امیرعبداللهیان گفت: بازگشت به توافق هسته‌ای با بازگشت ما به فعالیت های اقتصادی بین المللی مرتبط است.

به گزارش مهر گیلان-وزیر خارجه کشورمان در نشست داوس با بیان اینکه برای دستیابی به توافق هسته ای قوی و پایدار جدی هستیم و درهای دیپلماسی را باز نگه می داریم گفت: اخیراً ابتکار جدیدی برای احیای توافق هسته‌ای مطرح کرده‌ایم و بایدن باید سیاست فشار حداکثری را متوقف کند چراکه برنامه هسته‌ای ما صلح‌آمیز است.

حسین امیرعبداللهیان همچنین گفت که بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ با بازگشت ما به فعالیت های اقتصادی بین المللی مرتبط است و هنوز به جایی نرسیده ایم که بتوانیم به طرف آمریکایی اعتماد کنیم و متقاعد نشده ایم که رفتارش تغییر کرده است.؛ تفاوت دولت بایدن و ترامپ باید نشان داده شود اما سیاست فشار حداکثری همچنان وجود دارد.

حالا پس از گذشت هفت دور از مذاکرات لغو تحریم‌ها، دور هشتم گفتگو‌ها از بیست اسفند تاکنون نزدیک به سه ماهی می‌شود که مذاکرات لغو تحریم‌ها به میزبانی اتریش بر سر برخی مسائل باقی مانده تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

درحالی که طرف‌های مذاکرات عنوان می‌کنند متن توافق آماده شده و امضای آن منتظر تصمیم سیاسی طرف ایرانی و آمریکایی است به گفته مسئولین مرتبط با پرونده مذاکرات کشورمان و کشور‌های ۱+۴، اعلام توافق تنها منوط به اخذ تضمین‌های لازم از آمریکا در جهت انتفاع اقتصادی مردم ایران است.

اخیرا استفنی القاق رییس هیات انگلیس در مذاکرات وین بر اهمیت جمع‌بندی سریع‌تر گفت‌وگوهایی که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد، تاکید کرده و با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرده که با ” فیلیپه اره‌را” مذاکره کننده ارشد فرانسه درباره ایران و برجام دیدار و گفت‌وگو کرده است.

وی مدعی شد ، پیش‌نویس توافقی که مارس گذشته در وین حاصل شد «اکنون می‌تواند امضاء شود»

از سویی دیگر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در نشست دیروز استماع کمیته روابط خارجی مجلس سنای این کشور به شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران اذعان کرد.

سیاست فشار حداکثری راهبردی بود که ترامپ می خواست با خروج آمریکا از برجام،  بر ایران با هدف دستیابی به توافقی جدید و گسترده‌تر از موضوع هسته‌ای با مجموعه اقداماتی تنبیهی شامل تحریم ها اعمال کند.

راب مالی اما گفته آمریکا می تواند با پیشنهاد کاهش «محدود» تحریم‌ ها به تهران توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ را نجات داده و توافق گسترده‌ تری را نیز ایجاد کند.

گفتنی است، قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

از نظر ایران مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که گره‌ آن تنها با پایبندی طرف خاطی به راهکارهای منطقی و اصولی ایران باز می‌شود.

علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی در این باره نوشته که آمریکا با بدعهدی و اروپا با بی‌عملی، فرصت بهره‌مندی از حسن‌نیت اثبات شده ایران را به نابودی کشاندند. اگر اراده‌ای برای بازگشت دارند، ما آماده‌ایم و توافق در دسترس است.

 با عربستان توافق کردیم در سطح مقامات وزارت خارجه یا وزرای خارجه دیدار داشته باشیم

وزیرخارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست گفت که ما رابطه دیپلماتیک خود را حتی در اقدام متقابل با عربستان قطع نکردیم و این عربستان بود که در آغاز دوره پادشاهی ملک سلمان قطع رابطه دیپلماتیک با ایران را اعلام کرد.

به گفته حسین امیرعبداللهیان ایران همیشه درهای گفتگو را باز گذاشته که هر زمان ریاض مایل بود روابط طبیعی خود را برگرداند و از آن استفاده کند.

چندی است ایران و عربستان در جایگاه بازیگران کلیدی منطقه ژئواستراتژیک غرب آسیا روند تنش‌زدایی را کلید زده‌اند که در نظر تحلیلگران می‌تواند مقدمه‌ای برای افزایش ثبات سیاسی و توسعه اقتصادی چندجانبه در منطقه باشد.

تاکنون نزدیک به ۱۰ سال است تنش‌ها بین ایران و عربستان روند افزایشی داشته و در ۶ سال اخیر نیز بسیار تشدید شده که به‌ قطع روابط دیپلماتیک منجر شد.

ایران و عربستان بعد از قطعی روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴ که یکجانبه از سوی عربستان و در پی تجمع مقابل سفارتخانه این کشور در تهران و ورود به این سفارتخانه و همچنین سرکنسولگری عربستان در مشهد در واکنش به اعدام شیخ نمر، قطع شد از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کردند که چهار دور آن در سال گذشته برگزار شد.

سوم اردیبهشت امسال بود که خبرگزاری روسی اسپوتنیک از برگزاری دور پنجم گفت‌وگوها بین ایران و عربستان در روز پنجشنبه اول اردیبهشت در بغداد و در فضایی بسیار مثبت خبر داد و اعلام کرد که دو هیأت بیشتر روی پرونده‌های منطقه و همچنین پرونده روابط دوجانبه و امنیت منطقه خلیج فارس صحبت کرده‌اند.

حالا وزیر خارجه در نشست داووس گفته که در مذاکرات اخیر و دور جدید، پیشرفت‌های خوبی را داشتیم و حتی توافق کردیم در آینده نزدیک در سطح مقاماتی از وزارت خارجه یا وزرای خارجه دیداری در کشور ثالث یا مکان مورد توافق داشته باشیم.

حسین امیرعبداللهیان پیش از ظهر روز چهارشنبه چهارم خرداد به منظور شرکت در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد «داووس» تهران را به مقصد سوئیس ترک کرد.

این نخستین حضور امیرعبداللهیان در نشست داووس پس از تصدی این سمت است.

نشست داووس به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا به مدت دو سال برگزار نشد. این نشست از ۲۲ مه‌ (اول خرداد ماه) آغاز و ۲۶ ماه مه (پنجم خرداد) نیز پایان می یابد.

گرم شدن کم سابقه هوا در برخی نقاط دنیا از جمله اروپا و وقوع خشکسالی و تاثیرات آن بر تامین مایحتاج غذایی دنیا، تحولات اوکراین، تورم و افزایش هزینه‌های زندگی از موضوعاتی است که قرار است در این نشست به آن پرداخته شود. در این نشست حدود ۲هزار چهره اقتصادی و سیاسی و کارشناسان شرکت می‌کنند.