رئیس جمهور ایام خاطره انگیز دهه فجر را یادآور روزهای پیروزی منطق و استدلال بر انواع ابزار نظامی و امنیتی ابرقدرتها دانست. به گزارش مهر گیلان  ؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه‌شنبه در مراسم تقدیر و تجلیل از برگزیدگان و شایستگان تقدیر سی و چهارمین جایزه کتاب […]

رئیس جمهور ایام خاطره انگیز دهه فجر را یادآور روزهای پیروزی منطق و استدلال بر انواع ابزار نظامی و امنیتی ابرقدرتها دانست.
به گزارش مهر گیلان  ؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه‌شنبه در مراسم تقدیر و تجلیل از برگزیدگان و شایستگان تقدیر سی و چهارمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و چهارمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، گفت: باید با اندیشه و بیان حقیقت، جامعه را آسیب ناپذیر کنیم.

 

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه در مسایل مهم اجتماعی و سیاسی می‌توان با بیان حقایق، بیدار کردن ذهن‌ها و اندیشه‌ورزی در برابر مشکلات به پیروزی رسید، اظهار داشت: با فکر، اندیشه و قلم، می‌توان مشکلات موجود را برطرف کرده و کتاب می‌تواند جامعه را به حرکت درآورد.

آقای روحانی، با تبریک ایام دهه فجر، گفت: انقلاب اسلامی پیروزی منطق، بیان، استدلال، قلم، کتابت، علم مردم با راهبری امام ،در برابر قدرت و انواع ابزار نظامی و امنیتی و نیز پشتیبانی همه ابرقدرت‌ها از رژیم استبداد بود.

رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ایران این واقعیت را برای همه آشکار کرد که شرایط هر چقدر هم سخت و دشوار باشد، پایان آن پیروزی حق بر باطل خواهد بود و این موضوع امید بزرگ برای حرکت عدالت‌خواهانه همه انسان‌ها در طول تاریخ است.

آقای روحانی کتاب را مظهر و آئینه‌ای از اندیشه و فکر یک اندیشمند، عالم و صاحب قلم توصیف کرد و اظهارداشت: کتاب همان فکر است، فکری که خدای بزرگ هنرمند، توانست به واسطه ان قدرتی را به ما عنایت کند که آنچه در ذهن و مغز ما پرورش می‌یابد با اشاره و حرکت قلم به دیگران منتقل شده و ماندگار شود.

رییس‌ جمهوری افزود: تنها و مهم‌ترین راه انتقال آنچه در قرن‌های گذشته اتفاق افتاده به نسل امروز، کتابت بود و لذا معجزه آسمانی اسلام، گاهی قرآن و گاهی کتاب نامیده می‌شود. یعنی می توان گفت همه معجزه پیامبر اسلام(ص) کتاب، قرآن، نوشتن، خواندن و تلاوت کردن است و همین معجزه بود که به همه قدرت‌های آن زمان و کفر و بت پیروز شد.

آقای روحانی خاطر نشان کرد: بدون تردید، حرف نو، راه نو و نظریه جدید جاذبه بیشتری دارد و از اثر ماندگارتری برخوردار است. چه بسا کتاب‌ها و سخنان زیادی گفته شده اما ماندگار نشدند و در مقابل برخی از نوشته‌ها در کتابخانه‌های مردم در کنار قرآن مجید و نهج‌البلاغه وجود دارد و بدون شک کتاب‌های بوعلی سینا، فارابی، شیخ مفید و شیخ طوسی از قفسه کتابخانه‌های مردم حذف‌شدنی نیست.

رییس جمهوری با طرح این سوال که امام راحل چگونه توانست انقلاب اسلامی را رهبری و به پیروزی برساند، به اتفاقات روز ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ اشاره کرد و گفت: امام توانست حتی نیروهای مسلح رژیم گذشته را به دامان ملت و انقلاب بکشاند و آنها را جذب کند و در چنین روزی افسران نیروی هوایی شاه که در میان نیروهای سه‌گانه نزدیک‌ترین آنها به رژیم گذشته بودند، و در شرایطی که هنوز معلوم نبود، پایان انقلاب، پیروزی و یا شکست است، با دل و جان و با افتخار در برابر امام خمینی(ره) احترام نظامی گذاشتند.

آقای روحانی خاطر نشان کرد: امام(ره) اگر چه رسانه‌ای مانند رادیو و تلویزیون در اختیار نداشت اما با یک نوار ضبط صوت و با بلندگوهای مساجد سخن خود را به گوش همه جهانیان رسانید. امام(ره) با قلم، اعلامیه و کلام خویش جامعه را به حرکت درآورد.

رییس شورای عالی امنیت ملی، اندیشه، قلم و بیان را عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: امام(ره) با دو نظریه، اندیشه و سخن جدید انقلاب را به پیروزی رسانید و البته عده‌ای در همان ابتدا با آن مخالف بودند. نظریه اول امام پیوند دین و سیاست و جدا ناپذیری آن بود و عده‌ای این نظریه را نمی‌پسندیدند و تصور می‌کردند دین عمدتاً برای معنویت و ارتباط انسان با خدا و ساختن آخرت است و فکر نمی کردند که آخرت محصول دنیاست.

