فرماندار شهرستان رشت گفت: در خردادماه جاری به نانوایی‌های منتخب ۳۰۲۰ کیسه آرد فوق‌العاده دادیم تا ساعت پخت‌شان را با توجه به حضور مسافرین و گردشگران اضافه کنند، این آمادگی وجود دارد هر تعداد نانوایی‌ها که متقاضی افزایش ساعت پخت باشند، آرد فوق‌العاده به آنها تخصیص ‌یابد و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش مهر گیلان-دکتر حمیدرضا امام‌پناهی در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که چرا برخی نانوایی‌ها شلوغ و برخی هم تعطیل هستند؟ اظهار کرد: باتوجه به طرح ساماندهی و به عبارتی مردمی کردن یارانه‌ها و همچنین آزادسازی آرد صنف و صنعت، در برخی موارد قاچاق آرد به سمت شیرنی پزی‌ها و فانتزی پزی‌ها داشتیم که خب به دلیل تفاوت قیمت آرد یارانه‌ای به مبلغ ۵۰ هزار تومان با آرد ۶۸۸ هزار تومانی، این تخلفات به دور از انتظار نیستند.

فرماندار شهرستان رشت افزود: با هماهنگی‌هایی که از طریق بازرسین اصناف و تعزیرات با همراهی بخشداران و دهیاران صورت گرفته، تمام تلاش ما در حوزه شهرستان رشت این است که هیچ نانوایی تعطیلی خودسرانه نداشته باشد و اگر هم چنین موردی بوده بدون اغماض برخورد قانونی شده است.

وی با تاکید بر اینکه نانوایان موظفند نان پخت کنند و در اختیار مردم قرار دهند، گفت: یکی از دلایل شلوغی نانوایی‌ها این است که آرد یارانه‌ای صنف و صنعت قطع و به صورت آزادپز شد که موجب گردید تا مردم به سمت مصرف نان‌های سنتی روی آورند و متعاقب آن شاهد شلوغی نانوایی‌ها بودیم.

عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در مرکز استان با بیان اینکه ۸۲ نانوایی منتخب(امین) در سطح شهرستان شناسایی شده، تصریح کرد: در خردادماه جاری به این نانوایی‌ها بیش از ۳۰۲۰ کیسه آرد فوق‌العاده به قیمت یارانه‌ای دادیم تا ساعت پخت‌شان را با توجه به حضور مسافرین و گردشگران اضافه کنند، برخی از نانوایی‌ها حتی در این مدت تا ساعت یک بامداد پخت می‌کردند و این آمادگی وجود دارد هر تعداد نانوایی‌ها که متقاضی افزایش ساعت پخت باشند، آرد فوق‌العاده به آنها تخصیص ‌یابد و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

امام‌پناهی در خصوص تفکیک آرد فوق العاده تخصیصی به نانوایی‌های شهرستان رشت، ادامه داد: ۸۶۰ کیسه آرد فوق العاده به بخش سنگر، ۶۴۵ کیسه آرد فوق العاده به بخش کوچصفهان، ۴۶۰ کیسه آرد فوق العاده به بخش لشت نشا، ۶۶۵ کیسه آرد فوق العاده برای بخش خشکبیجار و ۳۹۰ کیسه آرد فوق العاده به بخش مرکزی تخصیص داده شده است.

وی بیان کرد: در شهر رشت نانوایی‌های منتخب ماهانه مجموعا ۲۵۳۷ کیسه آرد فوق العاده دریافت می‌کنند و در مقابل برای این تعداد آرد دریافتی یک و نیم الی دو ساعت اضافه‌تر از ساعت کاری مرسوم، پخت روزانه انجام می‌دهند.

فرماندار شهرستان رشت بیان کرد: از روز گذشته، ۱۶ خرداد دستگاه پز خرید نان در اختیار نانوایی‌ها قرارداده شده که ۵۷۰ دستگاه پز برای حوزه شهری و بخش مرکزی پیش بینی شده و در حال توزیع است و تا پایان هفته همه نانوایی‌های شهرستان به دستگاه پز خرید نان مجهز می‌شوند.

وی ادامه داد: افراد می‌توانند با هر کارت بانکی که دارند هر تعداد نان که می‌خواهند از طریق همین پزها خرید کنند، در راستای اجرای این طرح یک سیاست تشویقی هم در نظر گرفته شده به این صورت که هر نانوایی که هر مبلغ نان روزانه از طریق این پزها بفروشد، ۱۵ درصد مبلغ فروخته شده یارانه حمایتی دولت به آن تعلق می‌گیرد.

امام‌پناهی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ محدودیتی برای خرید نان برای اشخاص و رستوران‌ها وجود ندارد، گفت: حسن اجرای طرح پز خرید نان این است که از قاچاق آرد و عرضه آرد خارج از شبکه جلو گیری می‌کند. در این پزهای جدید نوع و تعداد و قیمت نان مشخص شده و فرد با انتخاب هر کدام خرید می‌کند و در این روش دیگر نانوایی‌ها نمی‌توانند نان را به هر قیمتی که می‌خواهند، بفروشند.

فرماندار شهرستان رشت تاکید کرد: مردم هیچ نگران تامین نان، با اجرای طرح کارتی شدن خرید نان نباشند، تحت هر شرایطی نان مورد نیاز در اختیار مردم قرار می‌گیرد، آرد هم به مقدار کافی وجود دارد لذا جای نگرانی نیست.

وی گفت: شهرستان رشت در مجموع تعداد۱۳۶۸ واحد نانوایی دارد که به تفکیک ۹۰۴ واحد نانوایی یارانه یک، ۳۷۵ نانوایی یارانه دو و همچنین ۸۹ واحد نانوایی فانتزی هستند؛ در سالجاری تعداد ۲۸۳ واحد نانوایی مورد بازرسی قرار گرفته که از این مقدار تعداد ۱۴۳ واحد نانوایی دچار تخلف شده‌اند، همچنین تعداد ۲۵ نانوایی دچار تخلف مرحله دوم شدند که منجربه کسر ۳۰ درصدی از سهمیه واحد موردنظر شده و همچنین تعداد ۴ نانوایی هم پلمب شده است.

گفتنی است با حضور فرماندار رشت و همراهی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و مدیر کل صمت استان در یکی از واحد‌های منتخب نانوایی شهر رشت و اهدای یک دستگاه پز خرید نان به این واحد صنفی، فرآیند مردمی سازی یارانه آرد در شهرستان رشت وارد فاز اجرایی گردید.

در ادامه وی با حضور در مدیریت شعب بانک سپه از مراحل آماده سازی دستگاه های پز مورد نیاز واحدهای خبازی شهرستان که به صورت رایگان در اختیار نانوایی ها قرار خواهد گرفت، بازدید به عمل آورد.