معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شرایط جسمانی «ایران» خوب است

به گزارش مهر گیلان-دکتر حسن اکبری گفت: با بررسی‌های دکتر پیتر کالدوِل، امکان بارداری مجدد تا ۶ ماه دیگر برای این ماده یوز وجود دارد. 

او گفت: این دامپزشک به دلیل تجربه بالا در زمینه‌های بوم شناسی، رفتار شناسی، جزئیات مربوط به تکثیر و پرورش یوزپلنگ‌ها، مسائل درمانی و تیمارگری به ایران دعوت شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دکتر پیتر کالدوِل با بازدید از سایت تکثیر توران و معاینه‌ ایران، وضعیت را مطلوب و تکثیر طبیعی یوزپلنگ در اسارت را یک دستاورد بزرگ برای کشور ایران خوانده است.

به گفته او توصیه دامپزشک آفریقایی به دامپزشکان ما زایمان طبیعی برای دوره‌های بعدی است، زیرا توله یوز‌هایی که از مادر جدا می‌شوند به ناچار باید با شیر خشک تغذیه شوند و همین امر منجر به یبوست و مرگ آن‌ها خواهد شد.

اکبری گفت: از هفته آینده مرغ و گوشت به غذای توله یوز سوم اضافه خواهد شد.

سن ۳ الی ۴ ماهگی یوزپلنگ‌ها به دلیل ایجاد تغییرات زیاد در سیستم ایمنی بدن آن‌ها، از حساس‌ترین دوره زندگی آن‌ها محسوب می‌شود،  همین امر ممکن است منجر به تلف شدن  یوزها شود.

معاون رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید یکی از دامپزشکان معتمد سازمان محیط زیست که تا کنون همراه دکتر پیتر کالدوِل بوده است، پس از رفتن دامپزشک آفریقایی مرتب این توله و مادر را ویزیت خواهد کرد و نتیجه را با این دامپزشک آفریقایی درمیان خواهد گذاشت، سازمان محیط زیست از تمام ظرفیت دامپزشکی کشور و سایر دامپزشکانی که تا کنون همکاری کرده اند استفاده خواهد کرد.

گفتنی است کل بودجه سازمان محیط زیست برای نگهداری از یوزپلنگ‌ها ۶۰۰ میلیون تومان است، در صورت زنده ماندن ۳ توله یوز بودجه این سازمان به اتمام می‌رسید./انتهای پیام