رییس‌ جمهوری افزود: برخی تصور می‌کردند که جنس سیاست با دین سازگار نیست چرا که اساس دین صداقت، معنویت و وفای به عهد است و جنس سیاست بازیگری‌های مختلف، ‌فریب، دروغ‌گویی و دو رویی است، اما سیاست به معنای راه صحیح جامعه و ارتباط درست کشورها، ملت‌ها و دولت‌ها با یکدیگر، حفظ منافع و مصالح ملی، عین دیانت است و مگر پیامبر اسلام(ص) با دیگران معاهده صلح و پیمان و چارچوبی برای اداره شهر مدینه و دنیای اسلام و چارچوبی برای زندگی مسلمان و غیرمسلمان در کنار یکدیگر در مدینه، نداشت؟

آقای روحانی گفت: معنای اسلام این نیست که افکار، اندیشه و ادیان دیگر در جامعه حذف شده و حضور نداشته باشند و اگر چنین بود، پیامبر به اهل کتاب و دین آنها احترام نمی‌گذاشت. البته که دین اسلام کمال یافته همه ادیان گذشته است، اما سایر ادیان هم از جایگاه و احترام برخوردارند و چنین نیست که با آمدن حضرت ابراهیم(ع) دین و سخن حضرت نوح(ع) به طور کامل از بین رفته باشد. البته هر دینی کمال و تکمیل یافته دین قبلی است و امروز اسلام دین کامل و هدایتگر در جامعه است.

رییس‌ جمهوری افزود: اگر سیاستی، استقلال کشور، دین و هویت مردم را به باد می‌دهد، این دین است که ‏باید در مقابل آن بایستد و راه و رسم درست را در جامعه استقرار دهد. ‏

آقای روحانی در ادامه با اشاره به نظریه دوم امام راحل، اظهار داشت: براساس این نظریه امام(ره) معتقد بودند ‏که یک ملت با وحدت و یکپارچگی می‌تواند در برابر هر قدرتی پیروز شود و این مهم‌ترین نظریه اجتماعی ‏و سیاسی امام امت بود و مخالفان آن چنین می‌گفتند که مگر می‌توان با دست خالی در برابر ابزارهای پیشرفته ‏نظامی ایستادگی کرد. ‏

رییس‌ جمهوری گفت: امام(ره) در روزهای سال ۵۷ باوجود شبهه‌های فراوانی که وجود داشت، کاملاً مطمئن ‏بودند و هیچ تردیدی نداشتند که مردم و انقلاب پیروز خواهند شد و قاطعانه اعلام می‌کردند که وقتی ملت ‏دست به دست هم دهند، اراده آنها در برابر هر قدرتی به پیروزی خواهد رسید.‏

آقای روحانی اضافه کرد: در دوران پس از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز زمانی که در ماه‌های اولیه ‏انقلاب اتفاقات کردستان بوجود آمد، امام(ره) به جای اینکه نیروهای مسلح را خطاب سخنان خود قرار دهد ‏و به آنها دستور صادر کند، خطاب به مردم اعلام می‌کرد که پاوه در خطر است و باید با آن مقابله شود. در ‏دوران دفاع مقدس نیز همواره از مردم دعوت می‌کردند در برابر تجاوزگری رژیم صدام بایستند و این ‏موضوع عامل اصلی پیروزی در برابر دشمنان بود. ‏

رییس‌ جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به عوامل اصلی موفقیت در موضوع مذاکرات هسته‌ای با شش قدرت بزرگ، اظهار داشت: عامل اصلی پیروزی در این مذاکرات دو نظریه رهبر معظم انقلاب بود. اینکه ایشان در ایام انتخابات سال ۹۲ اعلام کردند که رأی مردم، حق‌الناس است و هر کس حتی اگر با نظام میانه‌ای ندارد باید بخاطر کشورش پای صندوق‌های رأی بیاید و نیز با نظریه نرمش قهرمانانه، باعث شدند که ما در مذاکرات به موفقیت برسیم.

آقای روحانی خاطر نشان کرد: بی‌تردید عامل اصلی پیروزی هسته‌ای، رأی مردم در خرداد ۹۲ و اجتماع بزرگ مردمی پای صندوق آراء بخاطر بیانات مقام معظم رهبری بود.

رییس‌ جمهوری اضافه کرد: عده‌ای بر این باور هستند که نباید با قدرت‌های جهانی گفتگو و مذاکره کرد و با آن مخالف اند چرا که معتقدند آنها بر سر ما، کلاه می‌گذارند، اما ما با توجه به دو نظریه و فتوای سیاسی مقام معظم رهبری توانستیم با منطق، استدلال و عزت، روند مذاکرات و توافق را به جایی برسانیم که رییس جمهوری جدید آمریکا نمی‌تواند، این توافق را تحمل کند و آن را بدترین توافق در تاریخ آمریکا می‌داند.

