پیش از ظهر امروز(سه شنبه)؛ نشست معاون پرستاری وزارت بهداشت با ریاست، معاونان و مدیران پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سالن اجلاس دانشگاه برگزار شد و طی آن بر توسعه فعالیت قشر پرستاری در سطح جامعه تاکید شد. پرستاران یکی از ارکان اجتماعی شدن سلامت هستند به گزارش  مهر گیلان، دکتر شاهرخ یوسف زاده […]

پیش از ظهر امروز(سه شنبه)؛ نشست معاون پرستاری وزارت بهداشت با ریاست، معاونان و مدیران پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سالن اجلاس دانشگاه برگزار شد و طی آن بر توسعه فعالیت قشر پرستاری در سطح جامعه تاکید شد.
پرستاران یکی از ارکان اجتماعی شدن سلامت هستند


به گزارش  مهر گیلان، دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضمن خیرمقدم و تقدیر از تلاش های حوزه پرستاری، گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال های اخیر بر اساس برنامه راهبردی و استراتژی مشخص، حرکت خود را در مسیر تعالی آغاز کرده است. وی افزود: مسلما برای رسیدن به ارتقای سلامت جامعه، اجرای قسمت اعظمی از برنامه های دانشگاه، بر دوش پرستاران است. در گذشته نگاه به حوزه پرستاری، مختص به درمان و خدمات بالینی بود. در حال حاضر، با نگاه جدیدی که در معاونت پرستاری وزارت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان ایجاد شده ، این نگاه تغییر کرده و با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های کادر پرستاری، حوزه پرستاری به عنوان یکی از ارکان حوزه سلامت، به ویژه در زمینه اجتماعی شدن سلامت و مباحث پیشگیرانه، محسوب می شود.
وی با بیان این که طرح مراقبت در منزل (home care) ) به عنوان یک تجربه موفق در استان گیلان در حال گسترش است، گفت: بحث کلینیک پرستاری و پرستاری سالمندی، نشانگر گسترش فعالیت های حوزه پرستاری است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به این مطلب که حضور مدیریت پرستاری دانشگاه، فرصت مناسبی را برای بهره مندی از پتانسیل های دانشکده و حضور اعضای هیئت علمی در کنار کادر بالینی فراهم کرده است، تصریح کرد: ارتباط دو سویه بین کادر بالینی پرستاری و کادر آموزشی در حوزه پرستاری، نقطه قوت برای پیشبرد اهداف دانشگاه محسوب می شود.
کیفیت درمان وابسته به عملکرد پرستاری است
دکتر یوسف زاده، کیفیت درمان را وابسته به عملکرد پرستاری دانست و افزود: پرستاران علاوه بر مدیریت خدمات درمانی، به سیستم های تنظیم کننده مدیریت نیز کمک می کنند تا خدمت باکیفیت در اختیار مردم قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه ارایه گزارش موارد خطا می تواند تنظیم کننده کیفیت درمان باشد، یادآور شد: برای بهبود کیفیت خدمات درمانی باید موارد خطا شناسایی و راهکارهای مناسب ارایه شود. بحث شناسایی و ارایه گزارش کنترل عفونت نیز یکی دیگر از سنجه های برنامه راهبردی دانشگاه است که بر عهده کادر پرستاری می باشد. در این راستا، افزایش شناسایی موارد خطا نشانگر حساسیت سیستم در زمینه بهبود خدمات درمانی است.
این مقام مسوول، با اشاره به شرایط اقتصادی پیش رو، خاطرنشان کرد: در این شرایط باید آمادگی کامل را برای مدیریت بحران احتمالی داشته باشیم و هوشمندانه با امکانات و تجهیزات کامل، از آن عبور کنیم . در این خصوص، دست اندرکاران حوزه سلامت، سربازان خط مقدم جامعه محسوب می شوند.
دکتر یوسف زاده، تامین منابع دارو و تجهیزات پزشکی را اولویت اول دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر شمرد و افزود: در این شرایط، پرستاران همانند هشت سال دفاع مقدس، در خط مقدم هستند و نقطه اتکا و دلگرمی مردم محسوب می شوند و نبایستی هیچ عاملی موجب کاهش فعالیت و انگیزه آنها شود. وی با بیان این که پرستاران بازوهای توانمند حوزه سلامت هستند، اظهار امیدواری کرد: با بهبود روند پرداخت ها، پاسخگوی خدمات ارزشمند جامعه پرستاری باشیم.

