استاندار شناسایی ظرفیت های قانونی و امکان سنجی های کافی در ابعاد توسعه محور را یک ضرورت جهت گسترش همکاری های دو کشور ایران و آذربایجان خواند و گفت: مبادلات بانکی از مباحثی است که باید تسهیل شود. به گزارش مهر گیلان؛ دکتر مصطفی سالاری صبح امروز در حاشیه برگزاری همایش تجاری نقش راه آهن […]

استاندار شناسایی ظرفیت های قانونی و امکان سنجی های کافی در ابعاد توسعه محور را یک ضرورت جهت گسترش همکاری های دو کشور ایران و آذربایجان خواند و گفت: مبادلات بانکی از مباحثی است که باید تسهیل شود.

به گزارش مهر گیلان؛ دکتر مصطفی سالاری صبح امروز در حاشیه برگزاری همایش تجاری نقش راه آهن آستارا در تسهیل حمل و نقل بین‌المللی در آستارا در گفتگو با خبرنگاران ایرانی و آذربایجانی افزود: برای تسهیل روابط دو کشور و استفاده از ظرفیت ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان،تکمیل راه آهن شمال-جنوب مقدمه ای ضروری است.

وی با بیان اینکه راه آهن آستارا-آستارا بخشی از شبکه ترانزیتی مذکور است،تصریح نمود: راه آهن آستارا-رشت نیز از توافقات دو کشور است که تأمین منابع مالی آن به عنوان فاینانس با مشارکت جمهوری آذربایجان صورت می گیرد.

دکتر سالاری اظهار داشت: پس از تکمیل راه آهن باید فعالیت های دیگری را به صورت متمرکز دنبال کنیم که اجرای همایش های مشترک با محتوای توسعه پایدار تجاری و اقتصادی بخشی از آن است.

نماینده عالی دولت در گیلان شناسایی ظرفیت های قانونی و امکان سنجی های کافی در ابعاد توسعه محور را یک ضرورت جهت گسترش همکاری های دوکشور خواند و گفت:مبادلات بانکی از دیگر مباحثی است که باید تسهیل شود.

وی خاطرنشان کرد:معافیت های حوزه گمرکی در دست پیگیری از سوی دو کشور است و روسای جمهور ایران و آذربایجان اراده محکمی برای تحقق این هدف دارند.

دکتر سالاری به استفاده از تسهیلات قانونی جمهوری اسلامی ایران در مسیر افزایش مبادلات تجاری اشاره کرد و افزود:در نظر داریم که بارانداز راه آهن آستارا-آستارا در ایران را به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل نماییم و هم اکنون مراحل اخذ مجوزهای لازم برای این رویداد درحال انجام است.

وی به مزایای این طرح اشاره نمود و بیان داشت: در صورت اجرا فعالیت ها در منطقه ویژه اقتصادی و در ایستگاه پایانی راه آهن(آستارای ایران) از پرداخت مالیات معاف بوده که این امر خود موجب تشویق بازرگانان می شود.

دکتر سالاری خاطرنشان کرد:در حوزه ترانزیتی نیز کالاهایی که وارد ایستگاه شده و تبدیل به کالای دیگر می شود و یا پردازش بر روی آنها صورت می گیرد از پرداخت عوارض گمرکی ، مالیات و برخی هزینه های دیگر معاف و در نهایت با کاهش قیمت مواجه می گردد.

استاندار گیلان در پایان اظهار داشت:روسای جمهور و مسئولان دو کشور با نگاهی توسعه گرا به دنبال ایجاد بسترهای امن سرمایه گذاری برای بخش خصوصی هستند تا فعالیت های اقتصادی با کیفیتی مطلوب همراه با رشد ضریب اشتغال ادامه پیدا کند./  انتهای پیام