به مناسبت روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مراسم صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان با حضور استاندار گیلان در ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی امام رضا(ع) انزلی برگزار شد.

به گزارش مهر گیلان-دکتر اسدالله عباسی استاندار صبح امروز (سه‌شنبه) در مراسم صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان در ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی امام رضا(ع) نداجا مستقر در بندرانزلی، با گرامیداشت روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و یاد و خاطره شهیدان و امام شهدا، به نقش موثر نیرو دریایی دربرقراری و  تضمین امنیت کشور اشاره کرد وگفت: رزمندگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حافظان امنیت و مدافعین خط مقدم دفاع از مرزهای دریایی کشور هستند.

وی اظهار کرد: حضور در کنار شما دلاورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران برای بنده یک افتخار است  امروز اینجا آمدم تا سلام مردم عزیر گیلان را به خدمت شما ارتشیان دلاور برسانم.

وی با اشاره به دلاورمردی‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۴ سال گذشته گفت: فداکاری‌های نیروی دریایی در ارتش در دوران دفاع مقدس و به ویژه ایثار و از جان گذشتگی ناوچه پیکان در هفتم آذماه سال ۱۳۵۹ از یاد ملت ایران نخواهد رفت زیرا ارتیشان عزیز در نیروی دریایی تا آخرین تیر و قطره خون مبارزه کرده و با زمین‌گیر کردن دشمن اجازه تجاوز به حریم دریا به استکبار و رژیم بعث عراق را ندادند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان شجاعت و از خودگذشتگی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ۲۹ فرودین سال۶۷ را بی‌نظیر دانست و بیان کرد:  این روز برگ زرین دیگر از افتخار آفرینی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در تاریخ ماندگار شد و آن ناوشکن سهند، سبلان و ناوچه جوشن با اینکه از طرف دشمن تا دندان مسلح دچار اصابت موشک قرار گرفت ولی رزمندگان اسلام جانانه از مرزهای آبی ایران دفاع کرده و به شهادت رسیدند.

دکتر عباسی با تأکید بر بازگو کردن رشادت‌های ارتشیان به ویژه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ انقلاب اسلامی، تصریح کرد: دشمن تصور می‌کرد دلاورمردان نیروی دریایی ارتش ایران به مانند خودشان که با شلیک یک موشک برای نجات جان خود، به دریا پناه می‌بردند اینکار را انجام خواهد داد ولی رزمندگان اسلام با شجاعت و ایثار خود دشمن را مبهوت فداکاری خود کردند.

وی با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین‌المللی نقش مهمی در حفاظت از کشتی‌های تجاری ایران و دیگر کشورها دارد، گفت: اگر از نیروی دریایی ارتش به عنوان یک نیروی راهبردی نام برده می‌شود به این دلیل است که علاوه بر حفاظت از مرزهای آب‌های سرزمینی، توانسته با حضور قدرتمند خود در آب‌های بین المللی و اقیانوس‌ها، به خوبی از کشتی‌های تجاری ایران و حتی بعضا سایر کشورها محافظت کند.

استاندار گیلان با اشاره به بومی بودن تمامی تجهیزات مورد استفاده در نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، عنوان کرد: امروز اگر نیروی دریایی مقتدرانه در مرزهای آب‌های خلیج فارس، دریای عمان، ساحل مکران و دریای خزر با تمام تجهیرات بومی حضور دارد نشان از استعداد و توان داخلی و تکیه به نیروی ایمان بوده و ما مردم ایران و گیلان قدردان زحمات شما هستیم و به شما خداقوت می‌گوییم.

 دکتر عباسی وجود نیروی دریایی مقتدر جمهوری اسلامی را یک فرصت برای سایر کشورها دانست و افزود: حضور نیروی دریایی مقتدر ارتش جمهوری اسلامی ایران یک فرصت برای کشورهای منطقه است زیرا ما هیچگاه تهدیدی برای دیگر کشورها نبودیم و حتی بعضا نقش مهمی در تأمین امنیت کشتی‌های تجاری در دریای خزر، دریای عمان، سواحل مکران و دریای خزر دارد.

*نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قدرت برتر منطقه است

وی با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قدرت برتر منطقه بوده و نیاز به هیچ قدرتی ندارد، گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی ارتش فرودند که با همتی تمام، ایمانی قوی و پشتکار به مسیرتان ادامه دهید که قطعا به مانند گذشته ثمرات خوبی برای کشور و این نظام مقدس اسلامی خواهد داشت که دشمنان را ناامید و ملت ایران را سربلند می‌کند.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: امروز تمامی نیروهای نظامی، امنیتی، ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنارهم تحت فرماندهی فرمانده معظم کل قوا از حیثیت، اقتدار و امنیت جمهوری اسلامی دفاع کرده و پرچم مقدس و سه رنگ کشور را در جای جای جهان  به اهتزاز در می آورند که برگرفته از اقتدار نیروهای نظامی است.

