نمایندگان مردم در مجلس مقرر کردند تا پزشکان تا پیش از پایان دوره تعهد خدمت اجازه دایر نمودن مطب و داروخانه در خارج از شهرستان محل تعهد را ندارند.

به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۱ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی با ماده ۲ این طرح موافقت و ماده ۱ آن را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش ارجاع نمودند.

تبصره ۲ – موارد زیر در مورد مشمولان این قانون تا قبل از اتمام تعهدات ممنوع می‌باشد.

الف – انجام تعهدات و فعالیت پزشکی انتفاعی خارج از استان محل تعهد و نیز دایر نمودن مطب و تاسیس داروخانه خارج از شهرستان محل تعهد.

ب – تحویل مدرک تحصیلی و ریزنمرات، صدور تاییدیه تحصیلی و گواهینامه علمی

در ماده ۱ ارجاعی به کمیسیون جهت بررسی بیشتر آمده بود؛ م تبصره (۱) بند (۳) قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‎های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب ۱۳۸۹.۰۱، ۲۹با اصلاحات و الحاقات بعدی، به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره ۱ – تعهد اخذ شده برای کلیه مشمولان این بند از جمله پزشکان تخصصی پایه (داخلی، جراحی عمومی، داخلی اطفال، جراحی زنان، طب اورژانس و بیهوشی) و تخصص عفونی و تخصص جراحی مغز و اعصاب ۱/۷ برابر دوره تحصیلی مصوب با اعمال ضرایب منطقه‌ای و برای سایر رشته‌های تخصصی پزشکی ۲/۲ برابر دوره تحصیلی مصوب با اعمال ضرایب منطقه‌ای می‌باشد. ضریب نهایی در محاسبه مدت تعهد مشمولان، نباید از عدد یک بیشتر شود و همچنین مدت تعهدات هیچ کدام از مشمولان این بند پس از لازم الاجرا شدن این قانون، نباید از مدت تعهدات او پیش از لازم الاجرا شدن آن بیشتر شود.
تعیین شروط استخدام پزشکان طرحی فعال در مناطق محروم

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۱ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی با تبصره های ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵ و ۱۶ ماده ۴ این طرح موافقت کردند.

در تبصره ۱۲ این طرح آمده است؛ استخدام متعهدین مشمول این قانون، در دستگاههای مصرح در ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ مشروط به «گذراندن حداقل یک سوم از مدت تعهد»، «سپردن تعهد محضری مبنی بر رعایت مدت و منطقه تعهدی» و نیز «جلب موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» بلامانع است.

در جریان بررسی تبصره ۱۳ به دلیل مغایرت این تبصره با برنامه توسعه، این تبصره به دو سوم رأی نیاز داشت که با مخالفت نمایندگان همراه شد، بنابراین بار دیگر حذف آن به رأی گذاشته شد که نمایندگان مجدداً با حذف آن مخالفت کردند، بنابراین با دستور رئیس مجلس جهت بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

براساس تبصره ۱۳ ارجاع شده؛ دولت مکلف است از محل اعتبارات مربوط به تأمین و ارتقاء سلامت جامعه موضوع جزء (۱) بند (ب) ماده (۷) قانون هدفمندکردن یارانه ها مصوب ۱۳۸۸/۱۰/۱۵، نسبت به محاسبه مالیات بر حقوق و دستمزد متعهدین مشمول این بند به نرخ صفر اقدام نماید و متناسب با ضریب محرومیت محل انجام تعهد، سقف کارانه را افزایش دهد.

در تبصره ۱۴ نیز آمده است؛ مستنکفین از انجام تعهدات، علاوه بر اعمال ممنوعیت های مقرر در تبصره (۲) بند (۳) ماده واحده این قانون و درج در پرونده، مکلف به پرداخت جریمه نقدی می باشند. مبلغ جریمه، معادل اعتبار مورد نیاز برای تامین نیروی جایگزین در منطقه تعهدی در مدت غیبت خواهد بود که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محاسبه می شود. جریمه نقدی تعیین شده در حکم سند لازم الاجرا بوده و از طریق واحد اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قابل مطالبه می باشد. این جریمه جایگزین خدمت در محل تعهد نبوده و متعهد موظف به انجام تعهد قانونی خود خواهد بود. همچنین صدور گذرنامه و روادید خروج از کشور برای مستنکفین از انجام تعهدات طبق فهرست اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ممنوع است.

براساس تبصره ۱۵ این طرح؛ پذیرفته شدگان دوره های پیش از تصویب این قانون نیز مشمول مفاد احکام این قانون می شوند. عدم اجراء یا اجرای ناقص تکالیف مقرر در این قانون، جرم محسوب شده و مرتکب به مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۱/۲/۱ با اصلاحات و الحاقات بعدی، محکوم می‌شود.

همچنین در تبصره ۱۶ نیز مطرح شده؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مکلف است در راستای اجرای بهینه این قانون، ظرف حدکثر دو ماه پس از تصویب این قانون، نسبت به «تدوین دستورالعمل اجرایی» و ایجاد سامانه الکترونیکی لازم اقدام نموده و گزارش سالیانه از روند اجرای این قانون را برای کمیسیون های «آموزش، تحقیقات و فناوری» و «بهداشت و درمان» و «معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی» ارسال نماید. سامانه فوق الذکر بایستی در دسترس عموم و شامل ساز و کارهای اجرای قانون از جمله ثبت نام و درخواست جابجایی و اطلاعات مرتبط از قبیل قوانین و مقررات مربوطه، اسامی متعهدین و مستنکفین به همراه میزان و محل تعهد باشد.

در نهایت اصل ماده ۴ این طرح به رأی نمایندگان گذاشته شد که با ۱۷۸ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.