استاندار گیلان با بیان اینکه باید به دانشجویان فرصت گفتمان، خلاقیت و نوآوری بدهیم، گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نیز نگاه دولت مردمی و انقلابی، باید با ایجاد فرصت گفتمان، بستر خلاقیت و نوآوری دانشجویان را فراهم آورد.

به گزارش مهر گیلان /دکتر اسدالله عباسی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در آئین افتتاحیه سومین دوره رویداد ملی کرسی های آزاد اندیشی استان گیلان در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی رشت با تبریک اعیاد شعبانیه و ولادت باسعادت حضرت امام زین العابدین(ع) و ابراز خرسندی از حضور در جمع بانشاط و پرشور دانشجویان، افزود: به دانشجویان در دانشگاه‌ها باید فرصت داده و بستری را برای آنان فراهم کرد تا بتوانند با به کارگیری فکر و اندیشه شان، نوآوری داشته باشند از این‌رو باید به این مهم توجه جدی شود.

وی با اشاره به ضرورت توجه به تحقیق و پژوهش و موضوع اختصاص یک درصد از اعتبارات دستگاه‌ها به امور پژوهشی و با تاکید بر اینکه این مهم باید ۱۰۰ درصد محقق شود، گفت: حتی یک ریال از بودجه پژوهشی نباید برای کارهای دیگر هزینه شود.

وی افزود: علاوه بر اختصاص یک درصد از اعتبارات دستگاه‌ها به امور پژوهشی، در صورت نیاز بودجه و اعتبار در نظر گرفته می‌شود و این اختیار وجود دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به موضوعات تهدیدی در گیلان اعم از پیری جمعیت و معضلات زیست محیطی و نیاز به انجام کارهای پژوهشی در این بخش ها و سایر موارد از جمله اقتصاد دریا محور و دانش بنیان اظهار کرد: پژوهش موجب کاهش ضریب خطا، طی کردن راه صحیح و رسیدن به هدف درست می‌شود.

دکتر عباسی با تاکید بر ضرورت توجه بیش از پیش به کارهای پژوهشی در دانشگاه ها و با اشاره به موفقیت‌های کشور در بخش پژوهش خاطر نشان کرد: ما برای تسهیل در کارها نیاز به فعالیت‌های پژوهشی داریم از این‌رو باید به این مهم توجه شود.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به جایگاه دانشگاه و تاثیرگذاری دانشجویان بیان کرد: دانشجویان را نباید تنها در کلاس‌های درس محفوظ و خلاصه کنیم، دانشجو باید جستجو، اندیشه و تولید کند و با تحقیق و مطالعه مطالبی را به دست آورد که برای جامعه و زندگی او مفید باشد.

استاندار گیلان با تشریح نسل اول تا سوم دانشگاه ها شامل آموزش محور، پژوهش محور و اختراعات و نوآوری و تاکید بر اینکه اکنون نگاه دانشگاه ها باید به سمت دانشگاه های نسل چهارم و کارآفرینی باشد، اضافه کرد: نگاه کارآفرینی در دانشگاه‌ها موجب تحقیق و پژوهش در دانشگاه‌ها و بروز خلاقیت دانشجویان می‌شود.

دکتر عباسی با بیان اینکه ما باید به دانشجویان فرصت گفتمان، خلاقیت و نوآوری بدهیم، اظهار کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب باید به جوانان فرصت دهیم و بسترهای لازم برای نوآوری و خلاقیت آنان را فراهم کنیم.

نماینده عالی دولت در استان گیلان در ادامه با اشاره به دستاوردهای جوانان در بخش‌های دانش‌بنیان خاطر نشان کرد: در نشست با افراد فعال در این بخش، آنان به دنبال استخدام و کارهای اداری نیستند بلکه نیاز آنان دریافت تسهیلات برای پیشبرد کارشان در حوزه دانش بنیان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه همه مدیران در استان گیلان باید پاسخگوی دانشجویان باشند، اظهار کرد: با برگزاری جلسه، بنده به عنوان مدیر امور استانی جوابگوی سوالات دانشجویان در آن جلسه خواهم بود ضمن اینکه پاسخگویی از طریق سامانه ۱۱۱ سامد نیز به صورت مدون در حال انجام است.

استاندار گیلان با بیان اینکه نقد دانشجویان باید منصفانه و مطالبه‌گری آنان نیز باید در چارچوب باشد و با اشاره به برگزاری مراسم امروز در جمع دانشجویان اظهار کرد: به همه روسای دانشگاه‌ها تاکید کرده‌ام که بر اساس تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری و تاکید رییس‌محترم جمهوری در دانشگاه ها حضور داشته باشیم و دانشجویان به صورت مساله محور مسایل را بحث و بررسی کنند.

در سومین دوره رویداد ملی کرسی های آزاد اندیشی گیلان که از سوی دانشگاه آزاد اسلامی استان آغاز به کار کرده ۹۲۴ دانشجو در قالب ۲۳۱ تیم در زمینه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شرکت دارند.