استاندار گیلان با اعلام آمادگی برای مذاکره و همکاری با شرکت‌های فعال و موثر کرواسی درجهت بهبود ساماندهی زباله‌های استان، بهره‌مندی از تجربه‌های عملیاتی و فنآوری کشورهای موفق در امر مدیریت پسماند گیلان را مورد تأکید قرار داد.

به گزارش مهر گیلان-دکتر اسدالله عباسی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در ارتباط تصویری با سفیر کشورمان در کرواسی اظهار داشت: عزم و اراده دولت سیزدهم بر رفع اساسی مشکل پسماند با بهره گیری از فنآوری‌های پیشرفته و نیز گسترش فرهنگ تفکیک زباله از مبدا با همراهی مردم و مسئولان است.

وی ادامه داد: دولت و شخص رئیس جمهوری تاکید بسیاری بر حل اساسی مشکل زباله که میراث گذشتگان برای استان‌های شمالی بویژه گیلان است و نیز بازگرداندن طبیعت بکر خدادادی به مردم و آیندگان، دارند.

استاندار گیلان با تشریح وضعیت پسماند و آخرین اقدامات در مدیریت پسماند و بازیافت زباله گیلان گفت: روزانه دوهراز تن زباله در گیلان تولید می شود که میزان آن در ایام حضور گردشگران و روزهای تعطیل، به دو هزار و ۵۰۰ تن می رسد.

دکتر عباسی با تصریح اینکه مدیریت زباله ها ، معضلات ایجاد شده زیست محیطی و اجتماعی ناشی از آن در همه نقاط گیلان بویژه منطقه سراوان شهرستان رشت یک ابرچالش است، گفت: دولت سیزدهم برای ساماندهی این معضل، دغدغه دارد و به همین منظور با قید فوریت، موضوع را در دستور کار قرار داده و بر بهره مندی از تجربه های عملیاتی و فنآوری کشورهای موفق در امر مدیریت پسماند تأکید دارد.

وی همراهی مسئولان ملی در دولت سیزدهم و برگزاری جلسات مدون و حضور میدانی، تخصیص اعتبار نقدی به شهرداری رشت، اورهال کردن تبدیل شیرابه‌ها به آب مورد استفاده از مصارف کشاورزی از سه لیتر در ثانیه به شش لیتر ، ساماندهی و مدیریت پهنه های مختلف، تشویق مردم برای همراهی در تفکیک زباله از مبدا با همیاری رسانه ها و تکلیف به مسئولان برای اجرای برنامه های عملیاتی بویژه شهرداری ها، بخشداری ها و دهیاران را از جمله اقداماتی عنوان کرد که تا زمان حاضر انجام شده است.

استاندار گیلان گفت: به دنبال راه حل موثر و نهایی برای رفع اساسی مشکل زباله های سراوان و مدیریت پسماند در سراسر پهنه های گیلان با بهره مندی از همه ظرفیت های داخلی و نیز مطالعه و هم‌افزایی با کشورهای موفق در این زمینه هستیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با ابراز خرسندی از هماهنگی به‌عمل آمده برای برگزاری چنین جلسه کاربردی و قدردانی از اهتمام سفیر و نیز رایزن جمهوری اسلامی ایران در کرواسی برای مذاکره و بررسی شرکت‌های فعال آماده همکاری با ایران در بخش پسماند، خواستار تداوم جلسات دوطرفه با حضور اعضای ستاد مدیریت پسماند استان بویژه شهرداری ها بعنوان متولیان این امر مهم شد.

وی همچنین تبادل نظر با مسئولان شرکت های موثر در کرواسی که مورد تایید طرف ایرانی باشند، به منظور عقد تفاهم نامه همکاری و حصول نتایج عملیاتی و ملموس در جهت بهبود شرایط ساماندهی و مدیریت پسماند و توسعه فرهنگ تفکیک زباله از مبدا در گیلان را مورد تأکید قرار داد.

سفیر کشورمان در کرواسی نیز با اشاره به اینکه با حضور دولت سیزدهم شاهد اخبار خوب در حوزه آغاز مدیریت پسماند در استان سرسبز گیلان و با اهتمام ویژه استاندار هستیم، گفت: تشابه فراوان اقلیم و طبیعت کشور کرواسی با استان گیلان زمینه های همراهی و تبادل نظر که منجر به اقدامات اثربخش در مدیریت پسماند باشد را هموار می سازد.

پرویز اسماعیلی با اشاره به اینکه زباله در کشورهای پیشرفته دنیا نه تنها معضل نیست بلکه یک سرمایه محسوب می شود، افزود: با توجه به فعالیت شرکت های معتبر و توانمند تولید دستگاه ها و سایت های زباله سوز اعم از زباله های شهری و بهداشتی با استاندارد های معتبر اروپایی در کرواسی و دیدار و گفت و گو با مدیران این شرکت ها و تشریح وضعیت زباله سراوان و استان گیلان، آمادگی کامل برای استفاده از توانمندی ها و تجهیزات این شرکتها و انتقال تجارب آنها وجود دارد.

در این دیدار که به صورت ارتباط تصویری برگزار شد؛ معاونان هماهنگی امور عمرانی و اقتصادی استانداری و تعدادی از مدیران مرتبط ستادی استانداری حضور داشتند.