*جنگ رسانه‌ای و ترکیبی استکبار علیه ایران، نشان دهنده استیصال دشمنان است

دکتر عباسی آغاز جنگ رسانه‌ای و ترکیبی استکبار علیه جمهوری اسلامی را نشان دهنده استیصال دشمن دانست و بیان کرد: اگر امروز دشمن برای نابودی این نظام مقدس دست به جنگ ترکیبی، رسانه‌ای و اغتشاش در کشور می‌زند حاکی از نا امیدی آنان است زیرا دشمن یافته که نمی‌تواند با این روش‌ها مردم را نسبت به نظام بدببین کند.

وی با تأکید بر اینکه نیروهای نظامی و امنیتی در جمهوری اسلامی از هیچ تلاشی برای ایجاد آرامش در کشور دریغ نمی‌کند، بیان کرد: تمامی نیروهای نظامی، امنیتی، ارتش و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی با تبعیت از مقام معظم رهبری تا پای جان از مرزهای آبی، زمینی و هوایی این کشور محافظت می‌کنند.

استاندار گیلان ادامه داد: در سالهای اخیر با توجه به دشمنی ها همیشگی بدخواهان نظام اسلامی و نیز موفقیت کشورمان در حجم تبادلات و صادرات دریایی و نیز تعاملات با کشورهای دنیا از طریق دریا، نیروهای خدوم و ولایتمدار در ثبات منطقه نقش آفرینی کرده اند.

استاندار گیلان، ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی امام رضا(ع) نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در استان را همانند دیگر نقاط کشور مقتدر دانست و گفت: با توجه به ارتباطات با کشورهای حاشیه دریای خزر و نیز برنامه های راهبردی دولت سیزدهم در تعاملات با کشورهای همسایه شمال کشور، به حمد الهی اقدامات و عملکرد نیروی دریایی زبانزد است.

دکتر عباسی اضافه کرد: افزایش بیش از ۳۴۰ درصدی ترانزیت کالا از بنادر گیلان و نیز رشد ۳۰ درصدی حجم صادرات، نشاندهنده تلاش موثر جان برکفان نیروی دریایی در کنار فعالان حوزه اقتصاد دریا است.

وی همچنین به توان لوجستیکی، آمادگی ها امنیتی و دریایی و نیز نیروهای جوان متخصص و متعهد در حوزه دریا از جمله کشتی سازی صنایع دریایی اشاره و اظهار کرد: با فراهم شدن شرایط فعالیت صنایع دریایی برای کشتی سازی در بنادر و دریانوردی گیلان، گام های موثری در توسعه، اشتغال و تولید و تبادلات و تجارت بین الملل ایران اسلامی و استان برداشته شده است که باید به ثمر بنشیند.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه دشمن چشم دیدن اقتدار و رشد ایران اسلامی را ندارد، تصریح کرد: ایستادگی و خودباوری، بالاترین ارزشی است که با تلاش فرزندان برومند این سرزمین موجب بالندگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شده است.

*نیروی دریایی ارتش همراه با سایر نیروهای مسلح پشتیبان نظام و مردم هستند

فرمانده ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی امام رضا(ع) نیز در برنامه صبحگاه مشترک گفت: امروز نیروی دریایی ارتش همراه با سایر نیروهای مسلح در کنار مردم پشتیبان نظام و مردم هستند و در این مسیر استوار و ثابت قدم خواهند بود.

امیر دریادار دوم حمیدرضا سعادت افزود: امروز شناورهای ساخت و تولید جمهوری اسلامی با مشارکت نیروی دریایی و صنعت دفاعی شهید تمجیدی صیانت و مدیریت دفاع از عرصه جمهوری اسلامی ایران را در عرصه خزر و سایر آبهای بین المللی بر عهده دارند و نیروی دریایی با تغییر در ماموریت ابلاغی امروز فراتر از آبهای سرزمینی و هزاران مایل دورتر در حال گشت زنی و دفاع از حقوق ملت ایران هستند.

وی بیان کرد: ناوگروه‌های ما امروز برخلاف ناوگروهای سایر کشورها با کمترین پهلوگیری در کشورها به انجام ماموریت های خود را به انجام می رسانند.

در این مراسم نیروهای مسلح استان از مقابل جایگاه رژه رفتند و تعدادی از خانواده معزز شهدا، جانبازان و ایثارگران  و نیروهای خدوم ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی امام رضا(ع) انزلی نیز تجلیل شدند.

استاندار گیلان همچنین از توانمندی های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی امام رضا(ع) انزلی بازدید کرد.

به مناسبت موفقیت، رشادت ها و شجاعت های دلاورمردان نیروی دریایی ارتش به ویژه مقاومت ناوچه پیکان در برابر حمله دریایی و هوایی ارتش رژیم بعث عراق در هفتم آذرماه سال  ۱۳۵۹، این روز به عنوان روز نیروی دریایی نامگذاری شده است.