رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه علیرغم اقدامات صورت گرفته همچنان مشکلاتی در مدیریت فاضلاب‌های بیمارستانی وجود دارد، افزود: برای تکمیل پروژه‌های فاضلاب بیمارستانی، نگهداری و راهبری تصفیه‌خانه‌های استان نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

به گزارش مهر گیلان -دکتر ارسلان سالاری- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان پیش از ظهر امروز در نشست بررسی آخرین وضعیت ورود آلاینده‌های زیست‌محیطی رودخانه‌های رشت در سالن اجلاس حوزه ریاست با اشاره به اقدامات و مکاتبات صورت گرفته در جهت مدیریت پساب‌های بیمارستانی، اظهار کرد: ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث و توسعه تصفیه‌خانه‌های بیمارستان‌های استان هزینه شده است.
وی با بیان اینکه علیرغم اقدامات صورت گرفته همچنان مشکلاتی در مدیریت فاضلاب‌های بیمارستانی رشت وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای تکمیل پروژه‌های فاضلاب بیمارستانی، نگهداری و راهبری تصفیه‌خانه‌های استان نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

راه‌اندازی ۱۴ تصفیه‌خانه بیمارستانی طی ۶ ماه
دکتر محمدرضا نقی پور، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست، اظهار کرد: پس از ۶۰ سال، طی ۶ ماهه اخیر، ۱۴ تصفیه‌خانه بیمارستانی در گیلان از جمله در مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت، راه‌اندازی شده است.
دکتر سید امیرحسین علوی، شهردار کلان‌شهر رشت نیز در این نشست با اشاره به ورود آلاینده‌های زیستی به رودخانه‌های رشت، تصریح کرد: از شورای چهارم برای ساماندهی رودخانه‌های رشت، اعتبار تخصیص‌یافته است.
وی به آزادسازی حاشیه رودخانه‌های رشت اشاره کرد و یادآور شد: علیرغم آزادسازی حداقل ۴۰ کیلومتر از حاشیه رودخانه‌ها، ۶ کیلومتر از حاشیه رودخانه‌ها در تصرف سازمان‌ها و ادارات است که باید با همت همه‌جانبه آزاد شوند.
شهردار رشت به حفظ ایمنی رودخانه‌ها اشاره کرد و اذعان داشت: همکاری بیشتر آب منطقه‌ای با شهرداری رشت می‌تواند به حفظ ایمنی رودخانه‌ها و بهره‌وری بیشتر از آن‌ها کمک کند.
دکتر شراره کاووسی-رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان نیز در این نشست با اشاره به تخصیص دو مرحله اعتبار برای ساماندهی رودخانه‌های رشت، اظهار کرد: طی یک مرحله ۱۰۰ میلیارد تومان و در مرحله دیگر اعتباری در سفر رئیس‌جمهوری به گیلان به رودخانه‌های رشت تخصیص‌یافته است.

رودخانه‌های رشت مشکل تأمین اعتبار ندارند
وی با بیان اینکه در بسیاری از بخش‌ها ازجمله برای ساماندهی رودخانه‌های رشت مشکل تأمین منابع نداریم، تاکید کرد: باید منابع موجود و موانع در مسیر اجرای پروژه‌ها را درست مدیریت کرد.

بیشترین میزان آلایندگی رودخانه‌های رشت فاضلاب‌های خانگی هستند
مهندس عباس صابر-معاون عمرانی استاندار گیلان با برشمردن عوامل آلاینده رودخانه‌های رشت، اظهار کرد: بیشترین میزان آلایندگی رودخانه‌های رشت فاضلاب‌های خانگی هستند و ما باید از ورود این فاضلاب‌ها در کنار کاهش آلاینده شیرابه‌ها به رودخانه‌ها اقدام کنیم.
مهندس مازیار علی پور-مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان نیز در این نشست با اشاره به تخصیص اعتبارات جهانی درگذشته و عدم اقدام مؤثر در ساماندهی رودخانه‌های رشت، خاطرنشان کرد: مجموعاً ۵۳ میلیارد تومان از اعتبارات بانک جهانی و دولت برای ساماندهی رودخانه‌های رشت هزینه شده است که هم‌اکنون ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.