بررسی های اولیه نشان می دهد قدمت خانه شبان به اواخر دوره قاجار می رسد خانه قدیمی شبان در شهر رشت تخریب شد. به گزارش  مهر گیلان ،  سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان امروز گفت : در حالیکه پرونده قدمت خانه شبان در شورای ثبت ملی […]

بررسی های اولیه نشان می دهد قدمت خانه شبان به اواخر دوره قاجار می رسد

خانه قدیمی شبان در شهر رشت تخریب شد.
به گزارش  مهر گیلان ،  سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان امروز گفت : در حالیکه پرونده قدمت خانه شبان در شورای ثبت ملی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در دست بررسی  است ، مالک این خانه در اقدامی غیر قانونی آن را تخریب کرد که این کار موجب واکنش شهروندان دوستدار آثار تاریخی شد.
آقای جهانی با بیان اینکه مالک خانه شبان از حدود یک ماه پیش بدون توجه به هشدار یگان حفاظت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان و بصورت مخفیانه تخریب این خانه  قدیمی را از داخل آغاز کرد افزود :  وی در اقدامی غیر قانونی  و با استفاده از تعطیلی جمعه هفته گذشته سربندی و بخشی از دیوارهای این خانه را تخریب کرد.
وی با اشاره به اینکه  بررسی های اولیه نشان می دهد  قدمت خانه شبان به اواخر دوره قاجار می رسد گفت : پرونده خانه شبان اردیبهشت امسال به شورای ثبت ملی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ارسال شد که متاسفانه اعلام نظر نهایی در خصوص قدمت این خانه قدیمی در بوروکراسی اداری بطول انجامید.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت : پیش از این شهرداری رشت مجوز تخریب خانه شبان و ساخت خانه جدید را به مالک آن داده بود که با ممانعت اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری  قرار شد تا تعیین تکلیف قدمت این خانه قدیمی و احتمال ثبت ملی آن در فهرست آثار تاریخی تخریب نشود.
خانه  شبان متعلق به میرزا یوسف خان شبان نخستین شهردار فومن بود که  پس از زندگی کردن چهار  نسل از فرزندان و نوادگان  وی ، به شخصی فروخته شد./  انتهای پیام