مهر گیلان/ عبدالله خرمدل اظهار کرد: احداث راه آهن رشت- آستارا و رشت – انزلی پروژه‌ای ملی است که استان تمام امکانات و تجهیزات موجود را برای اجرا و انجام هرچه سریعتر آن بکار گرفته است. وی عنوان کرد: این پروژه ملی گرچه برای گیلان بسیاردارای اهمیت است اما مسئولان باید در همه بخش های […]

مهر گیلان/ عبدالله خرمدل اظهار کرد: احداث راه آهن رشت- آستارا و رشت – انزلی پروژه‌ای ملی است که استان تمام امکانات و تجهیزات موجود را برای اجرا و انجام هرچه سریعتر آن بکار گرفته است.

وی عنوان کرد: این پروژه ملی گرچه برای گیلان بسیاردارای اهمیت است اما مسئولان باید در همه بخش های اجرا آن را ملی دیده واز استان‌های دیگرو ظرفیت آنها در اجرا وانجام آنها کمک گیرند.

وی اضافه کرد: باوجود تلاش جهادی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان ما در تامین مصالح راه آهن با مشکل جدی روبه رو هستیم، این مشکل به دلیل نبود معدنی که بتواند مصالح مسیر طولانی رشت تا آستارا را تامین کند، می‌باشد.

وی ادامه داد: گیلان باید مصالح را از معادن آستارا، تالش و رودبار تامین کند و به جز این سه شهرستان معادن دیگری ندارد که بتواند مصالح این پروژه عظیم را تامین نماید.

وی توضیح داد: آستارا یک معدن فعال دارد و در تالش هم یک معدن کوهی است وسایر معادن ما یا تعطیل هستند و یا دارای معارض هستند.

خرمدل گفت: در آستارا معادنی داشتیم که به دلایلی تعطیل شدند و الان تنها معدن کوهی آستارا پاسخگوی مصالح مورد نیاز شهرستان هم نیست و از این محل برای اجرای پروژه راه آهن رشت – آستارا نمی توان مصالحی تامین کرد و مسئولان باید برای این مشکل چاره اندیشی کنند.

وی از دستگاههای نظارتی و دستگاه قضایی با محوریت استانداری خواست در راستای احیای معادن موجود ثبت شده و دارای شناسنامه اقدام کنند و اضافه کرد: حداقل چهار معدن در تالش و آستارا شرایط لازم را دارند که با کمک منابع طبیعی و محیط زیست و دستگاه قضایی جهت تامین بخشی از مصالح این پروژه، فعال شوند.

وی از وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه راهها هم خواست از ظرفیت استانهای اردبیل، قزوین و زنجان برای تامین مصالح کمک بگیرند.

وی گفت : این پروژه ملی باید اجرا شود اما گیلان محدودیت هایی دارد که باید با کمک سایر استانها برطرف شود.

رئیس اداره معادن گیلان اظهار کرد: شرکتهای پیمانکاری که احداث راه آهن را برعهده گرفته اند تمام نگاهشان در تامین مصالح به گیلان است هرچند الان بخشی از مصالح از قزوین می آید اما تمرکز بر تامین مصالح رودخانه ای است و ما در معادن رودخانه ای فقیرهستیم و سفید رود پتانسیل چندانی ندارد، ما نمی توانیم فشار مضاعفی بر این رودخانه ها وارد کنیم.

وی خاطر نشان کرد:تنها راهکار استفاده از ظرفیت سایر استان ها برای تامین مصالح این پروژه ملی است