کارشناس هواشناسی گیلان با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی استان و روند کاهش دما از امروز تا روز جمعه گفت: در این مدت دمای هوا به طور متوسط هشت تا ۱۲ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد.

به گزارش مهر گیلان /رضا باقری روز چهارشنبه با بیان اینکه نفوذ سامانه سرد و بارشی از دیشب در گیلان آغاز شده و طی امروز و فردا به تدریج تقویت می شود، اظهار کرد: صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی استان برای آخر هفته جاری تا روز جمعه است.

وی بیان کرد: از این‌رو از امروز چهارشنبه تا پنجشنبه برای ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف شدید، کولاک برف و در نواحی مستعد جلگه‌ای بارش مخلوط برف و باران و در برخی ساعات بارش برف، وزش باد اعم از شدید، موقتی و خیلی شدید و کاهش محسوس دما به طور متوسط هشت تا ۱۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی شده‌است.

کارشناس هواشناسی استان گیلان با بیان اینکه این سامانه بارشی طی این مدت با شدت و ضعف فعال بوده و جمعه ضعیف می‌شود، خاطر نشان کرد: برای روزهای شنبه تا دوشنبه هفته آینده نیز بارش‌ها را به صورت پراکنده در استان خواهیم داشت.

وی اختلال در تردد جاده‌های کوهستانی و مناطق سردسیر و گردنه‌های برف‌گیر و لغزندگی سطح جاده‌ها و کاهش دید افقی را از جمله مخاطرات این سامانه سرد و بارشی عنوان کرد و افزود: مردم تا حد امکان از تردد در محورهای کوهستانی خودداری کنند.

کارشناس هواشناسی گیلان اضافه کرد: رانندگان در صورت ضرورت برای عبور از محورهای کوهستانی و گردنه‌های برف‌گیر نسبت به تجهیز خودرو به امکانات زمستانی اعم از زنجیر چرخ و گرمایشی اقدام کنند.

وی تمهیدات لازم در بخش‌های مختلف باغی و کشاورزی را ضروری دانست و اظهار کرد: کوهنوردان از فعالیت‌های کوهنوردی در این مدت پرهیز کنند.

باقری اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته اسب وونی تالش با ۳ درجه سانتیگراد زیر صفر سردترین و منجیل و رودبار با ۲۱ درجه سانتگیراد گرمترین مناطق استان گیلان بودند.

شماره تلفن ۱۴۱ مرکز مدیریت راه های استان گیلان نیز به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به سوالات در ارتباط با وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی استان و محورهای ارتباطی استان های همجوار است.

طرح زمستانی یگان های امدادی گیلان شامل یک‌هزار و ۶۹۷ نفر از نیروهای امدادی اعم از پلیس، هلال‌احمر، اورژانس، آتش‌نشانی، راهدای و حمل و نقل جاده‌ای و امدادخودرو از ۲۳ آذرماه در این استان آغاز شده و تا ۲۰ اسفند برای خدمات رسانی به هم استانی ها و مسافران در طول محورهای جاده‌ای استان فعال است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان هم با تاکید بر پرهیز از سفرهای غیرضروری تاکید کرده است: رانندگان در صورت سفر به استان طی روزهای پیش رو حتما تجهیزات زمستانه به‌ویژه زنجیرچرخ همراه داشته باشند؛ ضمن اینکه قوانین راهنمایی و رانندگی را به طور کامل رعایت کنند.

  • منبع خبر : ایرنا