نخستین همایش کشوری «تغییر اقلیم و امنیت انرژی» با حضور اساتید برجسته و بنامی از دانشگاههای صنعتی شریف، علم و صنعت و گیلان در دانشگاه گیلان برگزار شد. به گزارش مهر گیلان ،به همت کار گروه تخصصی آب و انرژی و اداره کل پدافند غیرعامل استان گیلان و با همکاری صنعت آب و برق استان […]

نخستین همایش کشوری «تغییر اقلیم و امنیت انرژی» با حضور اساتید برجسته و بنامی از دانشگاههای صنعتی شریف، علم و صنعت و گیلان در دانشگاه گیلان برگزار شد.
به گزارش مهر گیلان ،به همت کار گروه تخصصی آب و انرژی و اداره کل پدافند غیرعامل استان گیلان و با همکاری صنعت آب و برق استان گیلان، دانشگاه گیلان و اداره کل پدافند غیر عامل استان گیلان، نخستین همایش” تغییر اقلیم و امنیت انرژی ” در دانشگاه گیلان برگزار شد. این همایش با حضور مقامات کشوری با موضوعات مختلفی نظیر تغییر اقلیم در ایران با تاکید بر فرین های اقلیمی ۳۰ سال اخیر، اثر تغییرات آب و هوایی بر پایداری و امنیت انرژی برق، مکانیسم های جبرانی برای کاهش اثرات سوء تغییر اقلیم و راهکارهای عملی در مواجهه با تغییر اقلیم و امنیت انرژی شروع بکار کرد.
در این همایش سردار مطیعی معاون انرژی پدافند غیر عامل کشور گفت:
در پدافند غیر عامل، ما به تهدیدات طبیعی نمی پردازیم و تمرکز ما بر روی تهدیداتی است که دشمنان ایجاد می کنند. پدافند غیرعامل، اصلی است برای همیشه. امروز جنگهای نظامی در اولویت آخر قرار دارد. اما تهدیدات نظامی محور کار پدافند غیرعامل نیست. امروز با گسترش روز افزون تروریست، نگاه پدافند غیرعامل از حوزه نظامی به حوزه امنیت کشیده شده است. امروزه رشد شهرهای هوشمند با استفاده از تکنولوژیهای نو از جمله اینترنت اشیا از موضوعات محوری پدافند غیر عامل است. امروز همه ابرقدرتهای جهان تمرکزشان بر روی شهرهای هوشمند است. ما بدنبال پدافند شهرهای هوشمند هستیم.تمامی زیرساختهای ما در وابستگی شدید به یکدیگر هستند.موضوع فناوریهای نو مسئله جدی وابستگی زیرساختها به یکدیگر است. دو نکته اساسی پدافند غیر عامل تهدیدات انسان ساخت و آسیب پذیری است.و پنج ویژگی انرژی از منظر پدافند غیر عاملعبارتند از: ۱- انرژی آستانه تحمل مردم است۲-انرزی با توجه به آسیب پذیریهایی که دارد ظرفیت مورد توجه دشمن می باشد. ۳-عملکرد دشمن
وی افزود: رصد و پایش تاثیر منفی اقلیم و کنترل تبعات آن، اقدامات متمرکز ملی بر موضوع آب ، محیط زیست و …، همگرای های منطقه ای، مشخص نمودن سناریوهای پیامد تغییر اقلیم و مسئولیت پذیری دستگاههای اجرایی در برابر غییر اقلیم از جمله راهکارها برای مقابله با پیامدهای تغییر اقلیم می باشد.
مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان در خصوص هدف همایش ” تغییر اقلیم و امنیت انرژی ” بیان داشت:هدف از برگزاری این همایش، فراهم نمودن بستری مناسب برای تبادل افکار و اندیشه های نوین محققان، اساتید، مدیران ، کارشناسان و خبرگان علمی و فنی است.
مهندس عظیم بلبل آبادی با اشاره به اینکه استان گیلان ، یکی از استانهای پیشرو در زمینه مهم پدافند غیر عامل است، افزود:
در طی سالهای گذشته از جمله سال ۸۳ و ۸۶ و همچنین در سال ۹۵ استان گیلان بارش برف سنگین را تجربه کرد که با توجه به نوع و مدت زمان بارش، این بارش ها بی ارتباط با تغییر شرایط آب و هوایی نمی تواند باشد. در ارتباط با بارش برف در بهمن ماه سال ۹۶ از حدود ۲۸۷۵ کیلومتر مدار خطوط انتقال و فوق توزیع منصوبه در سطح استان ، ۱۰۷۵ کیلومتر مدار تحت تاثیر بارش برف قرار گرفت و مجموعا ۱۲ میلیارد تومان خسارت را برای شبکه برق گیلان به همراه داشت.
