استاندار گیلان بر ضرورت فرهنگ سازی و آموزش تفکیک زباله از مبدا در بین آحاد جامعه با بهره مندی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد تاکید کرد و گفت: بخش ارزیابی و نظارت عملکرد مسئولان در زمینه مدیریت پسماند برای اطلاع‌رسانی اقدامات و میزان پیشرفت‌ها به مردم فعال شود.

به گزاش مهر گیلان-دکتر اسدالله عباسی عصر امروز (سه‌شنبه) در جلسه کارگروه مدیریت پسماند گیلان بر ضرورت فرهنگ‌سازی و آموزش تفکیک زباله از مبدأ در بین آحاد جامعه با بهره‌مندی از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد تأکید و اظهار کرد: همه مسئولان بویژه فرمانداری ها، محیط زیست و آموزش و پرورش با بهره مندی از ظرفیت سمن ها و نیز ایده های جدید در راستای فرهنگ سازی و آموزش مردم بخصوص کودکان و نوجوانان در زمینه تفکیک زباله از مبدا، اقدام کنند.
وی بر ضرورت اطلاع‌رسانی عملکرد مدیریت پسماند گیلان به مردم تأکید کرد و به معاون عمرانی استاندار دستور داد تا بخش ارزیابی و نظارت کارگروه مدیریت پسماند را برای ارائه گزارش تطبیقی و اعلام پیشرفت امور فعال کند.
نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به عزم جدی دولت سیزدهم برای حل مشکل تهدید و ابرچالش پسماند در گیلان بویژه در پهنه سراوان، گفت: ساماندهی پسماند، تکلیف قانونی، وجدانی و اخلاقی برای یکایک مسئولان متولی در استان گیلان است.
دکتر عباسی با اشاره به گزارش فرمانداران و اعضای کارگروه مدیریت پسماند گیلان، افزود: در جلسات مدیریت پسماند باید میزان پیشرفت‌ها نسبت به جلسه قبلی اعلام گردد تا اثرات عملکرد مدیران در دولت سیزدهم برای مردم مشخص شود.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری رشت در پهنه سراوان و شهرداری ها و فرمانداری ها در شهرستانها بصورت شبانه روزی و جهادی تکالیف مربوط به مدیریت پسماند را سرعت بخشند.
دکتر عباسی اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا را به صورت مبنای اصولی و دقیق مورد تاکید قرار داد و گفت: ۷۰ درصد از زباله های تولیدی در گیلان مربوط به بخش غیرخانگی است که ضرورت دارد همه مسئولان ضمن اجرای صحیح این طرح، در اهمیت تفکیک زباله از مبدا الگو باشند.
استاندار گیلان با بیان اینکه به مردم زادگاهم قول بازگشت سراوان به طبیعت را داده ام و بر تحقق وعده ام ایستاده ام، گفت: گزارش اقدامات انجام شده نه تنها در پهنه مرکزی بلکه در شهرستان‌ها با همراهی رسانه های محلی به مردم گزارش شود.

وی افزود: از همه ظرفیت ها و ابزارهای داخلی و نیز رایزنی با کشورهای موفق در مدیریت پسماند برای حل این مشکل در گیلان بهره مند خواهیم شد.
وی همچنین بر کاهش تولید زباله با اجرای ایده های نوین در مبدا و نیز پاکسازی و فرهنگ سازی در زمینه سواحل و رودخانه های بدون زباله در گیلان با نظارت و مدیریت فرمانداران و دیگر متولیان امر تاکید و بیان کرد: از اعتبارات پژوهشی در اختیار دستگاه ها برای اجرای بهینه بهترین شیوه مدیریت پسماند استفاده شود.
در این جلسه که فرمانداران شهرستانهای گیلان به صورت ارتباط تصویری حضور داشتند، اعضای کارگروه مدیریت پسماند استان گزارش اقدامات انجام شده خود را ارائه کردند.