رئیس اتاق بازرگانی و صنعت استان تومسک روسیه با بیان اینکه به آینده روابط ایران و روسیه بسیار امیدواریم، گفت: شرکت‌های خوبی در زمینه لجستیک در کشورهای ایران و روسیه وجود دارد و افق روشنی پیش روی ما برای ادامه همکاری ها و تبادل کالایی است.

به گزارش مهر گیلان-ماکسیم کاستارف در راس هیئتی ده نفره  عصر پنجشنبه در نشست توسعه مبادلات تجاری ایران و روسیه که در منطقه آزاد انزلی بین مدیران سازمان منطقه آزاد انزلی و هیات تجاری روسیه برگزار شد، نتایج نشست‌های ۲ روزه خود را در این استان خوب و راه‌گشا عنوان و ذکر کرد: تبادل نظر سنگینی بین تجار و بازرگانان ایرانی و روسی انجام شد و بیش از ۱۰۰ شرکت کننده روسی همتایان ایرانی خود را یافتند.

وی اضافه کرد: علاوه بر فعالان اقتصادی حاضر در این نشست‌ها ریاست اتاق‌های بازرگانی استان‌های روسیه هم در این گفت‌گوها شرکت کردند، در منطقه تومسک بیش از ۵۰۰ کارفرما و شرکت آماده همکاری با ایران هستند، این منطقه پتانسیل های خوبی در زمینه های چوب، نفت و صنایع پتروشیمی دارد و جمهوری اسلامی ایران از شرکای خوب و توانمند کشور روسیه به شمار می رود.

کاستارف اظهار داشت: این منطقه در قسمت سیبری واقع شده و علاوه بر ظرفیت های تجاری مراکز علمی خوبی در این منطقه دارد. حدود ۱۷ انستیتو و آکادمی در این منطقه وجود دارد در قسمت تکنولوژی و دانش روز فعالیت می کنند و ما در بخش تحقیقاتی و فنی آمادگی پذیرش دانشجویان ایرانی را داریم.

منطقه آزاد انزلی، منطقه معین ارتباط با روسیه است

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی نیز این منطقه رامعین ارتباط با کشور روسیه دانست و گفت: میز تجارت با کشورهای حوزه اوراسیا مناطق آزاد هم در منطقه آزاد انزلی واقع شده تا با معافیت‌های گمرکی قانونی و مالیاتی بتواند ترانزیت و تجارت را میان ۲ کشور افزایش دهد.

امین افقی اضافه کرد: منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد شمال ایران در دریای صلح و دوستی است که برای توسعه روابط با کشورهای روسیه و CIS تشکیل شده و از این‌منطقه به عنوان حلقه اتصال ایران با اقتصاد بین الملل نام برده می شود.

وی با اشاره به ظرفیت لجستیکی و بندری منطقه آزاد انزلی گفت: مهمترین محورهای توسعه در این منطقه وجود ۲ بندر مهم ایران یعنی بندر انزلی بعنوان قدیمی‌ترین بندر ایران با سابقه ۳۰۰ ساله و بندر نوین نسل سوم ایران کاسپین است.

وی افزود : روسیه مهمترین شریک تجاری ۲ مجتمع بندر انزلی و کاسپین است و بیش از ۷۵ درصد مبادلات تجاری این بنادر با تجار روسیه انجام می شود. بنادر کاسپین و انزلی با ۲۱ پست اسکله فعال دارای سیلوی ۲۰۰ هزار تنی ذخیره غلات، ظرفیت ۷۵ هزار تنی مخزن نگهداری روغن خام، ۱۱۰ هزار متر مربع انبار سرپوشیده و ۸۰ هکتار انبار رو باز است.

افقی ادامه داد: ساخت اسکله رورو توسط سازمان منطقه آزاد انزلی در حال انجام است و ظرف ماههای آتی پروژه اتصال راه آهن رشت – کاسپین نیز به بهره برداری می رسد.

وی خواستار ایجاد خطوط لاینر منظم بین کشورهای ایران و روسیه شد و گفت: باید تهاتر کالا با استفاده از ظرفیت منطقه آزاد انزلی گسترش یابد. با توجه به تفاهم نامه منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه لوتوس آستاراخان اولین شورای همکاری منطقه آزاد انزلی در ایران و روسیه نیز در این منطقه تشکیل شد و می توانیم در این شورا از ظرفیت سایر مناطق آزاد روسیه استفاده کنیم.

وی پیشنهاد داد: از بزرگترین مرکز نمایشگاهی شمال ایران منطقه آزاد انزلی که ظرفیت برگزاری نمایشگاه تخصصی برای رویدادهای بزرگ را دارد در گسترش تبادلات تجاری ۲ کشور مورد استفاده قرار گیرد.  

