مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان گفت: کار ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان را آغاز کردیم و فاز نخست آن که شامل ساختمان اداری و اسناد و کتابخانه مرکزی است در هفته دفاع مقدس افتتاح می شود.

به گزارش مهر گیلان-سرهنگ حسن حبیبی از سوم خرداد به عنوان حماسه عظیم و ماندگار ملت ایران یاد کرد و گفت: همه ملت ها در رویدادهای مهم و بزرگ صاحب عزت می شوند و لذا ملت ایران در سایه انقلاب اسلامی و به رهبری امام خمینی(ره) در دوران سخت دفاع مقدس عزیز شد و اقتدار خود را تثبیت کرد.

وی با بیان اینکه تا قبل از پیروزی انقلاب بخش هایی از خاک کشور در جنگ ها به تسخیر دشمن درآمد، تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس با نقش آفرینی ارتش و سپاه و بسیج و توده مردم به پیروزی بزرگی رسیدیم و حتی یک وجب از خاک کشور را از دست ندادیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان، با اشاره به درس ها و عبرت های عملیات آزادسازی خرمشهر، تصریح کرد: حماسه سوم خرداد نشان داد که باید به ظرفیت های مردمی ایمان داشته باشیم و به امدادهای الهی تکیه کنیم؛ همچنین نباید نسبت به دشمن خوش بین باشیم، زیرا دشمن از هر موقعیتی برای ضربه زدن به ما استفاده می کند.

حبیبی، وحدت و انسجام ملی را یکی از مهمترین عوامل پیروزی دفاع مقدس دانست و بیان کرد: در عرصه عملیات آزادسازی خرمشهر نیز این وحدت و همدلی بین همه اقشار و اصناف و احزاب و گروه ها اتفاق افتاد و همگان منافع شخصی و صنفی و حزبی را کنار گذاشتند و برای اهداف انقلاب گرد هم جمع شدند.

وی با تاکید بر لزوم پاسداشت شخصیت های نقش آفرین در ایجاد عزت و اقتدار و امنیت و آرامش امروز کشور، گفت: ما مدیون رشادت ها و مجاهدت ها و فداکاری های شهدا و رزمندگان هستیم.

مدیرکل حفظ آثار گیلان، یکی از ویژگی های دوران دفاع مقدس را اعتماد به جوانان مومن و ولایی و کارآمد دانست و بیان کرد: هر کجا به جوانان میدان دادیم، شاهد تحولات بزرگ و دستاوردهای مهم بودیم، زیرا جوانان با آن شور و هیجان جوانی می توانند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند.

وی جوانان را اصلی ترین مخاطب مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم دانست و اضافه کرد: همانگونه که شاهد پیشتازی جوانان در عرصه دفاع مقدس بودیم، امروز نیز می توانیم عرصه و میدان را به جوانان بسپاریم و نتیجه بگیریم.

حبیبی، با بیان اینکه استان گیلان ۸۰۰۰ شهید و ۲۲ هزار جانباز و ۲۶۰۰ آزاده دفاع مقدس دارد، اظهار کرد: ۳۰۰۰ رزمنده گیلانی در عملیات آزادسازی خرمشهر حضور داشتند و ۲۶۰ شهید و ۷۰ آزاده را تقدیم این حماسه بی نظیر کردیم.

مدیرکل حفظ آثار گیلان، با تاکید بر لزوم بهره برداری از ظرفیت معنوی دفاع مقدس با توجه به شرایط روز کشور، عنوان کرد: با روحیه دفاع مقدس در شرایط سخت تحریمی توانستیم در عرصه نظامی به بازدارندگی برسیم و آسمان ایران از امن ترین مناطق دنیاست و در صنعت دفاعی و موشکی جزو ۱۰ کشور برتر هستیم.

وی طهرانی مقدم ها و شهریاری ها و فخری زاده ها را الگوی جوانان در عرصه های علمی و فناوری و هسته ای و دفاعی و… دانست و یادآور شد: برای رسیدن به توسعه و پیشرفت باید وحدت را سرلوحه خویش قرار دهیم.

حبیبی، خواستار مشارکت همه دستگاه ها در استخراج گنجینه دفاع مقدس شد و خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد تصور می کنند که مقوله دفاع مقدس فقط مربوط به نیروهای مسلح است، اما دفاع مقدس تعلق به آحاد جامعه و نهادها و دستگاه ها و سازمان ها دارد و باید جهاد تبیین را درباره دفاع مقدس اجرایی کنیم.

وی با اشاره به بروز و ظهور بهترین سوژه های هنری در عرصه دفاع مقدس، گفت: باید با نگاه هنرمندانه آموزه های دفاع مقدس را به نسل جوان منتقل کنیم.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، یکی از دغدغه های استان را موزه و مرکز فرهنگی دفاع مقدس دانست و اضافه کرد: با واگذاری ۱۰ هکتار از اراضی سپاه قدس استان گیلان به این پروژه کار ساخت مرکز فرهنگی را آغاز کردیم و فاز نخست آن که شامل ساختمان اداری و اسناد و کتابخانه مرکزی است در هفته دفاع مقدس افتتاح می شود.

وی فاز دوم را شامل سالن آمفی تئاتر ۳۰۰۰ مترمربعی دانست و متذکر شد: در فاز سوم نیز احداث دو سایت گالری را در دستور کار داریم که تا پایان سال ۱۴۰۴ به پایان می رسد.

حبیبی، از برگزاری بیش از ۱۶۰۰ برنامه به مناسبت سوم خرداد در استان گیلان خبر داد و بیان کرد: برگزاری یادواره ۲۶۰ شهید عملیات آزادسازی خرمشهر، رزمایش کمک های مومنانه و اجرای سرود «سلام فرمانده» از جمله ویژه برنامه هاست./ایسنا