مطالعات جدید پژوهشگران نشان داده است که یک فرد معمولی بیش از ۳۵ هزار انتخاب در طول یک روز انجام می دهد. این انتخاب ‌ها از تصمیم‌ های بی ‌اهمیت در مورد اینکه کدام غذا را بخوریم تا مسائل جدی ‌تری مانند واکسیناسیون متفاوت است. و نکته جالب اینکه الگوی تصمیم گیری و انتخاب نیز در هر فرد با دیگران کاملا متفاوت است.

به گزارش مهر گیلان-همه ما در طول روز، هزاران بار در موقعیت انتخاب قرار می گیریم. یافته های محققان نشان می دهد که اگرچه این انتخاب ‌ها ممکن است گهگاه باعث استرس شوند، به ما کمک می‌ کنند منحصربه ‌فردتر و مستقل‌ تر شویم. از سوی دیگر مطالعات انجام شده نشان می دهد که الگوی تصمیم گیری و انتخاب در هر فرد با دیگران کاملا متفاوت است.
منحصر به فرد بودن انتخاب‌های افراد، درست مثل تفاوت در اثر انگشت آن‌ها

دکتر شیلپا مادان، استادیار بازاریابی در کالج بازرگانی پاملین، در این ارتباط می‌ گوید: فقط کافی است به سوپرمارکت بروید و با انواع شگفت‌انگیز بیسکوئیت های موجود مواجه شوید. شما در این شرایط ناگزیر به تصمیم گیری و انتخاب هستید و این روند انتخاب باعث می ‌شود که افراد مستقل‌ تر شوند و بیشتر نگران منافع شخصی خود باشند. در حقیقت فرایند فوق باعث می شود افراد فردگراتر شوند.

بسیاری از انتخاب‌های ما در طول روز ممکن است بی‌اهمیت باشند. شاید امروز صبح از خواب بیدار شده اید و به جای تخم مرغ، غلات را برای صبحانه میل کنید. شما انتخاب کردید که چند پست را در اینستاگرام لایک کنید، اما چندین پست دیگر را نادیده گرفتید.

این حس انتخاب صرف، اینکه شما در صندلی راننده هستید، باعث می‌شود مردم احساس کنند که مستقل و مهم هستند. گفته می ‌شود که ما انتخاب‌ هایی می ‌کنیم که محیط ما را شکل می ‌دهد، اما بیشتر ما متوجه نمی‌شویم که انتخابهایمان چگونه به شخصیت ما شکل می ‌دهند.

این تمرکز روی خود لزوماً بد نیست. در واقع، می تواند طیف وسیعی از پیامدهای مثبت برای فرد داشته باشد. زمانی که مردم خود را مستقل می ‌دانند، کمتر آزار و تبعیض را تحمل می‌ کنند و بیشتر مایلند صدای خود را بلند کنند و تمایل بیشتری به مذاکره برای کسب شرایط بهتر برای خود دارند.

این موضوع ممکن است اثرات مضری بر سلامت کل جمعیت داشته باشد، اما هرچه افراد مستقل ‌تر و منفعت ‌خواه ‌تر شوند، انسجام بیشتر جامعه و اقدام جمعی برای بهبود شرایط جامعه سخت ‌تر می ‌شود. این موضوع در طول همه گیری کرونا به خوبی نشان داده شد. با گذشت زمان، افراد بیشتر و بیشتری از ماسک استفاده می کردند و واکسیناسیون را ترجیح می دادند.

دکتر شیلپا مادان، خاطرنشان می ‌کند: چالش ‌هایی که جهان در حال حاضر با آن مواجه است، همچون همه‌گیری کووید-۱۹، تغییرات آب و هوایی، تبعیض و نابرابری و … نیاز به اقدام جمعی دارد.

در این میان بسیار جالب است که الگوی تصمیم گیری هر فرد برای خود وی شکل گرفته و الگوی کلی را نمی توان برای همه مردم متصور شد. در واقع الگوی تصمیم گیری افراد مانند اثر انگشت آن ها کاملا منحصر به فرد است.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی PNAS منتشر شده است.