برخی همیشه دست و پای سردی دارند و این موضوع به فصل و سرمای هوا ربطی ندارد.

به گزارش مهر گیلان-محدود شدن جریان خون به هر بخشی از بدن به ویژه اندام‌هایی مانند انگشتان پا و دست، منجر به احساس سرد شدن آن‌ها می‌شود، مشکلات گردش خون حاکی از شروع عوارض قلبی است.

به گفته متخصصان، عوامل مختلفی مانند کم کاری تیروئید، کم خونی، فشار خون پایین و کشیدن سیگار به کند شدن جریان خون و احساس سردی و حتی سوزش در نواحی دست و پا منجر خواهد شد.

کم‌خونی: کم خونی یکی از دلایل بالقوه سردی انگشتان است، کم خونی زمانی روی می‌دهد که بدن قادر به تولید گلبول‌های قرمز کافی نیست یا زمانی که تولید هموگلوبین خون کمتر از حد نرمال است، این وضعیت می‌تواند منجر به کاهش اکسیژن در خون و سردی اندام‌ها شود. کم خونی به دلایلی همانند کمبود آهن، مشکلات گوارشی و خونریزی داخلی روی می‌دهد.

سندرم رینود: افراد مبتلا به این سندرم بیشتر سردی انگشتان دست را احساس می‌کنند. این افراد دارای رگ‌های خونی غیرعادی در تست‌ها هستند و شدت بروز نشانه‌های رینود به میزان تنگ شدن عروق بستگی دارد. وقتی این تنگی به طور متناوب و طولانی اتفاق افتد، علائم هم به شکل شدیدتری دیده می‌شوند، اما به هر حال سه علامت حتما در حمله رینود دیده می‌شود، سردشدن انگستان دست و پا، تغییر رنگ و بروز رنگ پریدگی انگشتان، احساس خواب رفتن و سوزن سوزن شدن عضو پس از قرارگرفتن مجدد در محیط پرم.

لوپوس: لوپوس تا حد زیادی مرموز است و تحت شرایطی بروز می‌کند که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت‌های خود حمله می‌کند.

مشکلات سیستم گردش خون: محدود شدن جریان خون به هربخشی از بدن به ویژه اندام‌هایی مانند انگشتان پا و یا دست، منجر به احساس سرد شدن آن‌ها می‌شود. مشکلات گردش خون حاکی از شروع عوارض قلبی و بیشتر در مردان بالای ۵۰ سال شایع است.

سیگار کشیدن: نیکوتین موجود در سیگار منجر به انقباض سلول‌های خونی می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد پلاک در عروق خونی شود. این روند کاهش جریان خون به اندام‌های پایانی مانند انگشتان را بیشتر می‌کند.

کمبود ویتامین ب ۱۲: فقر ویتامین ب ۱۲ در رژیم غذایی منجر به احساس سرمای بیش از حد در انگشتان می‌شود. مصرف ناکافی ویتامین ب ۱۲ منجر به کاهش تولید سلول‌های قرمز می‌شود. اگر شما گیاهخوار هستید، ممکن است سردی انگشتان ناشی از فقر ویتامین ب ۱۲ را بیشتر حس کنید، با مصرف مکمل‌های ویتامین ب ۱۲ این مشکل برطرف می‌شود.

مصرف داروها: برخی دارو‌ها می‌تواند انگشتان را سرد کند. دارو‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند سلول‌های خونی به ویژه عروق خونی را منقبض کند، برخی از این دارو‌ها شامل بتا بلاکرها، برخی دارو‌های سرطان، دارو‌های میگرن، ضد احتقان‌های بدون نسخه هستند.

کم کاری تیروئید: اگر انگشتان در یک روز گرم و سرد است، ممکن است این وضعیت به فعالیت غده تیروئید بستگی داشته باشد و نه درجه حرارت بدن یا عملکرد سیستم گردش خون. غده تیروئید نقش مهمی در کمک به تنظیم دمای بدن دارد. در اصل تیروئید ترموستات بدن است. مشکلات تیروئید همچنین می‌تواند منجر به احساظ خستگی، یبوست، نوسانات وزن و… بخصوص در افراد بالای ۵۰ سال شود.

  • منبع خبر : صدا و سیما