استاندار گیلان در گردهمایی فعالان عرصه صنایع دستی با اشاره به تشکیل سرای تجاری ایرانیان در آستاراخان روسیه با مدیریت اتاق بازرگانی گیلان اظهار کرد: غرفه دائمی صنایع دستی گیلان در این مرکز تشکیل و به هنرمندان گیلانی اختصاص خواهد یافت. به گزارش مهر گیلان ،دکتر محمدعلی نجفی در این گردهمایی که به مناسبت روز […]

استاندار گیلان در گردهمایی فعالان عرصه صنایع دستی با اشاره به تشکیل سرای تجاری ایرانیان در آستاراخان روسیه با مدیریت اتاق بازرگانی گیلان اظهار کرد: غرفه دائمی صنایع دستی گیلان در این مرکز تشکیل و به هنرمندان گیلانی اختصاص خواهد یافت.

به گزارش مهر گیلان ،دکتر محمدعلی نجفی در این گردهمایی که به مناسبت روز صنایع دستی در سالن غدیر استانداری برگزار شد با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این نشست با بیان اینکه بسیار خرسندم که امروز در جمع افرادی حضور دارم که از هنر، عشق، اندیشیدن و خلاقیت سخن می گویند افزود : هر جا که عشق،هنر و خلاقیت وجود داشته باشد دیگر خشونت ،نفرت و دشمنی نخواهد بود.

استاندار گیلان افزود : چه زیباست که در این نشست هنرمندان، فرهیختگان، صاحبان علم، دانایی و هنر حضور دارند.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به حضور بیش از دوسوم بانوان در این نشست اظهار داشت : از جلساتی که اکثریت آن را بانوان تشکیل دهند استقبال می‌کنیم زیرا حضور بیشتر بانوان در عرصه اشتغال از جمله مباحث مهم در رفع بیکاری استان به شمار می‌رود.

دکتر نجفی با بیان اینکه متأسفانه در دورانی ،  بخش صنایع دستی مغفول واقع شد افزود : باتوجه به ایجاد انگیزه جهت تولید ثروت در صنایع دستی صادرات این بخش در جهان به بیش از ۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

استاندار گیلان سهم کشورمان را از این آمار در حدود ۶۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود : به رغم آنکه جزو ۱۰ کشور بزرگ دارای فرهنگ و هنر صنایع دستی به شمار می‌رویم اما سهم‌مان در این بخش بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به همت دولت تدبیر و امید در تعامل با دنیا اذعان کرد: با درهای بسته و قطع ارتباط با دنیا نمی‌توان عرصه هنر به ویژه صنایع دستی را پرورش داد و زمینه معرفی این صنایع و صادرات آن به دنیا را فراهم کرد.

استاندار گیلان بر ضرورت  ارتباط هر چه بیشتر با سایر کشورها جهت عرضه محصولات صنایع دستی تاکید کرد و افزود : باید عرصه حضور بین المللی را در این بخش فراهم کنیم.

دکتر نجفی با اشاره به سخنان چند تن از هنرمندان در ابتدای این نشست تصریح کرد : نیاز به ارتباط جهانی و بازار یابی منطقه‌ای، توسعه زیرساخت‌ها و همچنین توسعه بازار داخلی در جامعه برای گسترش استعداد صنایع‌دستی وجود دارد.

استاندار گیلان توسعه گردشگری را از جمله مباحث پیگیر در استان برشمرد و افزود : از جمله ارکان مستحکم توسعه گردشگری و حضور گردشگران، هنرهای دستی شما عزیزان است که الحمدا… در استان فراهم است.

استاندار گیلان با اشاره به افزایش فعالان عرضه صنایع دستی از ۱۲ هزار نفر به ۲۱ هزار نفر در گیلان اظهار داشت : چنانچه فرصت‌ها را در توسعه زیرساخت ها و امکانات اعتباری، بیمه ای، بازاریابی مناسب فراهم کنیم قطعاً شاهد افزایش این آمار خواهیم بود.

استاندار گیلان صنایع دستی را از جمله جاذبه‌های خوب گردشگری در استان عنوان کرد و افزود : انشاء ا… با شما و همراه شما در جهت توسعه این بخش گام بر می‌داریم.

استاندار گیلان با بیان اینکه در دولت یازدهم گام‌های مستمری را در جهت امنیت شغلی، ایجاد بازارچه‌های مناسب و اتحادیه‌ها برداشتیم افزود : برای حل مشکلات  بیمه‌ای این بخش باید گام کشوری برداشته شود و قطعاً تحقق این مهم را از طریق دولت پیگیری می کنیم .

استاندار گیلان بر ضرورت حضور نمایندگان انجمن و تشکل‌های صنایع دستی در جلسات مربوط به صنایع دستی تأکید کرد و افزود : نمایندگان شما باید در این نشست‌ها حضور داشته تا بحث‌ها را مطرح کنند.

استاندار گیلان بر لزوم فراهم شدن امکانات لازم جهت صدور محصولات صنایع دستی به کشورهای همسایه  تأکید کرد و افزود : در شهریور ماه سال جاری سرای  تجاری ایرانیان با نام گیلان در آستراخان روسیه که مرکز تجارت بین‌المللی روسیه بزرگ و کشورهای حاشیه دریای خزر است گشایش می یابد  که در آن غرفه‌ای به نام صنایع دستی و هنرمندان گیلانی اختصاص خواهد یافت.

دکتر نجفی به معاون هماهنگی امور اقتصادی خود مأموریت داد تا حل مشکل معوقات بانکی  هنرمندان و کارگاه‌های صنایع دستی و پرداخت تسهیلات را از طریق کارگروه‌های رفع موانع تولید پیگیری کند.

استاندار گیلان با انتقاد از نحوه فعالیت مجموعه دائمی نمایشگاهی فرش دستباف  اظهار داشت : این مرکز نمایشگاهی را فعال ، پویا و چراغ آن را روشن ندیدم  و چنانچه واحدهای غیر فعال در این مرکز وجود دارد باید در اختیار هنرمندان و بخش‌هایی که می‌توانند فعالیت کنند قرار گیرد.

دکتر نجفی با بیان اینکه دولت و استانداری متعلق به مردم و ملت است افزود : به عمل اعتقاد داریم و استانداری متعلق به شما عزیزان بوده و می‌توانید گفتمان‌هایتان را در فضاهایی اینگونه‌ای اعلام  کنید.
وی افزود : امکانات دولت متعلق به کسانی است که در عرصه‌های بخش خصوصی تلاش می‌کنند.

دکتر نجفی بر ضرورت صادرات هرچه بیشتر محصولات صنایع دستی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های خالی و تأکید کرد و افزود : در سال جاری باید منابع صندوق کارآفرینی و امید و بانکها در بخش  صنایع دستی کار بیشتر شود.

وی با اشاره به خرسندی مسئولین و مدرم از مشاهده روستاهای بدون بیکار اظهار داشت : انشاء ا… روزی رسد تا شاهد استان بدون بیکار باشیم و این مهم با کمک امثال شما محقق خواهد شد.

دکتر نجفی همچنین تأکید کرد : بانک‌ها باید هدایای اعطایی خود از محصولات صنایع دستی بهره‌مند شده و همکاری لازم را در این بخش داشته باشند.

وی افزود : مباحث مطرح شده از سوی شما هنرمندان عزیز را با جدیت دنبال خواهیم کرد و مشتاق هستیم تا جلساتی که مشکلات شما را حل کند دنبال کنیم.

در پایان این نشست استاندار گیلان از پیشکسوتان و هنرمندان برتر صنایع دستی قدردانی کرد./ انتهای پیام