معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ازسال ۱۴۰۲ زیرگروه ها و دروس عمومی حذف می شوند و کنکور سالی دوبار برگزار می شود و سوابق تحصیلی تاثیر قطعی دارند.

به گزارش مهر گیلان-معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تصویب طرح اصلاح و تکمیل سیاست های سنجش و پذیرش در دانشگاه ها در این شورا گفت: بر اساس این مصوبه، دانش آموزان می توانند در سال ۲ بار در کنکور شرکت کنند و هر بار کنکور دو سال اعتبار خواهد داشت.تشریح تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲، حذف دروس عمومی
آقای رجعلی برزویی با حضور در گفتگوی ویژه بخش خبری ۲۱ سیما با بیان اینکه این مصوبه یک بازنگری در ساختار سنجش آموزش عالی کشور است، ادامه داد: بر اساس این مصوبه، معدل کتبی و معدل سوابق تحصیلی در سال های متمادی از پایه دوازدهم آغاز خواهد شد و در نهایت تا پایه دهم ادامه پیدا خواهد کرد.

سوابق تحصیلی یکی از شروط پذیرش در کنکور

آقای برزویی اضافه کرد: سوابق تحصیلی بخشی از پذیرش را به عهده خواهد گرفت و به عنوان بخشی از نمره پذیرش از ۴۰ درصد در سال آینده شروع می شود و به ۶۰ درصد خواهد رسید.
معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این پرسش که آیا آموزش و پرورش در مسیر واقعی تعلیم و تربیت قرار دارد؟ گفت: یکی از دغدغه هایی که همیشه آموزش و پرورش اعلام می کرد این بود که کنکور موجب شده است که همه ۶ ساحت تربیتی بسیار مهم اثرگذار در زندگی دانش آموزان و فرزندان، اجرا نشود.
آقای برزویی افزود: در سه سال اخیر آموزش و پرورش تقریباً هیچ نقشی بر روی دانش آموزان نداشت بنابراین باید به مسیر اصلی خود برگردد.
دغدغه وجود عدالت آموزشی در کنکور

وی، عدالت آموزشی را از دیگر دغدغه ها برشمرد و این پرسش را مطرح کرد که آیا کنکور فعلی عدالت آموزشی را دارد؟ و آیا امکانات برای همه دهک های کشور برای ورود به آموزش عالی وجود دارد؟
معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین وجود نگرانی در دانش آموزان و کنکوری ها را از دیگر دغدغه های موجود بیان و اضافه کرد: بر اساس ارزیابی برخی دانشگاه ها از دانشجویان ورودی های جدید از هر سه دانشجو حداقل یک دانشجو مشکلات روحی و عصبی دارد که این موضوع به فضای روحی و روانی او در سه تا چهار سال آخر دوره دبیرستان و آموزش عمومی برمی گردد.
آقای برزویی افزود: بنابراین باید فکری می کردیم که نظام تعلیم و تربیت به مسیر خود بازگردد و عدالت آموزش در این کشور برقرار باشد به همین علت به مدت دو سال در هر هفته یا دو هفته در میان در شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه داشتیم.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه کنکور در سال ۱۴۰۲ تحولات اساسی خود را آغاز می کند، گفت: دروس عمومی در کنکور حذف خواهد شد و به سوابق تحصیلی منتقل می شود.
آقای عبدالرسول پورعباس افزود: کنکور مقوله ای است که از سال ۱۳۸۴ قانون در آن ورود کرد و نخستین قانون با عنوان حذف کنکور مطرح و پس از آن قانون سال ۱۳۹۵ و بعد از آن قانون جدید تصویب شد.
او ادامه داد: این سه قانون بر توانمندی آموزش و پرورش در برگزاری آزمون های سراسری کشوری استاندارد متکی است.
آقای پورعباس اضافه کرد: آزمون اختصاصی که شامل دروس اختصاصی ۵ گروه آزمایشی است دو بار در سال برگزار خواهد شد و برای دو سال هم معتبر است بنابراین بودجه بندی آزمون اختصاصی نیز تغییر خواهد کرد.