تلاش مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان فرصت مناسبی برای ارتقای رضایت مندی مردم است
در ادامه دکتر مریم حضرتی – معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: از اینکه در جمع پرستاران توانمند گیلانی هستم بر خود می بالم. پرستاران در شرایط بحرانی در خط مقدم هستند . در شرایط سخت و دشوار است که شخصیت ها و فضیلت های انسانی رشد می یابد و صبوری و شهامت نمایان می شود. وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری که” ایجاد یاس و ناامیدی خیانت است”، گفت: با استقامت و بردباری می توان شرایط سخت و بحرانی را پشت سر گذاشت.
معاون پرستاری وزارت بهداشت، تلاش های رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مدیریت پرستاری دانشگاه را فرصت طلایی خطه سرسبز گیلان عنوان کرد و افزود: تلاش های مسوولان دانشگاه، فرصت مناسبی برای ارتقای سلامت و رضایتمندی مردم استان فراهم کرده است. وی افزود: خوشبختانه در بازدیدی که از ۲ بیمارستان رازی و ۱۷ شهریور رشت داشتم، پرستاران این استان با انگیزه و با مدیریت و برنامه ریزی مطلوب و نگاه تیمی بسیار قوی در دانشگاه، مشغول به فعالیت هستند و در موارد بسیاری شاخص‌های دانشگاه به شاخص‌های WHO نزدیک است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش با اشاره به مطالعه کوهورت، ارتباط و تعامل خوب بر روند سالمندی موفق را تأثیر گذار دانست و افزود: جمعیت ایران به سمت سالمندی در حرکت است و تا ۳۰ سال آینده کشور پیری خواهیم داشت و کشور سالمند و پیر مشکلات خاص خود را دارد و باید از امروز به فکر سلامت جامعه باشیم تا دوران سالمندی موفق و سالمی را داشته باشیم.
ایجاد اقامت گاه های پرستاری در ۳۰ شهر کشور
وی افزود: در مواردی پرستاران به دلیل نداشتن مکان نمی توانستند برای خدمات رسانی اقدام می کنند که بر اساس این تفاهمنامه ای با معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، برای ایجاد این اقامتگاه‌ها اقدام می شود. بر اساس این تفاهمنامه برای ایجاد اقامتگاه‌های پرستاری در کشور ۵۰ درصد خیرین و ۵۰ درصد دیگر نیز از دانشگاه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشارکت و همکاری می کنند. در این زمینه اقامتگاه های پرستاری و مامایی در مناطق محروم ۳۰ شهر ایجاد خواهد شد.
دکتر حضرتی در بخش دیگری از سخنان خود، تشکیل شورای سیاستگزاری متشکل از ۳۰ نفر از نخبگان ، تشکیل هشت کارگروه برای رفع مشکلات پرستاران، تشکیل کمیته ملی اخلاق در حوزه پرستاری، طراحی و تدوین استانداردهای کار، راه اندازی کاردکس الکترونیک، تفاهم نامه با معاونت اجتماعی و ایجاد پانسیون های پرستاری در مناطق محروم،ارجاع تولیت آموزش به معاونت پرستاری و تشکیل شورای صلاحیت حرفه ای را از برنامه های در دست اقدام معاونت پرستاری وزارت بهداشت برشمرد. وی با اشاره به توسعه فعالیت های پرستاران در سطح جامعه، خاطر نشان کرد: اکنون ۷۵۰ مرکز مراقبت پرستاری در منزل در کشور فعال است که تا پایان برنامه ششم توسعه به هزار و ۸۰۰ مرکز افزایش می‌باید.

وی در پایان یادآور شد: آن چه مسلم است در دانشگاه علوم پزشکی گیلان با همه مسایل بصورت سیستماتیک برخورد می شود و بر اساس اصول و استاندارد و هدفمند برنامه ریزی می شود و این مهم یک نقطه قوت دانشگاه است.

در ادامه دکتر معصومه ادیب – مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضمن تقدیر از حمایت های رییس دانشگاه، گزارشی از عملکرد اداره پرستاری دانشگاه ارایه کرد. وی حمایت های ریاست دانشگاه از حوزه پرستاری، ایجاد همبستگی بین دانشکده های پرستاری و نظام پرستاری برای رفع مشکلات آموزش بالینی پرستاران، همسو یی مدیران و پرستاران، را از نقاط قوت دوره مدیریتی خود ذکر کرد. مدیر پرستاری دانشگاه، کمبود نیروی انسانی، محدودیت فعالیت های حوزه پرستاری و بلاتصدی بودن پست های مدیریتی پرستاری را از چالش های حوزه پرستاری برشمرد.
در پایان، نمایندگان حوزه پرستاری به ارایه نظرات و پیشنهاد ات خود پرداختند.
گفتنی است: بازنشستگی پرستاران دارای ۲۰سال سابقه کار، تامین نیروی انسانی، بازنگری پست های پرستاری، اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری، تامین نیروهای خدماتی در بیمارستان های شهرستان ها و تبدیل وضعیت پرسنل قراردادی و شرکتی و… از دیگر مباحث مطروحه در این نشست بود.