آیا شما هم جز آن دسته افرادی هستید که فکر می کنند به نحوی معجزه آسا در برابر عفونت COVID-کرونا دارای مقاومت هستید و هیچگاه به این بیماری مبتلا نشده اید؟ تحقیقات جدید نشان می دهد احتمالا اشتباه می کنید و سابقه ابتلا به کرونا را دارید.

به گزارش مهر گیلان-نتایج مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که اکثر افرادی که توسط نوع بسیار مسری اومیکرون مبتلا شده اند دارای علائم بسیار خفیف بوده و نمی دانند آلوده شده اند.

بر این اساس محققان گزارش می دهند که ۵۶ درصد از مبتلایان به کرونا، از بیماری خود آگاه نبودند. نتایج یک مطالعه دیگر نشان داده بود که ۸۰ درصد از مبتلایان هرگز علائمی را تجربه نکرده بودند.
دکتر سوزان چنگ، محقق ارشد این تیم مطالعاتی از بخش قلب و عروق در موسسه قلب اسمیت مرکز پزشکی Cedars-Sinai لس آنجلس درباره موضوع فوق می گوید: این یافته‌ها به تأیید آنچه ما برای مدتی مشکوک بودیم کمک می‌ کند، یعنی اینکه بسیاری از عفونت ‌های کووید شناسایی نمی ‌شوند. بسیاری از موارد مبتلایان به کرونا، به این دلیل که بیماری شان منجر به علائم زیادی نشده، از ابتلای خود با خبر نیستند. بی اطلاعی بیشتر افراد مبتلا به کووید از وضعیت عفونت خود، به ویژه در حالی که این ویروس به طور فعال قابل انتقال است، احتمالاً عامل اصلی تداوم این بیماری همه گیر محسوب می شود که همه ما هنوز در تلاش برای عبور از آن هستیم.
برای این مطالعه، محققان از  ۲۵۰۰ فرد شاغل در بخش بخش مراقبت های بهداشتی نمونه خون گرفتند و در بین آن ها ۲۱۰ مورد ابتلا به اومیکرون را شناسایی کردند که تنها ۴۴ درصد از این افراد از ابتلای خود آگاه بودند. از بین کسانی که کرونای خود بی خبر بودند، تنها ۱۰ درصد گفتند که علائمی داشتند که با سرما خوردگی اشتباه گرفته شده بود. در بیشتر موارد، بیماری، خفیف یا بدون علائم بود. در موارد معدودی که علائم خفیف وجود داشت، این علائم به علت دیگری مانند یک بیماری شایع نسبت داده می‌شد. 
وی در این رابطه تاکید کرد: برای تلاش برای غلبه بر همه‌ گیری، بسیار مهم است که مردم بدانند ممکن است به کووید-۱۹ مبتلا شوند و علائمی نداشته باشند، اما همچنان عفونت را به دیگران سرایت کنند.
چنگ در این رابطه گفت: افزایش آگاهی نسبت به عفونت می تواند کمک زیادی به مهار گسترش مداوم کووید در جوامع ما کند. از آنجایی که به نظر می رسد میزان آگاهی عمومی از عفونت پایین است، فضای فوق العاده ای برای پیشرفت وجود دارد. ما اکنون ابزارهایی برای دستیابی به این بهبود در اختیار داریم و هر کدام می توانیم سهم خود را برای عبور سریعتر از این بیماری همه گیر انجام دهیم.
دکتر مارک سیگل، متخصص بیماری‌های عفونی و استاد بالینی پزشکی در مرکز پزشکی لانگون  در شهر نیویورک، در این رابطه گفت: این مطالعه به وضوح نشان می ‌دهد که کووید-۱۹ بسیار بیشتر از آنچه گزارش شده است، افراد را مبتلا کرده است. بیماری کووید خفیف یا بدون علامت یا خیلی خیلی خفیف ‌تر از آنچه ما اذعان می‌کنیم وجود دارد و این بدان معناست که ما حداقل نسبت به این نوع از کرونا مصونیت داریم. این مساله ممکن است به توضیح تصویر کلی وضعیت فعلی همه ‌گیری کمک کند. البته اگرچه موارد خفیف زیادی وجود دارد، اما در عین حال موارد شدید زیادی نیز وجود دارد.
به باور این محقق،  ترکیبی از مصونیت از خود ویروس و مصونیت حاصل از واکسیناسیون ممکن است به کند کردن همه گیری کمک کند.
وی در خاتمه توضیحات خود تاکید کرد که انتظار دارد به زودی واکسن های جدیدی از جمله واکسن های بینی را ببیند که موثرتر از واکسن های فعلی باشد.
شرح کامل این پژوهش، روز گذشته در مجله تخصصی JAMA Network Open به صورت آنلاین منتشر شده است./سیناپرس