مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان تحقق جهاد تبیین را در پرتو استفاده از کلام قرآن دانست و بهره‌گیری از ابزار هنر برای ترویج تدبر و نشر قرآن و مفاهیم قرآنی را مورد تأکید قرار داد .

به گزارش مهر گیلان-رضا ثقتی یکشنبه ‌شب ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱ در آیین اختتامیه هفته قرآن و عترت و اختتامیه جام قرآنی « ضحی » ( نخستین دوره مسابقات تیمی حافظان و قاریان ) که در تالار مرکزی رشت برگزار شد ، اظهار کرد : هوشمندی متولیان فرهنگی هر جامعه است که با استفاده از ابزار هنر و رسانه بتوانند فرهنگ‌های معنوی جامعه را ترویج و در جامعه نشر دهند .

وی با بیان اینکه نام‌گذاری هفته قرآن و عترت استان به عنوان یک طرح برجسته به معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شده و قرار است به عنوان یک طرح ملی در کشور هم اجرا شود ، افزود : قرآن ، زبان مشترک مسلمانان و مرکز ثقل وحدت و اجتماع همه اندیشه‌هاست و با کمک این کتاب آسمانی و الهی ؛ می‌توانیم تمام آراء و اندیشه‌ها را زیر یک کتاب جمع کنیم .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تصریح کرد : معتقدم جامعه ما امروز بیش از هر زمان دیگری به تدبر و اندیشه ورزی در قرآن و مفاهیم این معجزه آسمانی نیاز دارد .

وی با اشاره به اجرای نهضت قرآن ‌آموزی در کشور در بخش حفظ ، روخوانی و روانخوانی قرآن ، گفت : آنچه که مورد تاکید مقام معظم رهبری است ؛ بحث تدبر در قرآن است که یک راه ترویج تدبر ، نشر قرآن با ابزار هنر می‌باشد .

ثقتی با بیان اینکه کلام قرآن ما را به جهاد تبیین برساند ، تصریح کرد : به دنبال ایجاد آرمان ‌شهر قرآنی هستیم زیرا قرآن نسخه شفابخشی است که می‌تواند ما را از تمام تاریکی‌ها و یأس‌ها دور کند .

وی ادامه داد : این آرمان ‌شهر قرآنی ماحصل تلاش فعالان قرآنی است و باید بیشتر از ظرفیت این افراد بهره‌مند شویم .

وی تسهیل در صدور مجوز مؤسسات قرآنی را یکی از اقدامات ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه عنوان کرد و گفت : با حمایت از مؤسسات مردمی ، افراد ، خود متولی آموزش و ترویج فرهنگ قرآنی می‌شوند و همچنین کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ، یکی از پایگاه‌های ترویج معارف قرآن هستند که برنامه‌ها و فعالیت‌هایشان باید احیا و تقویت شود .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان بیان کرد : با اجرای این جشنواره فضای رقابتی خوبی بین جوانان و نوجوانان ایجاد شد لذا باید سفره قرآن کریم را با روش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای بگسترانیم که همه بتوانند از این خوان پر برکت بهره‌مند شوند.

نخستین جشنواره قرآن و عترت استان گیلان در ۸ بخش برگزار شد ؛ در بخش مسابقات این جشنواره برای اولین بار مسابقات قرآن به صورت تیمی با حضور ۶۵ تیم قرآنی از مؤسسات و فعالین قرآنی حضور یافتند و مسابقات به شکل قهرمانی در یک ‌روز برگزار شد .

این جشنواره به‌ منظور تولید آثار ماندگار و ارائه مفاهیم قرآن و عترت با زبان هنر به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان ، اداره ‌کل اوقاف و امور خیریه استان و با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد .

در پایان این مراسم فعالان قرآنی و برگزیدگان این جشنواره ، تجلیل شدند که اسامی برگزیدگان بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره به شرح زیر است :

بخش مطبوعات و خبرگزاری‌ها :

سرمقاله و یادداشت : حمیدرضا رحیم‌زاده

خبر و تیتر : سیدمرتضی رضویان

گزارش و مصاحبه : به ‌صورت مشترک طاهره رفعتی و بهرام قربانپور

بخش آثار رادیو تلوزیونی ، رسانه و فیلم کوتاه

موشن‌ گرافی : مهدی رمضان نژاد

پادکست : بهرام نوری

فیلم کوتاه : حسین زحمتکش

بخش شعر  :

شعر : آرش پورعلیزاده

بخش داستان و فیلم‌نامه و نمایش‌نامه ‌نویسی :

داستان : مجتبی صفدری

فیلمنامه : نواب  محمودی

نمایشنامه : محمد  پورجعفری

بخش هنرهای تجسمی :

خط نستعلیق : صادق زلفا

نقاشی خط : اعظم حبی

خط نسخ : میترا خلیل‌فکر

خط شکسته : احمد براری

پوستر و تصویر سازی : سمیه منجم

عکس : ساسان جوادنیا

بخش کتاب ، پایان‌ نامه و مقاله :

کتاب : به‌ صورت مشترک اسماعیل محمدپور و حمید قربان‌پور

مقاله : مهیار خانی‌مقدم

بخش شایسته تقدیر :

گزارش و مصاحبه : محدثه مهدوی

شعر : به ‌صورت مشترک رضا نیکوکار و مجتبی صفدری

داستان : سعیده شبرنگ

نمایشنامه : عادله بشکاری

عکس : زینب کریمی

سرود : محمودی

بخش چهره‌های قرآنی :

نیم قرن فعالیت قرآنی : غلامعلی مهدی‌پور ، سیداسماعیل اتقیا ، محمود ذات‌پرور

نام‌آور قرآنی سال و دارای رتبه بین‌المللی : امیدرضا رحیمی و محمدرضا جعفرپور

چهره نامدار هنری قرآنی : فیروز امانی ، علی‌اشرف نظری ، محرم نورزی