مدیر آمار و اطلاعات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی نشستی با اصحاب رسانه، دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه آمارو فناوری اطلاعات را تشریح کرد. به گزارش مهر گیلان ؛ مدیر آمار و اطلاعات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، صبح امروز، طی نشستی با اصحاب رسانه استان، با اشاره به این […]

مدیر آمار و اطلاعات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی نشستی با اصحاب رسانه، دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه آمارو فناوری اطلاعات را تشریح کرد.
به گزارش مهر گیلان ؛ مدیر آمار و اطلاعات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، صبح امروز، طی نشستی با اصحاب رسانه استان، با اشاره به این مطلب که نقشه استراتژیک مدیریت آمار و اطلاعات و فناوری دانشگاه در راستای اهداف برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ترسیم شده است، گفت: ارایه خدمات یکپارچه الکترونیک سلامت، چشم انداز مدیریت آمار و اطلاعات دانشگاه است.

مهندس متین رمضانی افزود: توسعه خدمات الکترونیک نظام سلامت با محوریت آی تی و مدیریت آمار و اطلاعات دانشگاه طی سه سال گذشته بنیان گذاشته شده است، برای این منظور شاخص های مختلفی تبین شده که به طور مستمر پایش می شوند.

وی ارتقا کیفیت داده های ارسالی به سامانه پرونده الکترونیک سلامت (سپاس) را از دیگر اقدامات مهم حوزه مدیریت آمار و اطلاعات و فناوری دانشگاه عنوان کرد و گفت: پرونده الکترونیک سلامت یکی از دغدغه های وزارت بهداشت درمان پزشکی است. مدیر آمار و اطلاعات و فناوری دانشگاه در ادامه جلب رضایت، تامین آرامش و آسایش آحاد مردم را از اهداف دانشگاه علوم پزشکی گیلان دانست و یادآور شد: استقرار نظام ارجاع الکترونیک یکی دیگر از اقدامات دانشگاه است که با مدیریت معاونت درمان و با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به صورت تخصصی در حال انجام است.

وی با اشاره به استقرار سطوح مختلف نظام ارجاع الکترونیک در استان، مراکز بهداشتی، بیمارستان ها و کلینیک های تخصصی و مراکز فوق تخصصی را به ترتیب جز سطح یک، دو و سه ذکر کرد و گفت: این سطوح از طریق نظام ارجاع الکترونیک به یکدیگر متصل می شوند. رمضانی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور ، در خصوص استقرار نظام ارجاع پیشرو است، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای اولین بار موفق شد با نرم افزارهای استاندارد کشوری در پنچ شهرستان ماسال، صومعه سرا، لنگرود، انزلی و رضوانشهر به ترتیب نظام ارجاع را به صورت پایلوت ، نهادینه کند. در حال حاضر حدود ۲ هزار و پانصد بیمار از طریق نظام ارجاع الکترونیک خدمت دریافت کرده اند که در این خصوص برای حدود ۳۵ درصد خدمت گیرندگان بازخوراند ثبت شده است.

وی در ادامه راه اندازی سامانه های نوبت دهی و نوبت گیری برای بیماران را یکی دیگر از اقدامات مدیریت آمار و اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی خواند و هدف از این اقدام را تکریم ارباب رجوع و تعیین تکلیف بیماران و کاهش زمان ارایه خدمات، ذکر کرد. مدیر آمار و اطلاعات و فناوری دانشگاه در ادامه توسعه شبکه ملی سلامت (شمس) در استان را یکی از سنجه های شورای راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ذکر کرد و افزود: ۱۳۳۴ نقطه بهداشتی در گیلان وجود دارد، اما به علت موقعیت جغرافیایی گیلان ، ۹۰ نقطه کور در استان شناسایی شده است.

وی با اشاره به بافت جغرافیایی استان، یادآور شد: به زودی سامانه یکپارچه نظام ارجاع سلامت را در استان خواهیم داشت. در این زمینه با لینک شدن برنامه های استراتژیک حوزه سلامت با مدیریت کل آمار و اطلاعات استان توانستیم ظرف مدت یک سال گذشته حدود یک صد نقطه کور استان را کاهش دهیم. رمضانی ابراز امیدواری کرد تا پایان سال جاری، ۹۰ نقطه کور استان تحت پوشش نظام ارجاع سلامت قرار گیرد.

مدیر آمار و اطلاعات و فناوری در ادامه استقرار سامانه مدیریت متمرکز دارو و تجهیزات مصرفی (سیماد) را یکی دیگر از اقدامات حایز اهمیت دانشگاه دانست و تصریح کرد: با استقرار سامانه مذکور در دانشگاه، خرید دارو و تجهیزات پزشکی به صورت متمرکز در معاونت غذاو دارو انجام شد که استقرار این مهم کاهش میزان خرید، صرفه جویی ریالی خرید تجهیزات و… به دنبال داشت. وی توسعه پایش های مدون میدانی حوزه فناوری اطلاعات بیمارستان ها ، برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی توانمندسازی کارکنان، مدیریت و ساماندهی نرم افزارها، سامانه ها و سخت افزارها ، استقرار پروژه استحاق سنجی درمان در مراکز، نظارت مستمر بر گردش تخت و HIS live ،استاندارد سازی ارتباطات با ارتقا وضعیت زیر ساخت و دیتاسنتر دانشگاه را از دیگر دستاوردهای حوزه مدیریت آمار و اطلاعات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان ذکر کرد.

مدیر آمار و اطلاعات و فناوری دانشگاه در پایان با اشاره به اهداف نقشه راهبردی دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مرحله بهره برداری رسیده و امید است در راستای اجرای برنامه استراتژیک دانشگاه شاهد ارایه خدمات مناسب برای مردم باشیم./ص

واحد آمار و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اولین همایش ملی آمار در حوزه سلامت حایز رتبه دوم در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور شد