مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان، بیش از ۷۹ درصد واحدهای صنعتی در داخل شهرک های صنعتی استان گیلان را فعال دانست و متذکر شد: عمده این واحدها با ظرفیت اسمی فعالیت می کنند و امکان افزایش ظرفیت را دارند.

مهر گیلان / مهدی محبوبی، استان گیلان را دارای ۳۳ شهرک و ناحیه صنعتی دانست و اظهار کرد: بیش از ۱۷ هزار نفر به صورت مستقیم در این شهرک ها و نواحی مشغول به کار هستند؛ البته بسیاری از واحدها سیستم های پخش و بازاریابی و فروش دارند و لذا اشتغال غیر مستقیم برای بیش از ۵۰ هزار نفر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور بیش از ۹۰ درصد سهم صنعت در اشتغال را به خود اختصاص داده است، افزود: یکی از اهداف سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور صادرات محصولات تولیدی است و لذا برای اینکه بتوانیم محصولات تولیدی واحدهای صنعتی را صادر کنیم، از ظرفیت کنسرسیوم های صادراتی مانند کیوی، چای و کلوچه استفاده کردیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، با اشاره به موفقیت کنسرسیوم های حاشیه دریای خزر، عنوان کرد: عمده واحدهای صنعتی گیلان مرتبط با صنایع تبدیلی صادراتی هستند، زیرا گیلان قطب کشاورزی بوده و لذا در حوزه صنایع تبدیلی ظرفیت های خوبی داریم و اغلب شهرک های صنعتی ما مجهز به سردخانه و سورتینگ و… هستند.

محبوبی با تاکید بر لزوم ایجاد کنسرسیوم های صادراتی توسط اتحادیه ها، گفت: فعالیت واحدهای صنعتی در حوزه صنایع تبدیلی عمدتا فصلی بوده و در سال های مختلف متفاوت است.

وی بیش از ۷۹ درصد واحدهای صنعتی در داخل شهرک های صنعتی استان گیلان را فعال دانست و متذکر شد: عمده این واحدها با ظرفیت اسمی فعالیت می کنند و امکان افزایش ظرفیت را دارند؛ البته فعالیت در حوزه صنایع غذایی به تولیدات فصلی وابسته است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان با اشاره به غیر فعال بودن ۲۱ درصد واحدهای صنعتی استان، خاطرنشان کرد: سال گذشته از ۲۵ واحد صنعتی نیمه فعال حمایت و به افزایش ظرفیت آن کمک کردیم.

وی کشاورزی، صنعت، محیط زیست و انرژی را چهار محور آمایشی برای شهرک های صنعتی گیلان دانست و تاکید کرد: در حوزه کشاورزی باید از طریق صنایع تبدیلی ارزش افزوده ایجاد کنیم و به دنبال کنسرسیوم های صادراتی و خوشه های صنعتی هستیم.

محبوبی، توسعه سبز را یکی از اولویت های شهرک های صنعتی گیلان دانست و بیان کرد: ایجاد تصفیه خانه بسیار مهم است، زیرا واحدهای صنعتی دارای پساب های آلاینده ای هستند که اگر وارد چرخه طبیعت شود، به آن صدمه می زنند.

وی تصفیه خانه را موجب ارتقای واحدهای صنعتی دانست و ادامه داد: در حال حاضر ۹ تصفیه خانه داریم و چهار تصفیه خانه دیگر در دستور کار است که با سفر رئیس جمهور به استان، دو تصفیه خانه را افتتاح می کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان استفاده از نیروگاه های خورشیدی و سی.اچ.پی ها در شهرک ها و نواحی صنعتی را نیز در دستور کار دانست و اضافه کرد: عمده شهرک های صنعتی استان دارای صنعت بازیافت هستند و از پسماندهای ایجاد شده کارخانه ها استفاده می کنند.

محبوبی از پرداخت تسهیلات جهت خرید تجهیزات و تامین سرمایه در گردش به واحدهای صنعتی خبر داد و عنوان کرد: یکی از معضلات واحدهای صنعتی کمبود منابع مالی است و لذا با همکاری بانک توسعه تعاون و با اولویت دانش بنیان بودن و صادرات محور بودن، به واحدهای متوسط و کوچک کمک می کنیم.

وی ورود به بورس و فرابورس را یکی از راه های تامین مالی دانست و تصریح کرد: صندوق ضمانت یکی از مشوق های حمایتی سازمان صنایع کوچک از واحدهای صنعتی است که تا ۷۰ درصد در مناطق برخوردار و تا ۸۵ درصد در مناطق کم برخوردار ضمانت نامه با سقف ضمانتی پنج میلیارد تومانی را صادر می کند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۱۱۰ واحد صنعتی را با ارائه بسته های تشویقی دوباره به چرخه تولید بازگرداندیم، یادآور شد: همچنین ۴۰ واحد جدید را راه اندازی کردیم و برای بیش از ۸۵ واحد سرمایه گذار جدید وارد استان شده است.