آقای روحانی گفت: البته توافق هسته‌ای، نتیجه برد – برد داشته و به نفع همه و منطقه است و اینکه در کنار مذاکره ۱+۵، مذاکره قزاقستان و آستانه بوجود آمد، نشان‌دهنده آن است که مذاکره هسته‌ای می‌تواند الگویی برای انجام ده‌ها مذاکره به منظور امنیت و ثبات منطقه شود.

رییس‌ جمهوری افزود: بدون تردید اگر اندیشه نرمش قهرمانانه و حق‌الناس بودن آراء و تشویق مردم به حضور در پای صندوق آراء نبود، نمی‌توانستیم به پیروزی برسیم و امروز هم اگر ده‌ها مشکل پیش پای ما وجود دارد، بدانید که با فکر، اندیشه و قلم می‌توان آنها را برطرف کرد.

آقای روحانی خاطر نشان کرد: از تحول بزرگی مانند انقلاب اسلامی و مذاکرات سیاسی پیچیده ‌ای مانند مذاکرات هسته‌ای، با اندیشه و فکر عبور کردیم و این اندیشه از تراوش فکر صاحبان قلم و اندیشمندان است.

رییس‌ جمهوری در ادامه خاطر نشان کرد: اگر امروز معتقدند که جاذبه کتاب کم شده است باید علت آن را خود صاحبان قلم و اندیشه جستجو کرده و دولت نیز در این مسیر آماده کمک و حمایت است و همه وزرای ارشاد دولت یازدهم در برابر سخنان حق صاحبان قلم، گوش شنوایی داشته و دارند و همه باید تلاش کنیم که جاذبه لازم برای کتاب ایجاد کنیم.

آقای روحانی افزود: کتاب ابعاد مختلفی دارد که باید برای جذاب بودن آن به همه این ابعاد در کنار یکدیگر ‏توجه شود ضمن اینکه بایستی برندهای معروف و معتبر در عرصه نشر، چاپ و تألیف را تشویق و تقویت ‏نمود.‏

رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: قطعاً اگر کتابی موجب ایجاد شکاف و فاصله بین مردم و نیز اختلاف بین ‏مذاهب اسلامی و ترویج افراط‌گری و خشونت شود، مسلماً نمی‌تواند کتاب مفیدی باشد و کتابی مفید است ‏که وحدت‌آفرین باشد.‏

اقای روحانی افزود: متأسفانه عده‌ای متخصص خشونت هستند و از ذهن و بیانشان خشونت و تنش خارج ‏می‌شود در حالی که ما همه یک ملت واحد و منافع مشترک داریم و همه ایرانی هستیم، چرا باید رو در روی ‏یکدیگر قرار بگیریم. بیایید و بهتر است بگذاریم جامعه آرام بوده و همه با آزادی به صحنه بیایند و به انقلاب، ‏کشور و صندوق آراء عشق بورزیم.‏

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: اسلام برای ما جمهوریت، صندوق آراء و حاکمیت ملی آورد و جمهوریت و ‏صندوق آراء برای ما تقویت فرهنگ اسلام را خواهد آورد. ما فرهنگی بدون قانون و دولت نمی‌خواهیم بلکه ‏فرهنگ ما در کنار دولت است . در عین حال دولت بی‌فرهنگ هم برای ما بی‌ارزش است. لذا ‏فرهنگ ما هم باید فرهنگ قانون و در چارچوب قانون باشد و اینها اهداف بلندی است که از روز نخست ‏نهضت اسلامی به دنبال آن بوده‌ایم.‏

آقای روحانی خاطر نشان کرد: کتاب باید بتواند میراث گذشتگان ما را به خوبی حفاظت کرده و اندیشه ما را ‏برای حرکت به سوی تعالی تقویت نموده و زمینه را برای آینده‌ای پرغرور رقم بزند.‏

در ابتدای این مراسم صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به اقدامات دولت برای ‏تقویت اصحاب قلم و اندیشه، گفت: در دولت یازدهم اصحاب فکر ، قلم و نشر احساس همنوایی، یگانگی ‏و وحدت با دولت داشته‌اند و دولت این را سرمایه بزرگی برای خود می‌داند.‏

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروز دوران سخت‌گیری برای اصحاب قلم و اندیشه به پایان رسیده و دوران همکاری و هم‌اندیشی آغاز شده است و از مجموعه ۶۵ هزار اثری که امسال مجوز نشر گرفته‌اند، تعداد بسیار ناچیزی در مسیر ممیزی و نظارت قرار گرفتند که قابل ذکر نیست و این تعداد نیز با مذاکره و گفتگو قابل حل و فصل است.

وی گفت: اصحاب فرهنگ و هنر به دنبال محیطی با ثبات و توام با آرامش هستند و از این رو سیاست دولت ایجاد فضای با ثبات و محیطی آرام برای صاحبان اندیشه است./ انتهای پیام