نشست کتاب خوان خبرنگاران استان با حضور دکتر هادی نوری مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان و جمعی از اصحاب رسانه گیلان با موضوع رسانه وکتاب در محل کارگاه هنر سروش برگزار شد. به گزارش مهر  گیلان، نشست کتاب خوان خبرنگاران استان عصر روز گذشته(شنبه۲۲ اردیبهشت) با حضور دکتر هادی نوری؛ مدیر کل کتابخانه […]

نشست کتاب خوان خبرنگاران استان با حضور دکتر هادی نوری مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان و جمعی از اصحاب رسانه گیلان با موضوع رسانه وکتاب در محل کارگاه هنر سروش برگزار شد.

به گزارش مهر  گیلان، نشست کتاب خوان خبرنگاران استان عصر روز گذشته(شنبه۲۲ اردیبهشت) با حضور دکتر هادی نوری؛ مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، مدیر کارگاه هنر سروش و جمعی از پیشکسوتان عرصه رسانه، خبرنگاران گیلان و نیز کتابداران و روسای ادارات کتابخانه های عمومی استان با در محل کارگاه هنر سروش برگزار شد.
سرعت تولید و انتقال خبر یکی از ویژگیهای رسانه در عصر جدید است
در ابتدای این نشست دکتر هادی نوری درسخنانی قرن بیست و یکم را  قرن اطلاعات و ارتباطات دانست و بیان کرد:  اطلاعات و ارتباطات از یک  پیوند ناگستنی برخوردار است. و این دو موضوع هر دو در اختیار رسانه است و مجموع این دو که عرصه دانایی را تشکیل میدهد، در اختیار رسانه قرار دارد.
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان خاطرنشان کرد: در دنیای مدرن از رسانه ها درخواست انعکاس واقعیت میشد اما در دو سه دهه اخیر با ورود به عصر پسا مدرن از رسانه ها کارکردی متمایزی خواسته شد که آن خلق واقعیت توسط رسانه هاست و این حکایت از قدرت رسانه ها دارد.
وی در ادامه عمومی سازی رسانه و سرعت تولید و انتقال خبر یکی از ویژگیهای رسانه در عصر جدید دانست و گفت: در عصر جدید خبر در ثانیه انتقال می یابد لذا تکنولوژی های جدید ارتباطی سبب شده تا ما با انبوهی از اطلاعات و انفجار اطلاعات روبرو شویم.
اگر کتاب نباشد گذران زندگی با کف روی آب است
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان تصریح کرد: در برخی موارد اطلاعات بر زندگی انسانها چیره شده و انسان را به سمت جلو هدایت می کند این حجم  اطلاعات حق تصمیم گیری را در انسانها بسیار سخت میکند و در بسیاری موارد اتفاقات انسانها تحت تاثیر این حجم اطلاعات ساخته می شود. وی در اشاره به نقش کتاب در رسانه افزود: کتاب در تصمیم گیرهای زندگی انسان نقش و  تاثیر زیادی دارد.
نوری ارتباط سطحی برخی انسانها با کتاب را خاطرنشان کرد و گفت: اگر کتاب نباشد گذران زندگی با کف روی آب است. اگر ارتباط کتاب با کاربر را وسیع ببینیم دیگر از خواندن و دیدن عبور و به مرحله اندیشه ورزی می رسیم.
فضای مجازی امکان اندیشیدن را انسان می گیرید
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان یادآور شد: فضای مجازی امکان اندیشیدن را انسان می گیرید اما کتاب برعکس این موضوع عمل می کند، کتاب امکان خلوت کردن انسان با خویشتن را می دهد کتاب امکان ارتباط با زندگی بیرونی را می دهد.
وی گفت: کتاب یک ابزار گرم است و گرمای ان در ایجاد اگاهی و ابزار رسیدن به دانایی است اما تکنولوژی های جدید اندیشه گریزند. تکنولوژی ما را در سطح نگه میدارند اما کتاب ما را به عمق و ژرفای اطلاعات می برند.
هادی نوری نقد بر مسئولین را ابزار رسانه عنوان کرد و گفت: با توجه بر اینکه رسانه چشم بینای جامعه کتاب در افزایش اطلاعات و اگاهی بخشی اصحاب رسانه نقش بسزایی دارد.
