نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه ظرفیت‌های مستعد استان، بسترساز توسعه روابط ایران و آفریفای جنوبی است،گفت: مناسبات تجاری و اقتصادی کشورمان و آفریقای جنوبی با محوریت ظرفیت های گیلان توسعه می یابد.

به گزارش مهر گیلان – دکتر اسدالله عباسی امروز در دیدار “ویکا مازوی کومالو” سفیر آفریقای جنوبی در  کشورمان با ابراز خرسندی از این دیدار، روحیه انقلابی، آزادیخواهی و مدافع حقوق بشر بودن را از اشتراکات جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی برشمرد و افزود: فعالیت های معدنی و کشاورزی در آفریقای جنوبی و نیز تنوع فعالیت های کشاورزی، تکنولوژی حاصل تلاش نخبگان، وجود بنادر کاسپین، انزلی و آستارا و اتصال خطوط ریلی شمال به جنوب و شرق به غرب به استان مستعد گیلان در حوزه اقتصاد دریا، کشاورزی و گردشگری در ایران اسلامی، از ظرفیت های مشترک بین دو کشور است که می تواند آنها را در جهت گسترش سرمایه گذاری های مشترک و تجارت، توسعه و رونق داد.

وی با اشاره به اینکه سفیر آفریقای جنوبی در ایران، در توسعه و گسترش روابط حسنه بین دو کشور نقش موثری می تواند ایفا کند، دیدار با ویکا مازوی کومالو را مطلوب ارزیابی و اضافه کرد:  فراهم ساختن زیرساختها، توسعه بسترها و افزایش مناسبات ایران و آفریقای جنوبی در حوزه تجاری و اقتصادی از جمله صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز دو کشور، با محوریت ظرفیت های گیلان در دستور کار است.

استاندار گیلان تبادل دانش حوزه کشاورزان از سوی فعالان این بخش در گیلان به آفریقای جنوبی را از دیگر ظرفیت های استان خواند و ادامه داد: با توجه به دیپلماسی فعال دولت آیت الله رئیسی گسترش روابط با کشور آفریقای جنوبی در بخش های مختلف از جمله در حوزه گردشگری نیز در آینده نزدیک میسر شود.

*سرمایه گذاری های مشترک ایران و آفریقای جنوبی در رونق تجارت دوکشور موثر است

سفیر آفریقای جنوبی در  ایران نیز در این دیدار گفت: ایران و آفریقای جنوبی برای رشد و رونق کشورشان، انقلاب کرده اند و به عنوان مدافعان حقوق بشر، ضمن عدم دخالت در امور داخلی کشورهای متناظر، متعهد به حفظ روابط صمیمانه و دوستانه هستند.

“ویکا مازوی کومالو” خواستار توسعه بسترهای تجاری و اقتصادی شد و حجم صادرات ایران به کشورش را بیشتر از حجم صادرات آفریقای جنوبی به ایران عنوان و اظهار کرد: ایجاد سرمایه گذاری های مشترک بین دو کشور که تشابهات فراوانی دارند در رونق تجارت فی مابین بسیار موثر است

وی با اشاره به شناسایی ظرفیت های گیلان در زمینه کشاورزی و تکنولوژی از سوی کشورش، گفت: هر دو کشور با توجه به اشتراکاتی که دارند از جمله ظرفیت های کشاورزی گیلان، می توانند همکاری های خوبی داشته باشند.

سفیر آفریقای جنوبی در کشورمان، افزود: با توجه به توانمندی های موجود در گیلان در بخش تولیدی در کنار مباحث کشاورزی و نتیجه بررسی این قابلیت ها، آفریقای جنوبی آمادگی همکاری و تبادلات تجاری را دارد.

کومالو ابراز امیدواری کرد: با توجه به میزبانی دو کشور برای حضور مسئولان که تاکنون ثمراتی داشته، سفر آقای رئیسی، رئیس جمهوری ایران اسلامی به آفریقای جنوبی در آینده نزدیک، منجر به انعقاد تفاهم های اثربخشی برای توسعه تجارت و اقتصاد دو کشور شود.

در پایان این دیدار دکتر عباسی استاندارگیلان، رشتی دوزی از صنایع دستی استان را  به سفیر آفریقای جنوبی در ایران اهدا کرد