نماینده عالی دولت در گیلان تقویت زیرساخت های استان را موجب توسعه یافتگی ایران اسلامی خواند و با اشاره به موقعیت سوق الجیشی گیلان، گفت: با تکمیل کریدور شمال - جنوب، اقتصاد دریا فعال و تجارت دریایی و حمل و نقل زمینی تسهیل می شود.

به گزارش مهر گیلان-دکتر اسدالله عباسی پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در جلسه شورای برنامه ریزی توسعه و عمران بندرآستارا که با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و شماری از مدیران عامل  سازمان های ملی برگزار شد، بیان داشت: گیلان؛ به زیبایی، سرسبزی و بهره مندی از نعمات خدادادی شهره است ولی در این استان، محرومیت هایی نهفته است.

وی با اشاره به کریدور شمال جنوب و نقش مهم راه آهن گیلان در بندرکاسپین و آستارا ادامه داد: در جریان سفر بهمن ماه سال گذشته دولت سیزدهم به استان، تکمیل این پروژه ها در اولویت قرار گرفت.

وی به تصویب اعتبار هفت هزار و یکصد میلیارد تومانی در سفر دولت سیزدهم به استان اشاره و اضافه کرد:  تاکنون افزون بر یک هزار و یکصد میلیارد تومان اعتبار از میزان یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار سال ۱۴۰۰ تخصیص یافته و طی روزهای آتی، یکصد میلیارد تومان باقی مانده نیز تخصیص می یابد.

وی فعال شدن اقتصاد دریا، تسهیل تجارت دریایی و حمل و نقل دریایی و زمینی را از جمله ثمرات تکمیل کریدور یادشده عنوان و خاطرنشان کرد: در حالیکه وارث طرح های ناتمام بودیم؛ با جدیت امور را به دست گرفته و بر اتمام پروژه های نیمه تمام و به سرانجام رساندن آنها همت گماردیم.

استاندار گیلان تکمیل آزادراه قزوین رشت ، تجهیز گمرک آستارا به سامانه‌های مدرن و هوشمند، اتمام راه آهن آستارا – آستارا و راه اندازی پایانه آن و پل بارانداز را از مواردی عنوان کرد که اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می توانند در جبران این عقب‌ماندگی‌ها و تکمیل موارد مذکور نقش آفرین باشند.

دکتر عباسی بهره گیری درست و اصولی از ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه اقتصادی آستارا را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید بنادر ما از استانداردهای لازم برخوردار باشند تا با توجه به موقعیت سوق الجیشی گیلان و همسایگی با کشورهای منطقه، زمینه رونق تجارت دریایی فراهم شود.

وی اقتصاد دریا را از مزیت های دارای اهمیت گیلان خواند و با بیان اینکه با تکمیل خط ریلی، ارتباط با استان‌های جنوبی کشور بیشتر می شود، گفت: این مهم منجر به کاهش زمان حمل کالا، رونق ترانزیت و حمل اجناس و ارزانی آن خواهد شد.

وی همچنین به شعار نامگذاری شده امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: با ۷۸ میلیارد تومان اعتبار که ۶۰ میلیارد تومان آن از محل اعتبارات در اختیار استاندار در سفر رئیس جمهوری است، دهکده دانش بنیان استان راه اندازی می شود که آستارا هم سهمی خواهد داشت.

استاندار گیلان با تصریح اینکه برای رونق تولید برنج، چای، کیوی و سایر محصولات کشاورزی برنامه ریزی هایی صورت گرفته، آستارا را پیشانی مرزی ایران اسلامی خواند و گفت: باید گام هایی بلند در جهت رشد و بالندگی  کشور عزیزمان و گیلان برداریم.

وی تنش آبی آستارا را مورد اشاره قرار داد و عملیات اجرایی طرح آبرسانی به ۷۱۱ روستای استان که شماری از روستاهای شهرستان آستارا نیز شامل این طرح می شوند، را یادآور شد.

دکتر عباسی در خاتمه سخنانش با قدردانی از نمایندگان مجلس یازدهم به سبب حمایت آنان از دولت مردمی و انقلابی سیزدهم و برنامه های آن  از جمله مردمی کردن اقتصاد و توزیع عادلانه یارانه ها را موجب شکل گیری عدالت اجتماعی و شتاب در روند توسعه کشور خواند.