رئیس فرهنگ سرای زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه گیلان مهد فخرآفرینان است، گفت: درس های نهضت میرزا کوچک جنگلی باید به صورت مفصل بازخوانی شود.

به گزارش مهر گیلان-غلامعلی حداد عادل عصر چهارشنبه در نخستین اجلاسیه کنگره بین المللی میرزا کوچک خان جنگلی در سالن همایش‌های برج میلاد تهران اظهار کرد: میرزا در یازدهم آذر ۱۳۰۰ به شهادت رسید یاد و خاطره میرزا باید به نحو باشکوهی گرامی داشته شود.

وی با اشاره به چگونگی به شهادت رسیدن میرزا کوچک افزود: میرزا در چهل سالگی سر مبارکش را به پای آرمان و اعتقادش تقدیم کرد.

رئیس فرهنگ سرای زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه گیلان مهد فخرآفرینان است، گفت: تاریخ نهضت جنگل بسیار وسیع، پرمحتوا مفصل است و پرداختن به آن منحصر به یک همایش نمی‌شود.

حداد عادل با اشاره به قدرت نرم و نفوذی بیگانگان در شکست نهضت جنگل، بیان کرد: سرنگونی نهضت جنگل با کودتای انگلیسی ارتباط تنگاتنگ دارد.

وی با اشاره به تاخت و تاز انگلیسی‌ها در جای جای ایران عزیز، افزود: ایران یک قرن گذشته محلی برای دست اندازی و تاخت و تاز بیگانگان شده و نهضت میرزا برای خروج بیگانگان از جمله انگلیسی‌ها و روس‌ها شکل گرفت.

رئیس فرهنگ سرای زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه میرزا یک طلبه و روحانی اهل دانش، تدبر و روشن فکر بود.

عادل ادامه داد: صداقت، استقامت، عشق به وطن، عدالت طلبی، ملی گرایی و علاقمندی به پیشرفت ایران بخشی از خصایص بارز روحانی شهید میرزا کوچک خان جنگلی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه میرزا محبوبیت خاصی نزد مردم داشت، افزود: آنهایی که حتی با میرزا هم فکر نبودند اما شیفته اخلاق و معرفتش میرزا شده بودند.

رئیس فرهنگ سرای زبان و ادبیات فارسی با تاکید بر مرور مفصل از درس‌های نهضت میرزا، تصریح کرد: به نسل جوان و فرزندان خود یادآوری کنیم که این کشور با مجاهدت‌های مردان بزرگی چون میرزا به این جایگاه رسیده است.

حداد عادل با بیان اینکه میرزا کوچک خان اسوه مبارزه و وطن پرستی بود، گفت: حق نسل جوان است که بداند ایران ارزان پابرجا نمانده است.

وی با بیان اینکه کشور در یک قرن گذشته محل چپاول گران بود، افزود: بیگانگان از جمله انگلیسی‌ها در آن سال‌ها شاه گزینی می‌کردند و در همه امورات سیاسی و اجتماعی دخالت می‌کردند.

رئیس فرهنگ سرای زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه نسل جوان باید از تاریخ ایران اشرافیت داشته باشد، گفت: ادبیات و مفاهیم نهضت جنگل باید با شکل‌های نوین به نسل جوان انتقال یابد.

حداد عادل با بیان اینکه نهضت جنگل باید مایه عبرت باشد، اضافه کرد: نهضت جنگل قدم بزرگی برای پیروزی ایران است.

وی با اشاره به درس‌های مهم نهضت جنگل، افزود: نهضت جنگل به همگان آموخت که به دشمن و بیگانه نباید تکیه و اعتماد کرد.

رئیس فرهنگ سرای زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه وحدت یکی از ضروریات نظام اسلامی است، گفت: مراقب نفوذی‌ها بود در نهضت جنگل رد پای نفوذی‌ها وجود داشت.

وی با بیان اینکه مردم ایران قدردان میرزای بزرگ است، افزود: آرامش و امنیت امروز ایران اسلامی از نهضت جنگل‌ها سرچشمه می‌گیرد.