استاندار گیلان با تاکید اینکه آب راه های قدیمی منتهی به تالاب احیا و حفظ شود، گفت: آب راه های قدیمی شریان های اصلی حفظ تالاب هستند و باید از آنها مراقبت کرد.

به گزارش مهر گیلان -دکتر اسدالله عباسی صبح امروز (یکشنبه) در جلسه کارگروه مدیریت تالاب بین المللی انزلی افزود: آب راه های تالاب یا همان روگاها شریان های طبیعی تالاب هستند که لایروبی اصولی آنها می تواند به احیای تالاب کمک کند.

وی انسجام و وحدت رویه در کار را موفقیت آمیز خواند و اضافه کرد: کار احیای تالاب انزلی یک امر همگانی است و همه دستگاه ها باید با هماهنگی کارگروه اقدامات عملیاتی را انجام داده و هیچ اقدامی بدون نظارت و دستور کارگروه احیای تالاب انجام نشود.

رییس کارگرده مدیریت تالاب بین المللی انزلی ادامه داد: در زمینه جمع آوری سنبل آبی حتما از ظرفیت سمن ها ، مردم و بسیج هم به درستی استفاده کنید .

وی با بیان اینکه ۵ دهه از برنامه های احیای تالاب انزلی می گذرد، تصریح کرد: از دهه چهل عملیات احیای تالاب انزلی آغاز شده و تاکنون اثر وضعی مناسبی نداشته و به نتیجه ختم نشده است.

 استاندار گیلان با اشاره به اهمیت حفظ اکوسیستم تالاب ها، تاکید کرد: برای حفظ اکوسیستم و موجودات زنده تالاب باید برنامه محور عمل کرد.

دکتر عباسی با اشاره به ضرورت لایروبی در تالاب و بندر جهت تسهیل بخشی امورات کشتی رانی، اضافه کرد: لایروبی در تالاب باید به گونه ای صورت گیرد که شرایط پهنه گیری کشتی نیز فراهم شود.

وی از دستگاه های متولی عضو کارگروه خواست تا نسبت عملکردشان در خصوص احیای تالاب ها، رسوب برداری از تالاب و بندر و نیز آبخیزداری گزارش ارائه کنند و افزود: کوتاهی و قصور متولیان امر احیا و حفظ تالاب های گیلان پذیرفتنی نیست.

استاندار گیلان با بیان اینکه از سمن ها و نهادهای مردمی در امر تالاب به خوبی استفاده نشده، گفت: سمن ها و موسسات مردمی و زیست محیطی و نیز بسیج را در حفظ و احیای تالاب بیش از پیش مشارکت دهید.

دکتر عباسی با تاکید بر حفظ پرندگان مهاجر و گونه های مهمان در تالاب انزلی، تصریح کرد: تعلل در حفظ و مراقبت از پرندگان و گونه های مهاجر در تالاب انزلی نیز قابل پذیرش نیست.

در این جلسه تعدادی از اعضای کارگروه مدیریت تالاب بین المللی انزلی به بیان گزارش اقدامات خود پرداختند.