشتر بر تولید خواهد شد و باعث می‌شود تا مرغ با وزن پایین‌تر و سن کمتر عرضه شود.

نظر تولیدکنندگان درباره پرداخت مستقیم یارانه به مردم
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی تصریح کرد: در این شرایط، علاوه بر افزایش کیفیت و سطح سلامت غذایی مردم، تولید در واحد‌های مرغداری نیز اقتصادی‌تر می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین مرغ مورد نیاز کشور وجود ندارد، افزود: البته در حال حاضر قیمت اعلامی، پایین‌تر از قیمت تمام شده تولید است و باید اصلاح شود.

رقابت برای افزایش کیفیت محصول
سید محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی نیز، حذف ارز ترجیحی را عامل رقابتی شدن زنجیره این صنعت عنوان کرد و گفت: حذف ارز ترجیحی و رقابتی شدن کل زنجیره صنایع لبنی به نفع مصرف کننده خواهد بود، چراکه رقابتی شدن، باعث افزایش بهره‌وری شده و کیفیت محصولات نیز بیشتر می‌شود.

نظر تولیدکنندگان درباره پرداخت مستقیم یارانه به مردم
وی افزود: کارخانجات لبنی تخفیف‌های خوبی روی محصولات خود می‌دهند که متاسفانه بیشتر، فروشگاه‌های زنجیره‌ای از آن منتفع می‌شوند و امیدواریم با تدابیر سازمان حمایت، این تخفیف‌ها به مصرف کنندگان برسد.

این عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی، ارایه تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش تولیدکنندگان را اقدام خوب وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: با این اقدام عرضه شیر خام در بازار افزایش می‌یابد که باعث می‌شود محصولات در بلندمدت با قیمت متعادل‌تری عرضه شود.

تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی،‌ در کنار دولت
امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران نیز اصلاح نظام یارانه‌ای را یک تصمیم بزرگ اقتصادی خواند و گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت مستقیم یارانه به مردم، یک جراحی مهم اقتصادی است و ما با استقبال از این تصمیم، اعلام می کنیم که در کنار دولت هستیم.
وی با اشاره به تغییر قیمت‌ها در پی اجرای این طرح، اظهار داشت: بر اساس اعلام ستاد تنظیم بازار، روغن نباتی۸۱۰ گرمی سرخ کردنی به قیمت ۶۲ هزار تومان و روغن پخت و پز آفتابگران ۸۱۰ گرمی ۶۳ هزار تومان عرضه خواهد شد و سایر اقلام روغن خوراکی در حجم و بسته‌بندی‌های مختلف قیمت‌های متفاوت خواهد داشت.
نظر تولیدکنندگان درباره پرداخت مستقیم یارانه به مردم
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی مصرف حساب شده و هدفمند را از جمله آثار این تغییرات دانست و افزود: تولیدکنندگان قطعا از اجرای این طرح راضی اند و امیدواریم که دغدغه‌هایی مانند سرمایه در گردش نیز با همراهی وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی رفع شود.