رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امنیت غرب آسیا با توجه به شرایط گذشته و حال آن هم برای کشورهای منطقه و هم در سطح جهانی بسیار مهم است. به گزارش  مهر گیلان ، علی لاریجانی در نخستین کنفرانس امنیتی تهران در سالن اجلاس سران افزود: از دیرباز به چند علت این منطقه مد نظر بوده […]

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امنیت غرب آسیا با توجه به شرایط گذشته و حال آن هم برای کشورهای منطقه و هم در سطح جهانی بسیار مهم است.

به گزارش  مهر گیلان ، علی لاریجانی در نخستین کنفرانس امنیتی تهران در سالن اجلاس سران افزود: از دیرباز به چند علت این منطقه مد نظر بوده نخست بخش قابل توجهی از انرژی در این منطقه است به نحوی که بیش از یک سوم نفت جهان و ۱۵ درصد  صادرات گاز از این منطقه است دوم آنکه این منطقه محل تلاقی سه قاره مهم اروپا، آسیا و آفریقاست.
لاریجانی افزود : وجود آبراهه های مهم و دسترسی به آبهای آزاد و بزرگ و نیز وجود کانون های اصلی مد نظر مسلمانان در این منطقه از دیگر ویژگی های غرب آسیاست و از این نظر صاحبنظران این منطقه را قلب زمین می نامند.
رییس مجلس گفت: به این علت غرب آسیا محل کشمکش های بین المللی در ادوار مختلف بوده و جنگهای گوناگونی با رویه های مختلف در این منطقه رخ داده است و امروز نیز کشمکش هایی از جنس متفاوت در آن دیده می شود و  غرب آسیا  امروز در به هم ریختگی امنیتی نسبتا شدیدی به سر می برد.
لاریجانی افزود: قرارداد سایس – پیکو میان فرانسه و انگلیس برای تشکیل کشورها و مرزبندی های قراردادی براساس نظم وستفالیایی از حدود صد سال پیش تاکنون نتوانسته به انضباط امنیتی منجر شود و نه فقط آرامشی خلق نکرد که جنگهای پی در پی چه از جنس مبارزه با خلق دروغین رژیم صهیونیستی و چه جنگهای نیابتی کنونی و مهم تر از آن احساس نا امنی در منطقه و سرنوشت آن و بی اعتمادی به قدرتها را در برداشته است.
۶ نشست تخصصی در کنفرانس امنیتی تهران
این کنفرانس یک روزه  ۶ نشست تخصصی دارد و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی سخنران افتتاحیه و دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز سخنران اختتامیه آن است.
قرار است در این کنفرانس وزرای خارجه، دفاع و اطلاعات و همچنین دکتر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی سخنرانی کنند.
سیدجلال دهقانی فیروزآبادی، دبیر کنفرانس امنیتی تهران نیز در این باره  گفت: موضوع نخستین کنفرانس امنیتی تهران ، نظم امنیتی منطقه ای در غرب آسیاست.
وی تصریح کرد: با توجه به تحولات اخیر منطقه و شرایط حساس کنونی ، نیاز به مشورت نخبگان و اندیشمندان منطقه در سطوح علمی و اجرایی احساس می شود.
دهقانی فیروزآبادی در خصوص میهمانان این همایش گفت: سطح کنفرانس امنیتی تهران، بین المللی است و اندیشمندان فعال در حوزه نظم امنیتی منطقه از میهمانان این کنفرانس خواهند بود./انتهای پیام/صدا و سیما
/