طی جلسه ای باحضور سید محمد اسحاقی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان بهمراه مدیران عامل شرکت توزیع برق، برق منطقه ای، سازمان صمت و جمع کثیری از فعالان بخش صنعت استان؛ به بحث و گفتگو پیرامون چگونگی همکاری برای گذر از پیک تابستان پرداخته شد.

مهر گیلان /در این نشست سید محمد اسحاقی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان اظهار داشت: بدون فرهنگ درست مصرف کردن، هیچ وقت نمی توانیم به توسعه پایدار برسیم؛ توسعه پایدار یعنی نیازهای امروز مان را بدون دست اندازی به منابع نسل آینده برطرف کنیم؛ بنابراین باید به گونه ای زندگی کنیم که آیندگان دچار مخاطره نشوند.

اسحاقی با بیان اینکه فرهنگ سازی مصرف بهینه انرژی هیچ وقت بدون مشارکت مردم به نتیجه نمی رسد، خاطر نشان کرد: باتوجه به شعار حیاتی و مهم امسال یعنی رشد تولید و مهار تورم، کاملا ضروری است بخش تولید موجبات رونق اقتصادی را فراهم آورد و از سوی دیگر با توجه به ناترازی کلان و کشوری بین تولید و مصرف برق در کشور؛ با همراهی و تشریک مساعی هر دوصنعت بتوانند نزد مردم سربلند باشند.

همچنین محمدتقی مهدیزاده مدیرعامل توزیع برق گیلان گفت: تجربه موفق سال گذشته دستاورد عظیم و تاریخی صنعت برق گیلان بود که با برنامه ریزی دقیق و تعامل، وفاق و همگرایی مردم و مسئولان حاصل شد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ قریب به ۱۳٫۵ درصد رشد مصرف برق در استان شاهد بودیم ولی درسال ۱۴۰۱ و با برنامه ریزی مدون و اجرای صحیح برنامه های مدیریت بار، رشد مصرف برق در استان منفی شد که بخش عمده آن تحت تاثیر مشوق های مدیریت مصرف برق بوده به گونه ای که قریب به ۸۰۰ هزار مشترک خانگی استان با رعایت الگو مصرف اعلام شده حدود ۵۴ میلیارد تومان پاداش دریافت کردند.

مهدیزاده خاطرنشان کرد: ۲۴ هزار قبض رایگان برای مشترکین خانگی باتوجه به مصرف صحیح در سال ۱۴۰۱ صادر شد و همچنین در بخش مشترکین صنعتی، کشاورزی و… ۳۵۱۱ مشترک با توزیع برق گیلان همکاری داشتند و مجموعاً ۱۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پاداش به آنان تعلق گرفت.

وی با اشاره به افزایش ۲۰ برابری پاداش رعایت الگوی مصرف برای مشترکین در سالجاری اظهار داشت: از تمام ظرفیت های موجود برای ترغیب و تشویق مشترکان برای همراهی در مدیریت مصرف برق و دریافت پاداش استفاده خواهد شد.

مدیرعامل توزیع برق گیلان با اشاره به نصب کنتورهای هوشمند با قابلیت کنترل پذیری و رویت پذیری برای مشرکین پرمصرف استان گفت: کاملا ضروری است مولد های اضطراری برای صنایع در ایام پیک آماده به کار باشند و از مسئولین استانداری و شرکت نفت تقاضای همکاری جهت تامین سوخت لازم در این زمینه را داریم.

وی همچنین دیگر اقدامات مثبت و تاثیرگذار سال گذشته برای مدیریت مصرف از جمله صدور اخطار و قطع برق دستگاه های اجرایی پرمصرف، همکاری با مشترکین کشاورزی در ساعات پیک را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در سالجاری نیز این مشوق ها برای مشترکین کشاورزی پابرجاست و ادارات دولتی نیز ملزم به کاهش مصرف برق خود به میزان ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ در ساعات اداری و ۶۰ درصد درساعات غیراداری هستند و در این زمینه همانند سال گذشته کارگروه پایش مصرف انرژی با کمک کارشناسان توزیع برق و بازرسان استانداری گیلان تشکیل خواهد شد.

مهدیزاده تاکید کرد: در سال گذشته ۳۹ هزار مشترک جدید به مجموع مشترکان توزیع برق گیلان افزوده شد و در دوماه ابتدای سالجاری شاهد رشد ۴ درصدی مصرف برق در استان بوده ایم و ذکر این نکته ضروری است که به ازای هر یک درجه افزایش دما، ۱۰۰ مگاوات مصرف برق افزایش می یابد.

مدیرعامل توزیع برق گیلان در پایان ضمن تشکر مجدد از صنایع استان گفت: براساس تاکیدات شرکت های بالادستی و براساس سهمیه تعیین شده برای گیلان، در بخش صنایع ۱۸۱ مگاوات مدیریت مصرف درنظر گرفته شده است که این تضمین از سوی توزیع برق گیلان داده خواهد شد که نهایت همکاری مانند سال گذشته و نظم در اجرای برنامه های مدیریت بار عملیاتی شود.

در ادامه نشست مطالبی درخصوص همکاری های سال گذشته درخصوص مدیریت مصرف برق، آسیب شناسی در این زمینه و برنامه های سالجاری از سوی بهمن داراب زاده مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان، تیمور پورحیدری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ، اکبر تطهیری مقدم رئیس انجمن مدیران صنایع استان گیلان و مهندس شکوری مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گیلان بصورت مبسوط ارائه و درپایان نیز پنل پرسش از سوی صاحبان صنایع و پاسخگویی مسئولان حاضر نیز برگزار شد.