مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: وضعیت تفکیک زباله از مبدا در گیلان مطلوب نیست و مشارکت اجتماعی پایین است.

به گزارش مهر گیلان-رضا زمانی امروز در جلسه مدیریت پسماند گیلان که در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار شد با بیان اینکه در ۲۶ مرکز دفن زباله استان ۱۶۰۰ تن زباله دفن می شود، اظهار کرد: پسماندهای عفونی ۱۰۰ درصد بی خطر سازی می شوند اما در کلینیک ها و درمانگاه ها برای مدیریت پسماند فقط تا ۷۰ درصد بی خطرسازی صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه سه کارخانه کمپوست گیلان در حال فعالیت هستند، افزود: موضوع زباله سوز رشت هنوز به پیشرفت فیزیکی خوبی نرسیده است و فقط ۲۰ درصد پیشرفت دارد.

زمانی با بیان اینکه در پهنه بندی مدیریت پسماند ۸ پهنه در نظرگرفته شده است، ادامه داد: در حال حاضر ۷ پروژه بهسازی در حوزه پسماند گیلان داریم که در این زمینه نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای وجود ندارد. باید بررسی شود چرا نتوانستیم به بهسازی مورد ایده آل دست یابیم.

زمانی خاطرنشان کرد: شیرابه پسماندها گاهی به رودخانه و دریا می ریزد. مدیریت زباله ها به دلیل رطوبت بالا مشکلات زیادی به دنبال دارد ضمن اینکه بیماری زیادی از شیرابه ایجاد می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد: در برخی مناطق حضور دام در محل دفن زباله و همچنین وجود زباله کنار جاده ها از دیگر چالش های مدیریت پسماند در استان محسوب می شود.

زمانی در ادامه با بیان این مطلب که مشکلات دفنگاه سراوان زیاد است، افزود: سمپاشی ها در محل دفن زباله سراوان در حال انجام است اما شیرابه همچنان مشکل ساز است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش داریم راه اندازی سیستم تصفیه سراوان حتی اگر ناقص باشد انجام شود تا حداقل ۵۰ درصد شیرابه ها را تصفیه کند.

زمانی در ادامه به انتشار شیرابه به خارج از یکی از کارخانه های کمپوست استان اشاره و تاکید کرد: هرچه سریعتر این مشکل باید برطرف شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از برگزاری ۲۰ کارگاه آموزشی در زمینه مدیریت پسماند گیلان در سال‌جاری خبر داد و گفت: نشست هایی هم با شرکت های دانش بنیان در خصوص مدیریت پسماند برگزار شده است.

زمانی از معرفی چهار روستا به صورت پایلوت به عنوان روستای پاک خبر داد و افزود: ارتقای طرح های پاکسازی روستاهای دیگری نیز با کمک و مشارکت جوامع محلی در حال انجام است.

وی در ادامه با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰تاکنون ۱۹ شهردار و ۴۱ دهیار به به دادگاه و مراجع قضایی معرفی شده اند، گفت: وضعیت تفکیک از مبدا اصلا وضعیت خوبی نیست. سیاست گذاری درست نداشتیم و عقب ماندگی داریم. نیاز است در این خصوص جدیت به خرج داده شود ‌بدون مشارکت مردم عملا موفقیتی در این زمینه کسب نخواهیم کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گفت: پایین بودن مشارکت اجتماعی در تفکیک از مبدا زباله باید برطرف شود در حال حاضر ۳۴ شهر گیلان برای تفکیک از مبدا کار مطلوبی انجام نداده اند.

وی ایجاد زباله سوز های کوچک روستایی راهکار خوبی برای مدیریت پسماند در روستاها دانست و گفت: و مقدار قابل توجهی از زباله در این روش مدیریت می شود و استفاده از بخش خصوصی توانند می تواند در حل معضل زباله راهگشا باشد.