افقی بهره‌گیری از توانمندی‌های لجستیکی، ترانزیتی، بندری و تجاری کشورهای ایران و روسیه را مهمترین پیشنهاد این نشست عنوان و ذکر کرد: دعوت از سرمایه گذاران کشور روسیه برای سرمایه گذاری در زیرساخت های بندری و لجستیکی منطقه آزاد انزلی هم مورد اقبال است تا این منطقه آزاد به هاب ترانزیت کالاهای روسیه به کشورهای خلیج فارس و آسیایی جنوب شرقی تبدیل شود. تجار روسی با ثبت شرکت از مزایای منطقه آزاد انزلی بهره‌مند می شوند

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی  نیز این منطقه را قطب صنعت، تجارت و گردشگری گیلان عنوان کرد و افزود: این منطقه ۲ شهرک صنعتی با ۱۶۰ شرکت فعال و صادرات سالانه ۵۰۰ میلیون دلار صادرات دارد و ۱۱ شرکت دانش بنیان در آن به تولید محصولات فناورانه مشغول هستند.

وحید طالب پور یکی از توانمندی های منطقه آزاد انزلی را صادرات خارجی و صادرات مجدد دانست و گفت: تجار روسی می توانند با ثبت شرکت در منطقه آزاد انزلی از مزایای این منطقه بهره‌مند شوند. طبق قانون مناطق آزاد شرکتها از زمان ثبت، معاف از مالیات هستند و تمام مجوزهای مورد نیاز برای این شرکت ها اعم از صدور مجوز و پروانه بهره برداری در منطقه آزاد انزلی انجام می شود.

وی تاکید کرد : شرکت های خارجی می توانند با شریک ۱۰۰ درصد خارجی و یا همکاری با شرکت های داخلی در منطقه آزاد انزلی فعالیت داشته باشند و واردات ماشین آلات و مواد اولیه معاف از حقوق گمرکی است. برای فعالیت تجاری و خدماتی نیز با کمترین عوارض امکان واردات ماشین آلات وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد : منطقه آزاد انزلی برای ایجاد بانک های روسی و بورس مشترک جهت تبادل و تهاتر کالا آماده است و دانشگاه روسی منطقه تومسک می تواند شعبه خود در منطقه آزاد انزلی ایجاد کند.

ناوگان شرکت کشتیرانی دریای خزر به توسعه نیاز دارد

مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت کشتیرانی دریای خزر نیز افزود : همواره ۸۰ درصد جابجایی کالا در جهان و در ایران از طریق حمل و نقل دریایی صورت می گیرد و کشتیرانی دریای خزر یک سیلوی ۴۵ هزار تنی غلات در مجتمع بندری انزلی دارد و سالانه ۲ میلیون تن کالا اعم از خودرو، غلات و مصالح ساختمانی را در دریای خزر جابجا می کند.

کامبیز جهانبانی ادامه داد: این شرکت علاوه بر صادرات و واردات یک هزار کانتینر کالا را از طریق ترانزیت جابجا کرده است که غالبا از آستاراخان روسیه بود. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰ هزار کانتینر را از طریق ترانزیت جابجا کرده است.

وی اضافه کرد: کشتیرانی دریای خزر در بنادر شمال ایران و شعباتی در خارج از کشور و اروپا دارد و در خدمت فعالان اقتصادی ایران و روسیه است.

جهانبانی توسعه ناوگان شرکت کشتیرانی دریای خزر را از برنامه های این شرکت عنوان و خاطر نشان کرد : این توسعه از طریق ساخت و خرید شناورها امکانپذیر بوده و مستلزم بروزرسانی تجهیزات بندری و پشتیبانی است.

میثم محمد نژاد معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست با اشاره به آمادگی کامل منطقه آزاد انزلی جهت توسعه همکاری ۲ کشور خواستار ارتقای سطح همکاریهای اقتصادی و سیاسی دو جانبه شد.

مهدی کاظمیان سخنگو و مدیر روابط بین الملل منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست گزارشی از توانمندی های تجاری، صنعتی و گردشگری ارائه کرد.

در پایان این نشست که با حضور مدیران شرکت ها و فعالان اقتصادی، تجاری و ترانزیتی منطقه آزاد انزلی برگزار شد هیات تجاری اعزامی از روسیه از زیرساختهای بندر کاسپین و شهرک های صنعتی منطقه آزاد انزلی و مجتمع بندری انزلی بازدید کردند.