در ادامه این نشست، کتابهای این قافله عمر، تاریخ مطبوعات گیلان از مشروطیت تا امروز، ترس از تاریکی ،خاطرات کشتی گیلان ،رسانه و سیاست خارجی و توسط سیاحت نامه ابراهیم بیگ توسط  محمدکاظم شکوهی راد، سید حسن ضیابری، کبری اجدادی، کریم خورسندی، امیرحسین کبیری و حسین خاکزاد معرفی شد.
محمدکاظم شکوهی راد: جایگاه کتاب در پیشینه ایرانیان
محمد کاظم شکوهی راد مدیرمسئول روزنامه گیلان با معرفی کتاب این قافله عمر از آثار خود و از انتشاران هزاره سوم یاداور شد: ما ملتی هستیم که هم از نظر پیشینه تاریخی هم از جهت پیشینه مذهبی باید توجهمان به کتاب خیلی بیش از این باشد .
وی خاطرنشان کرد: ما ملت با فرهنگی هستیم و کتاب همیشه برای ما ارزش بوده و قبل از اسلام کتابخانه های پر رونقی داشتیم و بعد از اسلام نیز کتاب در دین واجد ارزش بالایی است چنانکه ماندگارترین معجزه پیامبر کتاب قرآن است.
شکوهی راد افزود: از نظر ما شیعیان کتاب میراث ارزشمند پیامبر و عزیزترین و سفارش شده ترین پدیده حتی در مقدسات ما است .در این دنیا اگر کتاب نخوانیم و سواد رسانه ای پیدا نکنیم و نتوانیم سره را از ناسره تشخیص دهیم معلوم نیست سرنوشت جامعه ما و جامعه انسانی به کجا برود.
وی اظهار داشت: اگر مقهور اطلاعات و هجمه رسانه های گوناگون شویم در واقع هویت فرهنگی و ملی که هیچ هویت انسانی ما در خطر می افتد.اگر آنچه کتابت به ما داده از جامعه بشری بگیرند ما به عصر بدویت باز می گردیم چرا که هر چه از فلسفه دین و غیره داریم از طریق کتاب داریم و با کتاب هم می توانیم ماندگارش کنیم .
وی با بیان این که بسیاری از کتابهای امروز با دیالوگ مردم نزدیک نیست اظهار داشت: کتاب باید به سهل ترین روش ممکن در اختیار مخاطبان باشد.
سید حسن ضیابری، مطالعه؛ روشنی بخش تاریکی ها
سید حسن ضیابری مدیر مسئول هفته نامه هاتف کتاب ‘چاپ و مطبوعات در گیلان ‘ اثر محمد جواد سهیلی نقشی از نشر شهر باران را معرفی کرد. وی این کتاب را از مستندترین آثار در زمینه مطبوعات گیلان خواند و افزود: بسیاری اطلاعات در مورد مطبوعات استان را می شود از آن درک کرد .
ضیابری خاطرنشان کرد: اگر به پیشینه خود توجه کنیم و عمیق شویم کمتر با موانع و شکست مواجه می شویم و قافیه را می بازیم. وی با بیان این که مطالعه به معنای روشن شدن فضای تاریک ذهن است، افزود: همین فضای مجازی که برخی آسیب می دانند یک فرصت برای ما است.
ضیابری خاطرنشان کرد: مهم زمان مطالعه نیست بلکه مطالبی است که می توان کسب و برای پیشرفت زندگی از ان استفاده کرد. ضیابری با یاداوری این که اولین مطبوعه گیلان سال ۱۲۵۸ توسط خیر الکلام منتشر شد افزود: باید به پیشینه نگاه کنیم تا برای اینده برنامه داشته باشیم.
کبری اجدادی: اثرات کتاب خوانی بر افراد جامعه
کبری اجدادی خبرنگار و سردبیر بخش گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز گیلان نیز در این محفل فرهنگی به معرفی کتاب ‘ترس از تاریکی ‘ اثر سیدنی شلدون پرداخت.
وی اظهار داشت: روان درمانگرها می گویند اگر می خواهید خوب سخن بگویید و الزایمر نگیرید روزی حداقل شش دقیقه کتاب بخوانید.
وی از شلدون رمان نویس مشهور امریکایی بعنوان نویسنده ای توانمند یاد کرد که آثار دیگری چون ‘ استاد بازی ‘ ، ‘ صبح ، ظهر ، شب ‘ را به نگارش در آورده است.