وی افزود: در شهریور ماه سال جاری نیز با افزایش دمای متوسط نسبت به مدت مشابه در سال ۹۵ رو به رو بوده ایم که این موضوع موجب افزایش رشد پیک بار غیرهمزمان استان به میزان ۷ درصد و همچنین افزایش مصرف انرژی ۶ ماهه اول سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ به میزان ۱۲٫۴۲ درصد شده است که بخشی از این افزایش مصرف انرژی بی ربط با تغییرات شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان گیلان نمی باشد.
مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان به راهکارهای برق منطقه ای گیلان در خصوص تغییر اقلیم اشاره کرد و گفت:
شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان با توجه به چالشهایی که امسال و سالهای گذشته از نظر گرما و سرمای زیاد که ناشی از تغییر اقلیم بوده راهکارهای متفاوتی را برای مقابله با تغییر اقلیم اتخاذ کرده است. از جمله این راهکار ها، بازنگری در طراحی خطوط بود تا در طراحی خطوط برای برق گیلان، پهنه آب و هوایی فوق سنگین را مد نظر قرار بدهیم و طراحی بر این اساس صورت گیرد. استفاده از پستهایGIS بجای پستهای معمولی نیز از دیگر راهکارهای شرکت بودکه ضمن کاهش ابعاد زمین به نصف برای احداث پست، معماری و نمای ساختمان پست مثل دیگر ساختمانهای مسکونی شهر می باشد که از نظر پدافند غیرعامل حائز اهمیت بسیار می باشد. نصب تجهیزات پست در داخل سوله و به صورت INDOOR از دیگر اقدامات مهم شرکت بود که این تجهیزات را در برابر ریزگرهای احتمالی مقاوم می سازد. به عبارتی شرکت برق گیلان در برنامه ریزی و طراحی خطوط و پستها شرایط اقلیمی و آب و هوایی را مد نظر قرار داده تا تاب آوری شبکه انتقال را افزایش بدهد.
در همایش تغییر اقلیم و امنیت انرژی دکتر رضی ریاست دانشگاه گیلان گفت:
تغییر اقلیم و گرم شدن زمین در دوره معاصر، محیط زیست را تهدید می کند. بخش اعظمی از این امر ناشی از استفاده از سوخت فسیلی است و به رقابت کشورها برای صنعتی شدن بر می گردد. امروز مسئله محیط زیست، مسئله ای جهانی است و نگاه جمعی برای حل این مسئله را می طلبد. وضعیت مصرف انرژی در کشور ما در وضعیت مطلوبی نیست و ما برای بهینه تر کردن مصرف انرژی باید آگاه سازی لازم را انجام بدهیم و باید هوشیار سازی عمومی در این خصوص انجام گیرد. امروز دانشگاه رسالت خود را به حل تخصصی مسائل جامعه گذاشته است و می خواهیم تبادل بیشتری را با دنیای واقعی داشته باشیم.
گفتنی است که در نخستین همایش ملی «تغییر اقلیم و امنیت انرژی»اساتید برجسته و بنامی از دانشگاههای صنعتی شریف، علم و صنعت و گیلان به سخنرانی پرداختند و راهکارهایی را برای کنترل پیامدهای تغییر اقلیم ارائه دادند. ایجاد امکان برای هر محیط و ناحیه اقلیمی تا با توجه به شرایط خودش به تعادل برسد و عدم دخالت در آن، افزایش امکانات و توانایی های محلی، پرهیز از آسیب رساندن به منابع محلی منطقه، آگاه سازی و هوشیار سازی افراد جامعه جهت پایین آوردن مصرف انرژی، مشارکت آحاد جامعه و مسئولان، نهادینه سازی همکاری ها و اقدامات مشترک و مد نظر قرار دادن تمامی ابعاد مسائل اخلاقی از جمله راهکارهای اساتید دانشگاهی برای کنترل پیامدهای تغییر اقلیم در نخستین همایش کشوری «تغییر اقلیم و امنیت انرژی» بود.