وقتی شوی “قطعات فلزی” به عنوان مدرک به نمایش درآمد، رسانه ها اعلام کردند: هیلی مامور ارائه کیفرخواست جدید علیه تهران است تا اقدام ضدبرجامی ترامپ را توجیه کند. به گزارش مهر  گیلان ، نیکی هیلی سفیر فعلی آمریکا در سازمان ملل قطعاتی فلزی را به عنوان نوعی مدرک به نمایش گذاشت، قطعاتی که ظاهرا […]

وقتی شوی “قطعات فلزی” به عنوان مدرک به نمایش درآمد، رسانه ها اعلام کردند: هیلی مامور ارائه کیفرخواست جدید علیه تهران است تا اقدام ضدبرجامی ترامپ را توجیه کند.

به گزارش مهر  گیلان ، نیکی هیلی سفیر فعلی آمریکا در سازمان ملل قطعاتی فلزی را به عنوان نوعی مدرک به نمایش گذاشت، قطعاتی که ظاهرا بقایای موشکی بود که از یمن به طرف ریاض پایتخت عربستان سعودی شلیک شده است اقدامی که در ادامه سیاست جدید امریکا برای اعمال تحریم های جدید به بهانه توانمندی موشکی ایران ارزیابی شده است.

این اقدام امریکا بازخوانی سناریویی است که در زمان دولت بوش برای حمله به عراق به بهانه سلاح های کشتار جمعی اجرا شد و پاول وزیرامور خارجه وقت امریکا یک سال برای متقاعد کردن ایجاد ائتلافی برای حمله به عراق وقت گذاشت .

اما دلیل طراحی این سناریو در خصوص توان موشکی ایران چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید رفتار امریکا در خصوص تعامل با توانمندی های کشورهای غیر همسو با سیاستهای غرب را بررسی کنیم .

مقایسه برخورد امریکا با توانمندی هسته ای ایران ، کره شمالی و لیبی نشان می دهد که امریکا با هدف محدود کردن توانمندی هسته ای این کشورها رویکرد تهدید و تحریم را همزمان به کار گرفته است اما هر یک از این کشورها رویکردهای متفاوتی را در قبال سیاستهای امریکا اتخاذ کردند.

کره شمالی بی توجه به تهدید و تحریم های امریکا ازمایش های تسلیحاتی خود را بی محابا ادامه داد و اخیرا رسما اعلام کرد که سراسر خاک امریکا در تیررس موشک های این کشور است به گونه ای که ترامپ که تاکنون بارها کره شمالی را تهدید به اقدام نظامی کرده بود عملا موضوع قاطعی در قبال این تهدید اشکار اتخاذ نکرد و تیلرسون وزیرخارجه این کشور امادگی امریکا را برای مذاکره با کره شمالی اعلام کرد .

لیبی در زمان قذافی، دیگر کشور غیر همسو با امریکا بود که توانمندی هسته ای داشت ، امریکایی ها ابتدا با تهدید لیبی به حمله نظامی این کشور را وادار کردند تا تمامی تجهیزات هسته ای خود را سوار بر کشتی تحویل امریکایی ها دهد و پس از ان به بهانه مبارزه با تروریسم با همراهی ناتو، نظام لیبی را سرنگون کردند و قذافی سرنوشتی پیدا کرد که همگان دیدند.

امریکایی ها در مقابله با توان هسته ای ایران دو راهکار تهدید و تحریم را همزمان به کار گرفتند اما موضع ایران در قبال فشارهای امریکا با دو تجربه قبلی یعنی کره شمالی و لیبی متفاوت بود چراکه ایران ضمن پافشاری بر حقوق هسته ای خود رسما اعلام کرد که به هیچ عنوان به دنبال تسلیحات هسته ای نیست و حرکت در این جهت را مخالف اعتقادات دینی و شرع می داند.

ایران در کنار این موضع قاطع ، توان موشکی خود را برای دفاع از حقوقش گسترش داد و در کنار این توان دفاعی با جامعه جهانی تعامل کرد به گونه ای که نه مثل لیبی خود را تسلیم و نه همچون کره شمالی به سمت سلاح هسته ای حرکت کرد، بلکه با مذاکرات هسته ای ضمن تثبیت حقوق هسته ای خود حمایت آژانس بین المللی انرژی اتمی و افکار عمومی جهان را جلب کرد .

با این شرح می توان ارزیابی دقیق تری از علت فشارهای اخیر امریکا و اروپا در قبال توان موشکی ایران داشت ،چراکه بابه چالش کشیدن توان موشکی و توان بازدارندگی عملا می توانند در گام بعدی توان هسته ای را هدف قرار دهند و اصرار ایران بر غیر قابل مذاکره بودن توان موشکی در همین چارچوب است .

در همین باره، شبکه عربی المیادین گزارش داد واشنگتن با اتهامات و نمایش دراماتیک لاشه موشک، بدنبال همراه کردن برخی متحدان و ایجاد جبهه جدید ضد ایرانی است و بنظر می رسد نیکی هیلی مامور ارائه کیفرخواست جدید علیه تهران است تا اقدام ضدبرجامی ترامپ را توجیه و تقویت کند.

در مجموع با مقایسه عملکرد ایران، کره شمالی و لیبی در قبال فشارها بر توان هسته ای مشاهده می شود که مواضع ایران عقلانی و حکیمانه بوده و توان مقابله با ایران را از امریکا سلب کرده است.

محمدرضا طلاجوران