اجدادی با بیان این که کتاب در درجه اول باید برای مخاطب دارای جذابیت باشد، گسترش خزانه واژگان، ارتقای مهارت سخنوری و جلوگیری از برخی بیماری های روحی را از اثرات کتابخوانی عنوان کرد.
کریم خورسندی: برگزاری جشنواره ملی مطبوعات در گیلان
کریم خرسندی مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان و مدیر مسوول روزنامه سئوال و جواب که خود به تدوین و نگارش خاطرات حاج احمد خوش عقیده از پیشکسوتان کشتی گیلان پرداخته، دقایقی این کتاب را معرفی و همچنین به برگزاری جشنواره ملی مطبوعات پس از ماه مبارک در گیلان اشاره کرد.
امیر حسین کبیری: رسانه ها پرچم دار آگاهی رسانی به جامعه
رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گیلان در این نشست با معرفی کتاب ‘ رسانه و سیاست خارجی ‘ اثر مسعود میرزایی گفت : امروز حرف اول در دنیا و مناسبات قدرت را دیپلماسی رسانه ای می زند.
امیر حسین کبیری با بیان این که توجه مفرط و سطحی به شبکه های اجتماعی نوظهور مزید بر علت قصه پر غصه کتاب نخواندن ما شده، ابراز امیدواری کرد رسانه ها پرچم دار آگاهی رسانی به جامعه باشند.
وی یکی از چالشهای مهم در حوزه رسانه را عدم توجه بایسته به تحقیق، تحلیل و تفسیر دانست و خاطرنشان کرد: کار ما بعنوان فعالان حوزه رسانه در پیوند تنگاتنگ با سیاست داخلی و خارجی قرار دارد.
وی تاکید کرد: موقعیت سوق الجیشی و راهبردی گیلان اصحاب رسانه را ناگزیر می کند که به مناسبت های رسانه و سیاست خارجی توجه داشته باشند.
رییس خبرگزاری ایرنا مرکز گیلان در فرجام سخن خود با اشاره به لزوم توجه رسانه ها به موضوع سبک زندگی اظهار داشت: امروز نیاز است تا بازنگری جدی به مقوله رسانه داشته باشیم و از یاد نبریم که رسانه اطلاع رسانی صرف نیست بلکه دارای اهمیت بسیار در مقوله فرهنگسازی است.
حسین خاکزاد: کتاب؛ بیدارگر مردم
حسین خاکزاد شاهاندشتی مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی خزر آنلاین کتاب سیاحت نامه نوشته ابراهیم بیک و زین العابدین مراغه ای از نشر آگاه را معرفی کرد.
وی با اشاره به نثر روان کتاب افزود: در این اثر شرایط کشور در استانه جنبش مشروطه، فقر، نابرابری اختلاف طبقاتی، سطح پایین سواد مردم روایت شده است. استاد کسروی در حاشیه نگاری بر این اثر آورده است این کتاب مردم را بیدار کرده و به انها می گوید در چه شرایطی هستند و برای عبور از این شرایط چه اصلاحاتی باید انجام دهند.
مسئول روابط عمومی کتابخانه های استان گیلان: برگزاری بیش از دوهزار نشست کتاب خوان در گیلان
در ابتدای این نشست مجید زمانداری مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه های گیلان نیز در سخنانی ضمن اشاره به برگزاری بیش از دو هزار نشست کتاب خوان در استان گیلان از آغاز این طرح ملی، گیلان را از موفق ترین استانها در این زمینه در کشور عنوان کرد. وی همچنین تاریخچه ای از چاپ نشریات در ایران و گیلان ارائه کرد.
تقدیر دکتر هادی نوری از دو کتابدار
گفتنی است در پایان این نشست ویژه ضمن تجلیل از پیشکسوتان عرصه رسانه با اهدای لوح تقدیر از رقیه جوادی کتابدار کتابخانه عمومی شهدای دهنه سر سفید رود آستانه اشرفیه و نرگس پیرمرد وند چگینی، کتابدار کتابخانه عمومی شهید هدایت درویشوند رودبار به عنوان کتابداران فعال گیلان در ماه های اخیر تجلیل شد./  انتهای پیام